!
Jag är splitter ny medlem och har millioner frågor men jag börjar med denna.
Har nyligen köpt en 21 DC. Den har en mätare som talar om om det är farliga gaser i motorrumet. Denna mätare passerar raskt farligt för att stanna i botten på explosiv. Min fråga är om det är risker så att man bör ha en fungerande mätare el är riskerna så små så att man kan koppla ur mätaren. Det är en AQ 150 motor i så den drivs ju av bensin. Om bedömningen är att man ska ha den, var hittar man då sådana.
Ove Ramel
2003-05-19 23:29
Ove Ramel
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej!
Har själv en DC21 och jag monterade en en fläkt som hela tiden byter ut luften i motorrummet.
Fungerar klockrent.
Kommer dock inte ihåg fabrikat.
Hör med nån som säljer tillbehör.
2003-05-20 09:19
Fredrik
Om mätaren är korrekt så föreligger något allvarligt fel på motorn. I normala fall skall det inte bildas explosiv gas i motorrummet. Kontrollera bränslesystemet eller anlita motormek. Självklart måste det finnas en motorrumsfläkt vid alla bensinmotorinstallationer.
Kör säkert !
Hälsningar
Själva mätaren måste vara defekt då den står på explosiv direkt när man slår på den. Min undran är om man bör laga den. Båten är nyligen besiktigad och då fick jag påpekande om att batteri och huvudströmbrytare fanns i motorrummet. Ska man flytta dom. Hur har ni gjort? Är det risk med explosiva gaser i motorrummet? Vilka säkerhetsåtgärder skall man då ev ta? Jag har motorrummsfläkt.
2003-05-21 17:01
Ove Ramel
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Om det bildas explosiv gas i motorrummet så föreligger något fel. Man ska alltid köra motorrumsfläkten några minuter före start, men fläkten är enbart en extra säkerhetsfunktion och skall alltså inte kontinuerligt vädra ut explosiva gasblandningar. Batterier bör placeras i avskilt utrymme men det är inte alltid så lätt. Försök att avskärma batteriet så gott det går. Huvudströmbrytare däremot bör flyttas utanför motorrummet. Använd nya kablar utan skarvar, exempelvis förtennade kablar från Skyllermarks. Dessa kan beställas i rätt längd med färdigpressade kabelskor.
Lycka till !
Motorn förbrukar, när den är igång, mer luft/syre än vad en motorumsfläkt suger ut. Fläkten motverkar dessutom lufttillförseln när motorn är igång eftersom den blåser UT luft när motorn vill suga IN luft.
Fläkten ska endast användas innan man startar. När motorn väl är igång sköter den luftcirkulationen själv.
2003-05-22 22:57
Anders Deros
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.