!
Jag är trött - jättetrött - på mina B30:or (och dom på mig också..)!
Nu vill jag höra vad mina båtkollegor säger om byte till
AQAD41
KAD 42
VP 4.3 GXi
eller VP 5.0
Det verkar vara dess motorer som de flesta har i sina 32.or.
Men vad säger ni om marsch- och toppfart, bränsleekonomi och tyngden (för 2 stycken KAD42.or måste det väl ändå behövas ett skohorn och tynger de inte ner båten väsentligt i aktern?)
.. eller finns annat förslag?
Pelle Benno
2007-10-18 23:24
Per Benno
Jeg har KAD43/DPE 1,78:1 og Stålpropell C5. Det funker jättebra. Litt tung i hekken, Vannlinjen er flyttet. Det er ingen forskjell i vekt på KAD42/43 ag AD 41 så vidt jeg vet.
Når jeg kobler ut kompressoren så er den litt treg ut av vannet. Dette blir vel omtrent det samme som en 41 tenker jeg. Toppfart er 36 knop. Se også The New Old Lady i Min Coronet. Her i Norge er det "ingen" som vil ha bensinmotor i båt, men så kan vi også kjøre på "avgiftsfri" diesel til NOK 7kr pr. liter.(enn så lenge).
2007-10-18 23:36
Sven Erik Johansson
annat förslag skulle kunna vara lombardini, kolla länken.
http://www.coronet.nu/default.asp?rID=2&ID=7596
2007-10-18 23:48
Janne H
2007-10-18 23:54
Janne H
Hej Benno.
Jeg er helt enig med Sven Erik. Det eneste argument for at installere en benzinmotor er indkøbsprisen. En dieselmotor er mere støjsvag, har højere ydelse, meget højere drejningsmoment, er mere brændstoføkonomisk, har samme vægt. 400 liter benzin ombord er en potentiel bombe. Diesel er meget mindre brandfarligt. Der findes alternativer (bedre) til Volvo. F.eks Yanmar By 4 eller By-6. De er lavet hos BMW. Eller VW marine.
Mvh
Peter Kehlet
2007-10-19 22:31
Peter Kehlet
Tja Benno!
Jag har Kad 42:or med 290 dp och B5:or i min 32 sedan fly,det är trångt på bredden men det går.
Marchfart 23-30kn. max ca 35kn
2.3-2.5 l/Nm vid marchfart
Mvh.Markku
2007-10-23 19:07
Markku Ihalainen
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.