!
Hej
Jag är intresserad av information runt denna modell, bilder gamla brochyrer osv.
Har idag en fjord 21 w, men vill byta upp mig, och tycker modellen är så snygg!
26:an blir lite för stor, och för dyr tror jag.
Är det någon som har information, bilder, ritningar av 24:an tar jag tacksamt emot dessa!
Tack
Staffan K
2003-05-14 14:36
Staffan K
Hej Kenneth, Vi har en medlem som har byggt en skalenlig modell av sin 24 family. Den finns avbildad i senaste klubbtidningen. Coronetklubben säljer dessutom till medlemmar en CD med alla brochyrer och övrigt material vi har på båtarna.
2003-05-14 20:55
Bengt Wåhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Staffan.
26 skiljer sig endast genom 2 fot längre skrov (ca: 66 cm.) samt en annorlunda bottenkonstruktion mot 24an. I övrigt är det i princip samma båt. Det var vanligt att Coronet A/S gjorde så här med ett flertal av sina modeller. Seafarer 27 blev 31 o.s.v. Förutom att man emellanåt ville skapa en lite längre båt, var huvudsyftet oftast driftsekonomi i paritet med skenade bränslekostnader. Man konstruerade sonika om en skarp V-botten som förvisso gav goda gångegenskaper i motsjö, men också krävde kraftig motorstyrka för att ta båten upp i planing. Dessutom måste en dylik V-botten-båt ofta hålla minst 20-22 knop för att komma i optimalt planläge. När 26an kom, var det i första hand för att tillfredställa en kundkrets som krävde bättre bränsleekonomi. Jag har ägt en 26 i ett par år och ser egentligen bara en begränsning i båten. Bottenskonstruktionen är inte lämpad för farter över 25 knop. Den nedbyggda skäddan / kölstocken i paritet med flack bottenvinkel akterut, är inte konstuerad för att köra fortare med bibehållen kursstabilitet och tillfredställande nosvinkel. Den kan också vara lite besvärlig i kraftig motsjö i högre farter. Vill du kunna köra fortare och ha en V-botten med goda egenskaper för t.ex. motsjö i hög fart, ska du välja 24an. Räcker det med max. 25 knop är 26 en lämpligare båt för dig. Inköpspriset brukar vara något högre för en 26a, men det är marginellt och styrs mest av underhåll, motortyp och utrustning.
2003-05-19 11:42
David Herzenberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Staffan.
Vi har just köpy oss en 26 Family, är super nöjda.
Jag har ett antal tester som du kanske vill ta del av ?
Hör av dig.
Mvh.
Johan
2003-05-19 13:56
Johan Sjöholm
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Driftekonomi??? Vad drar en 24:a med 2*145:or i marchfart (20-22knop). Samma fråga men med en 26:a. Står i köpartagen mellan dessa modeller.
2003-06-29 22:15
Tommy Nieminen
Hej,
Jag har en 24 Fam med dubbla VP130, nyrenoverade 99. De drar ca 1.9-2.0 l/nm vid 22-23 knop marschfart. 145or borde vara lite snålare.
mvh
Johan
2003-07-06 22:32
Johan Frisk
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Min Fam 26 har 1 st ny Merc. V8 320 hk med dubbelpropeller och kan toppa nästan 40 knop och kräver då perfekt trimning av trimplan och drevvinkel för att inte kränga. Går att köra utan passning i 30 knop. Bekvämast dock i lägre farter precis som nämts av tidigare insändare. Med denna motor är båten helt lastokänslig och drar mindre bränsle än med de 2 st gamla VP130 som tidigare satt i. Går också tyst och väger mindre.
2003-07-07 21:11
Bertil Bergseth
Förra året bytte jag min slitna gamla B30 i min 24 Family mot en en ny VP V8 5,7 GI med Duoprop. Toppar ca 35 knop och håller ca 24 knop 1200 varv under maxvarv. Jag har följt bränsleförbrukningen noggrant, och den drar ca 20 liter i timmen i snitt. Eftersom man kör antingen 6 knop eller 23-26 knop så har snittfarten varit ca 12 knop, och förbrukningen per distans 1,5-1,6 liter. I marschfart kring 25 knop drar den förmodligen mindre.
2003-07-15 20:51
Anders Zimdahl
Det blev en 24:a. Men mina "kaminer" varvar 5800 !!! Lite mycket va'? Loggen slutar visa vid 30 knop, nålen drar förbi till stoppet. Jag tycker 8 knop verkar ok med 2200 varv. Jag har svårt att tro att den drar mindre vid 4300 varv och 24 knop!!!
2003-07-16 00:02
Tommy Nieminen
Hej,
5800 verkar mycket. VP brukar rek topp varv vid 5100 rpm.
Vad har du för motorer och prop. Troligen så behöver du större propellrar.
Vid 8 knop gör båten en hel del svall vilket tar energi, börjar redan vid 6 knop. Som tidigare sagt så ligger mest ekonomisk körläge under 6 knop samt vid 22-23 knop (då den komit upp i plan ordentligt).
mvh
Johan
2003-07-17 20:00
Johan Frisk
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
2*145a & troligen 15*15.
2003-07-18 08:33
Tommy Nieminen
Hej,
Jag har både 14x17 och 15x15 till mina VP130 (B20), 24 Fam.
Med 14X17 varvar den 5100 rpm och toppar 29 knop. Med 15x15 varvar den 5600 rpm. Kör normalt med 14x17 och har 15x15 som reserv.
Hon går mycket bättre med 14x17.
mvh
Johan
2003-07-18 23:30
Johan Frisk
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hi,
I don't know if my questions is on the right place here, but I recently bought a Coronet 24 Family fly which was slightly modified. Flybridge removed and petrol engines swapped for diesels. Unfortunately I don't have a manual of the boat. Do you know where or how I can get one? Want to pay for it.
Regards,
Dany Leenaerts
Jozef Nellenslaan 5
B 8300 Knokke Heist
Belgium
Tel. +32 50 51 01 62
2003-09-22 09:16
Dany Leenaerts
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.