!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Dieselmotor til 26 Family

Jeg har en 26 Family og vil nå skifte motor (til diesel). Ønsker tips om motortype (overhalt) og størrelse. Trenger også tips om et godt drev. Er bravodrev bedre enn VP-drev? Fungere fastpropell med v-geare like bra som drev?

2007-06-14 11:11

Kjell Dahl

Hej Kjell

Jag har en 26 family med en Volvo Penta diesel AQAD41A 200hp med 290 duopropdrev från 1990 med powertrim och tilt. Propellrarna är A5 vilket ger en toppfart på 27-29 knop och en behaglig marschfart på 23 knop med en förbrukning under 1,5 liter distansen. Båten är pigg upp i planing även med som mest 8 personer i båten!! Om du skall köpa nyare motor så behöver 26 family i mitt tycke inte större motor än 260 hästar pga skrovformen men inte mindre motor än den jag har på 200hp. Modellen är ju plattare i aktern med en liten hook som gör att den kan överplana med överdrivet stor motor. Duoprop tycker jag är ett måste på denna modellen då den är relativt tung trots sina 26 fot. Vad gäller Penta eller Mercruiser så är det väl inga jätteskillnader förutom att jag tycker att Pentas drev är bättre och håller längre än Mercruisers Bravo 3. Nu finns det en ny version som heter Bravo 3X som är förstärkt och något sånt har jag aldrig haft.

Mvh Johan 2027

2007-06-15 13:38

Johan Hammarström

Hej Kjell.
Du skal prøve at kigge på Yanmar BY 220. Det er en rækkesekser, den kan umiddelbart opgraderes til 260kh, (BMW bruger den i deres biler). Den er både kompakt og let, det er pt. muligt at få store prisnedslag i Danmark, hvis du forhører dig rundt omkring. I den dyrere ende findes der VW marine TDI 225 6. Den bruges i AUDI Q 7 og i VW Touareg. Der kan du høre dem i gang ( Sådan en skal jeg selv til at installere i min 24 Cabin). Det er en V6 kompakt og let. Den kan let opgraderes til 275 hk og 600 nm i moment. Den er ekstremt støjsvag. Jeg har af alle jeg har snakket med fået anbefalet et Bravo X drev. Det er forstærket og kan holde til dieselmotorens store moment. der optræder øjeblikkeligt og ved alle motoromdrejninger.

2007-06-15 15:54

Peter Kehlet

Hej Kjell,
Jag håller med Johan, 41:an är en perfekt motor för 26 Family. Har själv kört den sedan 1990, med duoprop. Du behöver knappast mer kraft eller fart. Vad jag kan tycka vara en liten nackdel är att den ibland kan kännas lite seg innan turbon börjar ladda. Men vad jag vet så börjar de nyare turbona att ladda tidigare, vilket betyder att du får rejäl knuff i båten från botten och upp till toppfart. För övrigt är det en helt underbar motor. Startar alltid och går som ett urverk. Du kan prova med A4:or om Du vill. Jag har både A4 och A5, beroende på last. Det är inget stort jobb att byta snurror. Jag anser att 41 är den perfekta motorn för 26:an.

2007-06-15 23:59

Ulf Ljungquist

Hej Kjell.
De to motorer jeg omtaler VW og Yanmar er super moderne commonrailmotorer med fire ventiler pr. cylinder og nyeste teknik , ikke gammeldags pumpedysemotorer som 41éren, de har en hel anden gangkultur, der er slet ingen sammenligning, det kan du konstatere ved at høre dem i gang. De har desuden meget højere moment 450+. De er desuden noget lettere. Iøvrigt er alle jeg har talt med enige om at duoprop, er det beste til en båd af den omtalte størrelse, bedre retningsstabilitet, økonomi og topfart.

2007-06-16 09:59

Peter Kehlet

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies