!
Jag har tydligen fått någon dynga (brun sörja) i tanken. Det verkar sitta i sugröret mellan tank & filter. Nu till frågan .....
Finns det en så kallad backventil där också???
2007-05-21 19:55
Tommy Nieminen
Hej!
I dieseltankar kan det bli s.k. algbildning. Det är bara att tömma tanken helt och spola den ren. Inget roligt jobb men nödvändigt. Jag har läst i någon båttidning att det finns ett filter som tar död på algerna, kolla med Vovo Penta.
Hälsningar
2007-05-21 20:58
Per-Olof Svensson
Jag har bensin. Ingen insp.lucka i tanken. Endast hålet till givaren (ca:50mm).
2007-05-21 21:48
Tommy Nieminen
Hej, har drabbats av samma problem på 21 DC. Nyfiken på om du hittade någon fiffig lösning...
Hälsningar
2007-08-21 22:29
Patrik Stenberg
Jag tog bort sugröret från tanken, helt igenkläggat, rengjordes. Den lilla soppan & sörjan som var kvar sögs upp med handläns via givarhålet tills det blev tomt, hällde i 5l lacknafta & sög igen. Bytte bränslefilter (igen!!!) efter ca:10h körning. Har funkat bra hela sommaren.
2007-08-22 07:06
Tommy Nieminen
Kanon, tack för tipset! Bara att börja att börja slabba med soppan då...
Hälsningar
Patrik
2007-08-22 09:31
Patrik Stenberg
Hej vänner.Har drabbats av samma problem.Undrar nu om det är så lätt att skölja ur för det bör ju finnas s.k skvalpbord i tanken som hindrar soppan från att klucka fram o tillbaka.
Jag har originaltank och en mek sade att det lossar galvat rost som ser ut som fina salt korn och som orsakar problemen med soppan.Har bytt filter 4 ggr,torkat förgasaren och den startar bra men efter 5 min börjar den storkna vid gaspådrag.Är det bara att satsa på ny rst fri tank??
mvh Janne
2007-08-24 18:15
Jan Wickström
Hei Janne,
Ja - du har rett. Gamle galvaniserte tanker får etterhvert et lag med "sand" i bunnen. Min hadde masse da jeg byttet den. Ikke bra for filter, pumper og forgasser, men enda verre for sikkerheten. Tanken på 200 liter bensin skvalpende fritt rundt er ikke spesielt lystelig. 30 år gamle galvede tanker er per definisjon farlige! Hiv ut skiten og sett i en rustfri (syrefast) tank.
Hilsen Lars
2007-08-25 00:07
Lars Myren
Jag har syrafasta tankar, min skit kom utifrån vid tankning i Vaxholm, & hade bara sörja i en av tankarna.
2007-08-27 08:48
Nieminen 32OF
Hej Lars,
Vad menar du med "Tanken på 200 liter bensin skvalpende fritt rundt er ikke spesielt lystelig. 30 år gamle galvede tanker er per definisjon farlige!"
Jag har en galvad tank som är 37 år gammal och jag har inte de problemen som beskrivits, men vad menar du med att den är farlig per definition? Det måste ju finnas tusentals gamla båtar som har galvade tankar. Man blir ju lite lätt orolig...
MVH Fredrik
2007-08-27 18:03
Fredrik Westman
Hej Fredrik.
Kände bara att jag ville skriva en rad även om frågan inte var ställd till mig. Jag bytte båda mina galvade till aluminium i våras och det visade sig att mina gamla från 1969 var helt ok i skicket, samtidigt lyfte en kompis ur två tankar ur en 31sf och där råkade han trycka en skruvmejsel genom botten på den ena, så det är nog viktigt att kontrollera skicket på tanken/tankarna.
Mvh
Alvar
2007-08-27 18:23
Alvar Möller
Hej Alvar,
Tack för ditt inlägg.
Jag får helt enkelt känna lite på min tank när jag kommer tillbaka till båten. Frågan är bara hur man besiktigar botten på tanken utan att lyfta den :-/
Blir nog till att byta här med.
2007-08-27 22:04
Fredrik Westman
Hei Fredrik,
Jo; mulig at jeg var litt bombastisk i tonen på innlegget. Men jeg har hatt anledning til å studere flere gamle galvaniserte tanker etter bytte - inklusiv min egen - og min personlige konklusjon er at jeg ikke ville ønske å leve med risikoen ved en 30 år gammel galvanisert tank. Sjansen for at den har blitt strukturelt dårlig er bare for stor.
Som sagt: Dersom en bensintank brister i en sveisesøm kan du ende opp med 200 liter bensin i fritt spillerom. Det er ikke et attraktivt scenario. Og problemet er at det er ikke noen god måte å sjekke om tanken er i god stand. Den kan være OK, men den kan like gjerne være i ferd med å gjennomruste innenfra. Derav min litt unyanserte påstand om at en galvet tank er en sikkerhetsrisiko. Men jeg mener fremdeles at alle som har en Coronet med original galvanisert tank og bruker bensin som drivstoff bør bytte tank!
Så Fredrik: Dersom din tank er 37 år gammel og du bruker bensin, synes jeg du bør bytte tanken eller tenke deg godt om før du tar dine barn med på båttur.
2007-08-28 00:09
Lars Myren
Jag kan också bara bekräfta. I vår 24 midi hade vi problem att rost mm från tanken satte igen filter. Så en ny Rostfri installerades. Vid bytet tömde jag tanken. Den sörjan med rost och annat kommer du aldrig att få bort utan - Byt tank !
2007-08-28 11:24
Henrik Larsson
Hei dere andre som også har trøbbel med gammel galvanisert tank !
Jeg har en 1969 24 Cabin med original galv. tank, som jeg gjerne vil skifte til rostfri.
Er det noen som vet hvem som kan levere dette ? Helst i Norge (Østlandet), eller på den svenske Vestkysten ?
Jeg tipper at den har samme mål som Midi. (280 liter).
Og: hvor mye koster det ?
Mvh.
Morten
2007-08-28 17:22
Morten Swang
Hei Morten,
Jeg fikk min fra Industri Lambertseter (ILAS) i Oslo. Veldig bra kvalitet, med sertifikat og ikke gal pris. Til din båt vil jeg tippe i overkant av 6.000 for syrefast, og en tusenlapp mindre for alu.
2007-08-28 21:36
Lars Myren
Det lutar åt att jag beställer ny tank från Järna. Talade med dem idag och de erbjuder en ny tank, exkl. givare för 6.400 kr. Surt - men klart värre om motorn rasar eller att tanken springer läck med i värsta fall brand som följd.
De faxade mig även en ritning (21 DC) som jag har gjort en PDF av. Är det något som kan vara av intresse för någon annan så skicka mig ett mail.
2007-08-28 23:16
Fredrik Westman
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.