!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

tomgångsjustering på AQ225 v8

Hej!
Har försökt att justera tomgången på en Volvo Penta AQ225 V8
med 2 portsförgasare, antingen får man för högt varvtal när den är kall, det beror på automat choken har jag föstått.
Samt att tomgången blir för låg när den är varm, vilket medför att motorn lägger av när man skall lägga till, inte kul!
Kan det ha att göra med tändningsinställningen? att den är orkeslös på låga varv 600-800 RPM??
Om någon har erfarenhet av detta mottages det tacksamt!!


Mvh
Per Strömberg

2007-08-09 09:57

Per Strömberg

På min 225D er automatchoken koblet av - den er helt unødvendig. Trenger bare å pumpe litt med gassen ved start, så aktiveres akselerasjonspumpen (= ekstra dæsj bensin) og motoren starter fint.

For øvrig har jeg også erfart at tomgangen må justeres noe høyere enn de anbefalte 6-700 RPM, spesielt dersom du har slitne tenningsbiter (bryterspisser, rotor, fordelerlokk).

2007-08-09 16:16

Lars Myren

Hej, Jer har nøjagtig det samme problem med mine AQ170, med 3 stk solex, starter og sejler fint, men når den er varm og man skal lægge til går den ud, noger der kan hjælpe mig med dette problem

2007-08-10 00:33

Allan Dorf Kristensen

Hej Per
Vilken modellbeteckning har din motor? de 225 jag kommit i kontakt med har haft 4 port Rochester .Dessa förgasare har nu några år på nacken i en dålig miljö med saltvatten och så.Kanskedags att renovera eller byta? Vad gäller tändning brukar jag ställa 2 gr tidigare tändning, tycker motorn blir lite starkare på låga varv

2007-09-20 21:51

Håkan Johansson

Svar til Allan Dorf K.
Jeg havde det samme problem sidste år, men efter at have monteret en returfjeder som trækker i gaskabelarmen, og justeret tomgang og blanding indtil flere gange, er problemet væk. Dog skal det bemærkes at det ikke var muligt at få tomgangen ned på 600 omdr., men måtte sættes til ca. 800 omdr.
Det kan måske også skyldes at motoren er slidt så når den skal fra tomgang til at trække bak dør den p.gr.a belastningen.

2007-09-21 12:47

Preben Christensen

Kan rekommendera IGNITOR brytarlöst tänd system så har ni eliminerat några problem. Jag har 2 V8 351, med 4 port Edelbrock förgasare. Tidigare tomgångsproblem motsvarande det ni pratar om, men nu funkar det bra.

2007-09-21 16:10

Nils Cederberg

Hej
Jag har en V8 5,7 lit med Holley 4 -port förgasare. Efter ett antal försök med justering demonterade jag tändfördelaren i sin helhet och mätte axialspelet -det var c:a ½ cm, dvs axeln gled upp och ned med detta mått. Kontroll med några mekaniker visade att detta spel uppgaavs sakna betydelse... Kontrollerade andra fabrikantangivelser och fick fram att spelet nog borde ligga på någo- ngr. tiondels mm. Justerade med denna utgångspunkt med shims. Det fungerar - i mitt fall. Förgasare etc i övrigt är justerat, rent och utan speciell elektronik.

2007-09-24 15:04

Jan Kumlien

Hej !

Hade exakt samma problem i sommras med likadan motor i en DC 21,a, men efter renovering av förgasre så går den jätte bra, men se till att någon kunig gör renoveringen.

2007-09-27 12:44

Staffan Wendt

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies