!
Hei
Er det noen som har vært borti følgende problem?
Våres 21-DC har et Volvo Penta 280B drev som løfter seg når man setter giret i revers. Drevet er altså ikke låst i nedre stilling. Dette gjør det svært vanskelig å bakke båten.
Hilsen
Oskar Johansen
2007-08-08 15:50
Oskar Johansen
Hei! Dette skjedde en rekke ganger med mitt 200-drev.
Hely umulig å bakke når dette skjer.
Dette skyldes at mekanismen som låser drevet i nedre stilling sklir tregt. Groing, og slapp fjær er sannsynlig årsak.
Gå gjennom alle bevegelige deler, og smør disse opp samt skift fjæren/fjærene!
Hilsen Bjørn Authén
Explorer 2 1965
2007-08-08 16:07
Björn Authén
Hej Oskar
När du har drevet fritt fån bottenläget skall låsmakanismen vara fjädrande och ta tag i den tvärgående rundstången som du har tre möjligheter att justera. När du kör med drevlyften skall drevlyftsstången drycka på frigörningen av drevmekanismen innan det lyfter drevet. Troligt fel uppsmörjning, slapp fjäder eller saknas den helt
2007-08-08 19:05
Jan Elgström
Hej
Jag har själv haft detta problem och efter smörjning, rensning från skräp etc trott mig lösa det, men icke. Nu är det löst - i mitt fall; 270 drevsköld och 280 drevhusunderdel- och lösningen bestod i att jag 1: prövade att göra glappet mellan justerstången och drevets två kontaktpunkter så litet som möjligt med hjälp av aluminiumrörbitar. Som test. Detta fungerade. det rörde sig om c:a 6 mm
2: Då lät jag en svetskunnig svetsa dit aluminium på drevets kontaktytor. Sedan filades dessa ned tills glappet var minimalt.
Nu fungerar det utmärkt!
2007-08-14 17:08
Jan Kumlien
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.