!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Två frågor gällande 280 drev.

1. Jag har köpt begagnade drevförlängare, men är det bara att dela drevet och montera dit dom eller måste man skimsa några avstånd för att det ska bli riktigt?

2. Mitt SB drev klonkar klart mer än BB när man lägger i växeln, var i drevet kan detta slitage sitta, eller kan det vara glapp vid backspärren som gör att drevet rör sig lite?

2007-10-01 10:48

Alvar Möller

Hej Alvar!

Vad gäller fråga 2. så kan det vara som på mitt drev.
Efter lite justeringar av motorn fick jag lite högre tomgång (750rpm) och då slog det riktigt illa i drevet när man la i växlarna men det försvann helt efter att jag justerat ner tomgången till 650rpm. Har du då lite olika tomgångsvarv så får du olika ljud på dreven vid växling.
Med den högre tomgången släppte även backspärren ibland men det hände aldrig med lägre tomgångsvarv. Backspärren är ju konstruerad för att hålla mot drag men släppa vid ryck.

Hoppas det hjälper dig något.

Med vänliga hälsningar
// Sebastian

2007-10-02 18:01

Sebastian Thorelli

har selv 2 stk 280 AQ drev, hvor det ene af dem glider næsten lydløs i gear, men det andet giver et "smæk" når der sættes i gear, dette er ved ca 1000 omdr.

2007-10-03 18:33

Allan Dorf Kristensen

Har 2 st VP 280 AQ drev där det inte hörs någonting när jag lägger i fram men när jag skall lägga i backen smäller det till det till lite i dreven lika på båda. Kan det vara att dreven är mer inslitna med varandra och passar bättre för fram eftersom man kör framåt mycket mer än bakåt.Fungerar perfekt för övrigt. Har någon samma fenomen hör av er.

2007-10-04 09:25

Jan Elgström

Beror inte det på att drevet rör sig lite så backspärren hakar i? Drevet är ju inte helt stumt (inte mina i alla fall) utan kan röra sig något fram och tillbaka.

2007-10-04 11:35

Alvar Möller

Att det smäller då man lägger i back beror med all sannolikhet på att drevet ligger i vila mot tryckstången med sina två "öron" på gaffeln och alltså inte har något glapp i "framled". Men bakåt finns ett glapp, olika stort beroende på slitage och korrosion. Slitaget sker på "öronen" och känns om man manuellt drar i drevet bakåt. Blir glappet stort kan backhaken släppa och drevet far upp vid backning. Jag har löst detta på min båt genom att låta svetsa dit aluminium på "öronen" och sedan fila ned till minimalt glapp.

2007-10-04 11:40

Jan Kumlien

Hej Alvar!
Ang fråga 1 så måste du tyvärr skimsa in drevförlängningen. Annars kan du få onödigt slitage, med haveri som resultat.
Lycka till/ Micke

2007-10-04 12:55

M & N Zetterberg & Denize

Jag åker nog till Ingemar på Drevdelar så får han fixa det. Han provtrycker och eventuellt gör en renovering av dreven om det behövs. En fråga till Jan. När du skriver "öronen" menar du då den halvcirkeformade ytan som ligger an mot det rostfria staget?

2007-10-04 14:54

Alvar Möller

Intressant diskussion! När det gäller din andra fråga Allvar så är min gissning att din drevkona på BB drevet börjar bli sliten, dvs att spåren börjar vara bortslitna.
Det är bara en tidsfråga tills du inte alls får i växeln är jag rädd för.
Jag fick byta min drevkona samt gaffel på SB drevet i vinter.
Det började med att växeln gick i med fördröjning men efter hand så gick den inte alls i.
Ett friskt drev ska normalt klonka till ordentligt när du lägger i växeln.

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag prutat ned priset på min båt mer när jag köpte den 2004. Redan då lät det mkt mindre när jag la i SB-växeln
Mitt tips är att renovera innan problemen kommer, inte så kul att lägga till i en blåsig trång hamn med bara ett fungerande drev, tro mig !
Det tråkiga är att grejerna kostar en del också, ca 7500 kr för nytt men med lite tur så kan man såklart hitta bra beg,grejer med även fast nytt är att rekommendera eftersom det är slit-delar.

2007-10-04 22:43

Stefan Carlsson

Hej Alvar,
precis, jag skall åka ut på landet och ta upp båten och tänkte då fotografera "öronen", de heter något annat men manualen finns på landet...
hälsningar
Jan

2007-10-05 10:21

Jan Kumlien

Hvilke deler snakker vi om ? jeg har selv fått problem med at det ene drevet slår opp ved bakking. Se linken hvor delene er nummerert.
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746620-44-614.aspx

2007-10-05 22:07

Tord Kongsvold

Hej den del som det gäller är upphängningsgaffeln. Den har två stödytor/klackar/"öron" vilka vilar mot ställpinnen. backspärren håller drevet vid backning och dessa klackar/"öron" hindrar drevet att åka framåt vid framåtdrift. Man kan säga att backspärr och klackar så att säga "kniper om ställpinnen. Om slitage/korrosion minskar på klackarna uppstår ett glapp mellan backspärr - ställpinne - klackar. I mitt fall var det c:a 7 - 8 mm då det började strula ordentligt.
OBS det gäller således inte alla typer av drev. Jag skall återkomma med ett foto

2007-10-08 12:15

Jan Kumlien

Hej alla,
jag bifogar en bild av vad jag gjort. "S" är ställpinnen och "K" är platsen för "klack" på upphängningsgaffeln vilken slitits ned och vilken jag låtit svetsa på med ny aluminium. Fick sedan fila ned till minimalt glapp.
Hälsningar
Jan

2007-10-09 07:39

Jan Kumlien

Kanonbra. Ibland blir trådarna verkligen användbara, stort tack.

2007-10-09 08:07

Alvar Möller

Alvar: Omdu kollar under "K" på bilden, ser du backhakarna, mina var så slitna (runa) att jag tog och svetsade dit lite material (syrafast) & slipade upp dem. Mina höll aldrig vid backning, nu funkar det fin fint.
Don Coronet.

2007-10-09 14:20

Nieminen 32OF

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies