!
Hej,
jag har en Midi med orginal VP AQ 240 V8/280.
Har tänkt att byta till KAD 42 med DP. Undrar om någon vet om den går i längden.
Vilken marsfart och topp kan man vänta.
Tack på förhand
MVH
Ilkka
2007-10-11 22:30
Ilkka Heimola
Hej Ilkka!
Om du skall peta in en KAD42:a i en Midi måste du förlänga motorrummet.
Det finns olika lösningar. Vi har en i klubben som flyttat ut en del av akterspegeln eller så kan man göra som dom flesta, att man sågar ur i främre skottet.
Det först nämnda är dyrare och antagligen bättre.
Det senare är enklare, billigare men kräver även det en del arbete och tankemöda.
Du finner installations ritningar på alla VOLVO PENTAS marin motorer på www.volvo.com
Vad gäller prestandan så är det lite svårare. Jag har en AQAD40b på 165hkr som toppar 31kn och marschar 26kn på 3200rpm. Men min Midi har den berömda ”hooken” vilket gör att stäven trycks ned vid 30kn och då tar det stopp.
Om din båt inte har den kan det nog gå betydligt snabbare än min annars hamnar du nog på ett par tre knop + mot mina prestanda.
Med vänliga hälsningar
// Sebastian
http://ownersmanuals.penta.volvo.se/ViewFileFrame.aspx?n=180948&r=2007-02-02-13-20-00&t=PDF&a=7732887&p=T426&d=Brochure&s=5047080
2007-10-12 17:40
Sebastian Thorelli
Hej Sebastian och tack för svaret.
Om man förlängar motorrummet innåt, räcker det, att man sågar främre skottet och flytter det framåt. Eller måste man ochså förlänga baksätet.
Med vänliga hälsningar
Ilkka
2007-10-29 21:29
Ilkka Heimola
Hej Ilkka!
På min midi har jag gjort en ”låda” som den del av motorn som inte får plats i maskinrummet bor i.
Jag kan ta en sväng ned till båten i helgen och ta lite bilder om det är intressant.
Fast… KAD42:an är väl bredare framtill… tror jag.
Då kanske det är bättre att flytta hela skottet.
Om du skall förlänga soffan är det nog lättast att laska i det som behövs bakifrån.
Jag har även gjort en skräddar sydd tank på 380 liter som har en ursparning för att underlätta rem byte (som nog var väldigt svårt med originaltanken) och impeller byten (som var knepiga)
Med vänliga hälsningar
// Sebastian
2007-10-30 20:54
Sebastian Thorelli
Hej Sebastian och tack igen.
Om du orkar gå ned till båten, så bilder skulle vara intressanta. Och även om tanken.
Med vänliga hälsningar
Ilkka
2007-10-30 21:42
Ilkka Heimola
Hej Ilkka!
Det tog lite tid för det blev aldrig någon resa till båten.
Men så här ser i alla fall lådan för motorn ut.
Kom nu när jag letade efter tråden på att du även ville se utsparningen i tanken…
Hoppas du inte har bråttom, så skall jag försöka komma ihåg det till nästa gång.
Med vänliga hälsningar
// Sebastian
2008-01-10 18:11
Sebastian Thorelli
Och en vy från ovan...
2008-01-10 18:12
Sebastian Thorelli
Och slutligen lite från sidan...
2008-01-10 18:13
Sebastian Thorelli
Hallo Sebastian.
Jeg er ny her på siden.
Hva er "hooken" på Midi 24?
Gjør den at båten kun oppnår en "max" hastighet?
Mvh
Ole-Martin Nilsson, Norge
2008-01-10 20:31
Ole-Martin Nilsson
Hej Ole-Martin.
Hooken hade man på större och motorsvagare båtar för att dom lättare skulle komma i planing. Nackdelen är dock att vid högre farter tenderar dessa skrov att överplana dvs. stäven trycks ned i vattnet och man får en större våt yta vilket gör att det går trögare i vattnet.
Det kan vara svårt att avgöra om man har en sådan hook. Det lättaste sättet är att lägga en rak planka utmed botten närmast aktern och se om man får ett mellan rum mellan botten och plankan på mitten.
Sök annars i bryggsnacket på hook så lär du finna endel.
Med vänliga hälsningar
Sebastian
2008-01-11 01:02
Sebastian Thorelli
Hej Ilkka,
Ett alternativ till VP:s motorer kan vara GM:s 6.5 V8:a diesel. Den passar rakt ner i din båt med exakt samma fästen som för d:o bensinmotor. Du behöver bara byta kåpan över svänghjulet eller skaffa en expanderring samt underhuset på drevet till DP med 1.78 utväxling.
En färdig V8:a med kompressormatning osv finns att skaffa hos www.marinediesel.nu (Ängelholm) Kanske har de även begagnade d:o.
Jag har en V8:a diesel i min 26F som fungerat mycket väl under de ca 250 tim som den tjänstgjort.
I ditt fall slipper du alla ombyggnader av båten, både när det gäller akterspegeln och sits / durk. Jobbet med att konvertera tank och elsystem räcker mer än väl till ändå.
Värt att undersöka iallafall. Om du vill ha några bilder osv ifrån min 26F är det bara att meddela mig.
MVH
Thomas Johansson
2008-01-11 23:18
Thomas Johansson
Dette med hooken, var jeg igjennom i fjor, da jeg byttet motor. Det er nok en hook på min midi også, men det aner meg at størrelsen på hooken kanskje kan være forskjellig. Finn i Danmark vet det meste om dette. Min båt gjør med en 320 hk Mercruiser 6,2 l stroker motor 41 knop. gps målt. Det er ikke tegn til overplaning. Vi hadde forventet høyere toppfart, men båten er tung i forhold til nyere båter vi samenliknet med, så jeg er rimelig fornøyd. Marsjfart på 25 knop, har gitt meg en besparelse på 30-40 prosent i drivstoff. Dette er sammenliknet med min gamle v8 på 230 hk. Har ikke målt nøyaktig liter pr mil, men det virker som om 1-1,2l.
2008-01-12 19:24
Thomas Jacobsen
Thanks gutter!
Ole-Martin
2008-01-12 21:29
Ole-Martin Nilsson
Någon gång blir det nog byte av maskiner för mig med. Har kollat olika dislar & alternativen går nog mot en Jenkedisel, se även www.usonline.se . Pga de passar direkt.
2008-01-13 14:42
Tommy Nieminen
Hei!
Jeg har en 24 Midi som det var 2XAQ 130. Jeg har nå satt inn en Mercruiser 7.3D med Bravo III drev. Motoren er en V8 men ble ca 15cm for lang så jeg forlenget motorkassen litt da jeg tror det er enklere enn og forlenge bakover. Dette er en tung motor,ca 700 kg med drev men det ble ikke noe problem. Har litt for små propeller nå så toppfarten ligger på ca 36knop. Med rette propeller er det forespeilet en fart på ca 41 knop. Motoren er 270 hk.
2008-01-23 09:15
Jim Bakken
För den som överväger dieselmotor vill jag hänvisa till Båtnytt okt 07, där tre olika motorer i samma skrov, Nimbus 25 (?) redovisades. Trots lite olika drev och propellrar var resultaten ganska lika. Jag bifogar en av de redovisade tabellerna med fart, varvtal och förbrukning (L/nm). Intressant tycker jag är att man i "krypfart" kan klara sig med c:a 0,4 L/nm. Skrovet kan nog rel väl jämföras med en Midi för att ge en ung. uppfattning om kommande prestanda. Det kan nog lugna den som är osäker på val av fabriakt; många är likvärdiga, om man bara väljer så att motorn inte behöver gå på fullvarv. Titta på närhet till service etc. Fö. testade de Volvo och Volkswagen med liknande resultat.
2008-01-30 11:08
Jan Kumlien
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.