!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Placering av vattentank

Jag retar mig på att min båt går på nosen med full vattentank. Är det någon som flyttat vattentanken till placering längre akter ut? Är det bara jag som tycker detta är irriterande? Båten är en 32OF.

2007-08-15 17:47

Alvar Möller

Vi har en 32 of med 2 tunga dieslar i rumpan, har ofta ca 400 liter diesel + en liten ribb med motor i dävertarna, Jag tycker då att den går bättre med mkt vatten i tanken. men å andra sidan toppar vi då ca 21 knop. Du kanske inte behöver toppfylla vattnet , förutom på semestern då kanske.

mvh Anders

2007-08-15 19:50

Anders Stenborg

Mina dieslar är ju iof lätta, men med 400 liter diesel och full vattentank känns hon klart framtung. toppar ändå ca 30knop, men tenderar att släppa upp aktern och blir krånglig i medsjö då propellrarna vispar luft, trots drevet i innersta läget.

2007-08-15 20:02

Alvar Möller

Med dreven i innersta läget tvingar du ner nosen. Du måste trimma ut för bättre gång. Slingrigheten är överplaning. Som jag skrev på en annan länk så har jag skrivit en bok i ämnet och jag har även blivit tillfrågad att skriva lite i Coronet News.
Eftersom det verkar finnas behov av lite tips, ska jag försöka göra det.
Björn

2007-08-15 20:17

Björn Langbeck

Nja det stämmer inte i mitt fall, men du har nog inte följt mina tidigare problem. Enda sättet att få upp båten i planing är att ha dreven i innersta läget, när hon går i 25-30knop finns inga som helst problem, problemet med vikten fram är vid 8-15knop då vågorna lyfter aktern och propellrarna kommer för nära ytan. Någon tendens till överplaning finns alltstå inte alls. De finns dom som menar att jag behöver drevförlängning för att slippa detta, men dreven är lika djupa som före motorbytet, det fanns alltså ingen förlängning då heller. Därav min fundering att förflytta vikt akteröver.

2007-08-15 20:30

Alvar Möller

Har du duoprop eller singelprop, Det låter som powertrim kan vara en lösning då du kan trimma ut vid högre farter men å andra sidan om problemen även finns vid lägre farter så vet e sjutton. Jag har bara kännt av dessa problem en gång då gick vi i medsjö från skagen, men det var väldigt hög sjö, vi höll då ca 15 knop och då sög propparna luft emellanåt. mitt tips är att testa med tom vattentank så får du svar direkt om hon är framtung eller inte.
mvh Anders Stenborg / 32 of

2007-08-16 21:53

Anders Stenborg

Tack Anders.
Jag testade med tom tank innan jag ställde om drevet, det var bara med tom tank den gick att få upp i plan då, nu med drevet längre in så märks inte den skilnaden lika tydligt längre. Jag tror det blir drevförlängning, har jag riktig tur kanske jag kan flytta drevet ut ett hål igen och få lite bättre lyft samtidigt. Det verkar finnas endel 32:or med drevförlängning, frågan är hur mycket som behövs, men man kanske kan mäta lite olika drevdjup i Vaxholm.

2007-08-16 22:16

Alvar Möller

Glömde ju svara på din fråga Anders, jag har singelproppar.

2007-08-16 22:28

Alvar Möller

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies