!
Hej,
Jag funderar på att göra kompressionstest på motorn.
Är det någon som har gjort det tidigare, känner till kostnad och tid för det hela. Det är ju säsong... och man vill ju åka.
Tar även gärna emot rekommendationer på någon som kan utföra det i centrala Stockholm.
Tack på förhand.
S
2007-06-27 21:23
Svante Liljevall
Hej Svante
Alla auktoriserade marinor utför komptest, och jag tror snarare att problemet är att få en tid just nu än att hitta någon som kan göra det. Jag gjorde själv ett komptest för ett par år sedan när min motor var orkeslös. Det var en Mercruiser 5,7 och det var absolut inte svårt. Det man gör är att man tar bort ett tändstift i taget, gängar in en manometer och så vrider man på nyckeln så motorn går runt ett par varv. Man skall ta bort tändkabeln från spolen så att motorn inte kan starta det är jätteviktigt. När motorn gått runt så läser man av på manometern eller displayen hur många kilos tryck man har på respektive cylinder. Om jag kommer ihåg rätt så skulle det ligga mellan 11-12 kilo men jag vet inte hur det är med andra motorer. Tips är att hitta en tändstiftshylsa med tunt gods, för vid limporna så sitter några av stiften långt in och godset tar emot med en billig universalhylsa.
Jag hade för lite komp på en cylinder vilket resulterade i topprenovering. Kostnaden för en provtryckning är inte mycket, kan tänka mig att om man kommer åt motorn runt om så tar det nog inte mer än en timme för en som kan.
Mvh Johan
2007-06-28 08:56
Johan Hammarström
En enkel komptestare kan köpas på biltillbehörsbutiken för en billig peng. Ha den i båten och testa själv (om inga specialverktyg behövs för att komma åt). Jag brukar testa entusiastbilens komp 1gång / år för att konstatera att ingen hänt. klarar man att byta stiften själv så klarar man att kolla kompet, dessutom passar det bra att testa när ändå stiften är borta.
2007-06-28 09:46
Alvar Möller
Underbart! Tack för svar, jag ska genast försöka mig på själv. Biltema har ett mycket trevligt kit.
s
2007-06-28 20:32
Svante Liljevall
du skall ha full gas och tändspolen bortkoplad för att få rätt komp lycka till
2007-06-29 16:02
mats
Men om man har en dieselmotor, typ ad40, hur gör man då? Här finns ju inga tändstift att skruva bort, bara spridare??
Per Josef
2007-06-29 17:36
Per Josefsson
http://www.aa1car.com/library/leakdown.htm
Detta är ett riktigt test av motorn.
Leder alltid till att man upptäcker att den faktiskt är helt slut i kolvringar och topp.
Komptest är inget riktigt test av en motor bara en indikation om att det är katastrof.
Testade mina volvomotorer där komptestet var sådär men ”Leak Down” testet var katastrof.
Resulterade i nya motorer och betydligt mer kraft.
Testet visade att det läckte ca 40% medan min bil som gått 20000 mil låg på ca 5%.
2007-06-30 08:43
Johan Israelsson
Om man vill kunna skilja på vad som ev är fel mellan kolvringar och topp (ventiler) vid lågt komp så testa med att pumpa i några pump motorolja med oljekannan. Om "kompet" då ökar så är det kolvringarna som felar, vid oförändrat läge är det ventilerna som är otäta.
Oljan tätar kolvringarna vid några varv innan effekten försvinner. På så sätt kan man bestämma vilken del som måste renoveras.
2007-06-30 20:24
Thomas Johansson
Hänger inte riktigt med.
Hur görs ett komptest på en diesel? Här finns ju inga tändstift att skruva bort. Thomas J skriver oxå om att man kan pumpa i lite motorolja för att testa kolvringar. Men var pumpas oljan i?
Per Josef
2007-06-30 23:43
Per Josefsson
Sakset fra bilinform.no:
En kompresjonstest på en dieselmotor taes som regel ved å demontere dysene og sette oppi en plugg som er lik en dyse i gjenger og sete.
Øystein
2007-07-01 01:54
Øystein Bergene
Oljan pumpas i hålen för tändstiften alt hålen för spridarna som Oystein beskriver. Pumpa in i en cylinder i taget dvs den som du ska testa. Alla stiften sk vara urtagna. Om det förekommer motorelektronik kan det också vara lämpligt att ansluta alla tändstiften till resp kabel och jorda dessa så att gnista uppstår. Det har hänt att det annars uppstår en hög backspänning som går "baklänges" och dessvärre slår ut elektroniken. Oftast är dock marinmotorerna utan dessa elektronikboxar som annars är så vanliga på bilar av idag.
2007-07-02 09:35
Thomas Johansson
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.