!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Bättre ventilation till Dieselmotorn

Hej

Jag undrar om tips och råd samt om någon har bilder på hur ni löst det med bättre ventilation till motorrummet. Själv har jag ju en 26 family med en AQAD41 diesel. Mitt motorrum har original ventilationen med de två runda ventilatorerna på vardera skrovsida samt det rostfria blecket med borrade runda hål på vardera sidan vid knaparna. Vad jag förstår behöver ju dieselmotorerna mycket luft. Detta kan ju omöjligt räcka till min motor. Jag vill inte såga hål i skrovet i onödan. Har funderat på att sätta två extra runda original ventilatorer som finns i webshopen i plast på vardera sidan för att det skall likna original så mycket som möjligt. Tips och råd mottages tacksamt.

Mvh Johan #2027 26F Miamore

2007-10-31 22:55

Johan Hammarström

Hej !
Vad för problem upplever du ?
Originalhålen (precis sådana som du beskriver) på min 26 Family Fly räcker bra till en KAD42 diesel , så hålen borde inte vara ett problem för dig.
Jag har provat att köra med öppna durkluckor för att se om det blir någon skillnad, men det blev ingen skillnad.
/Christer

2007-10-31 23:39

Christer Cederqvist

Hej Christer

Jag upplever egentligen inte något problem. Men när jag läser trådarna kring detta ämnet så menar vissa att man sliter ner en diesel rätt snabbt med för lite luft. Fråga mig inte hur och varför. Dessutom har jag en annan tråd som jag startat där jag undrar om prestanda och varvtal på min motor. Jag undrar om det är detta som gör att jag inte riktigt kan varva ur och ha samma prestanda som alla andra med samma installation. Nu står båten på land så jag kan inte testa att köra utan luckor. Det måste gå att räkna ut hur mycket luft en AQAD 41 behöver och hur mycket luft som teoretiskt kan strömma in. Dessutom behöver ju den varma luften kunna ventileras ut också.

Mvh Johan

2007-11-01 09:35

Johan Hammarström

Jag har likadan ventilation på min 32 of. 2 hål på vardera sida samt det rostfria på akterdäcksidorna, men jag har 2st dieselsexor och har inga problem med för lite luft. på fullgas varvar dom ca 3700 rpm och då förbrukas en hemskans massa luft. märker ändå ingen skillnad då jag uppnar motorluckorna. Innan du tar upp fler hål rekomenderar jag att du testar om du märker någon skillnad med stängd och uppen lucka samt mäter tempen i motorrummet under gång för att se om du behöver mer ventilation.

mvh Anders

2007-11-01 17:27

Anders Stenborg

Hej Anders

Tack för ditt svar, skall definitivt ta tempen på motorrummet i vår, en sak som jag funderar på bara. Du har ju en 32OF dom har ju 4 runda ventilatorer på vardera sida. Tror du inte att det gör skillnad mot bara 2 på vardera sida som på min 26F?

Någon annan som vet hur det förhåller sig?

Mvh Johan

2007-11-01 17:45

Johan Hammarström

Hej Johan,

Jag har själv en dieselmotor i min 26F, närmare bestämt en GM 6.5 med kompressor. Marschvarv ca 3000 rpm. Jag har inte gjort några extra hål. I verkligheten är det ju så att luft inte bara kommer in i motorrummet via ventilerna på sidan. Skottet framför motorn tätar ju inte helt mot vare sig skrovsidorna eller mot däcket. Luft sugs alltså från olika håll i båten. Temperaturen bör inte överstiga 25 grader över omgivande utomhus temp i motorrummet. I min båt ligger temperaturen på ca 20-22 grader över utomhutemp. Dessutom bör du testa som tidigare nämnt om motorn ökar i varv om du kör på konstant fart och sedan gläntar på luckan lite. Om det inte händer något kan du relativt lugnt köra vidare. Om du tar cylindervolymen och multiplicerar med varvtalet dividerat med 2 eftersom motorn bara tänder vartannat varv så får du en uppfattning om hur mycket luft som sugs in i motorn.

MVH
Thomas Johansson

2007-11-02 01:54

Thomas Johansson

Ohoj Thomas!
Vilka enheter pratar vi om?!

//Per

2007-11-02 09:15

Per Lindberg

En KAD 42 drar ca 30 liter per timme vi 3300 rpm. Det ger en luftförbrukning på ca 420 kubikmeter per timme eller drygt 110 liter per sekund. Om man har de 4 runda hålen plus gallren vid skarndäck så ger det drygt 1 kvadratdecimeter i area och luften strömmar då in med 10 m/s. Insugshålet i motorn är ca 2 kvadratdecimeter och strömningen in i motorn är alltså kring 5 m/s. Den totala arean in till motorutrymmet bör minst vara dubbelt så stor som arean in i motorn. Som Thomas så riktigt påpekar finns det gott om andra hål in i motorrummet så tillförseln av luft är vanligen inte något problem.
20 knop motsvarar ca 10 m/s så luften rör sig tack vare farten med samma hastighet mot intagsventilerna i skarndäck som luften sedan ska in genom dem med.
Att det strömmar så stora mängder luft in i motorrummet är också orsaken till att det inte blir varmt när man kör. När man stänger av har man däremot 300kg järn och stål som är ca 85 grader varmt och temperaturen stiger snabbt.

MVH
Björn

2007-11-02 13:37

Björn Langbeck

Dom två främre intagen på varje sida sitter i utrymmet för tankarna, det är avskilt från motorrummet och där kan ej stömma förbi någon luft . Jag såg en annan 32a som hade tagit till rejält med hål i akterspegeln, med orginal ventiler kan det vara en lösn.

2007-11-02 16:00

Anders Stenborg

Luften räcker gott och väl i 32:an.
Främre luftintagen vid tankarna, hjälper till att ventilera hela utrymmet. Motorskottet är nästan tätt mot skrovet.
Men upptill, mellan skottet och U-balken i plåt, är det öppet tvärs hela båten med flera centimeter.

2007-11-02 16:45

Lars Ericson

Hej Per,

Spelar egentligen ingen roll vilka enheter du väljer att räkna i bara du håller ihop det hela. Enklast är kanske att räkna cylindervolymen i liter, varvtalet i varv per sekund dvs varvräknarens värde dividerat med 60, så bör du komma till liter/sek

2007-11-02 19:13

Thomas Johansson

Johan,
när jag satte i min 41 så tog jag upp två hål i akterspegeln. det var mycke snack då om hur mycket luft motorn behövde. Som någon också påpekat, de runda ventilerna går till tankutrymmet och luften får väl därifrån leta sig vidare till motorn. Eftersom vi i övrigt synes ha samma problem, så tror jag inte att luften är boven.

2007-11-04 13:58

Ulf Ljungquist

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies