!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Motorbyte 21 Playmate

Hej idag köpte jag tillbaka en playmate som min far ägde för ca: 15 år sen. Det sitter en defekt B20 i den som jag hade tänkt byta ut mot en MerCruiser 1.7L diesel. Dieseln väger 303 kg med drev. Vet någon vad en B20 väger eller är det rentutav någon som gjort ett liknande byte på tex. en 21 DC. Dieseln har 116 hk. på propellern, räcker detta? Tacksam för kommentarer, det är mycket pengar för motorn och det vore tråkigt om man inte blev nöjd.

2002-06-11 20:31

Christian

VP 130/270 väger ca 240 kg. Den ger ca 100 hk på axeln. TEretiskt sett bör det räcak med 1,7 l diesel, men i praktiken... 21-skrovet tål höga farter och en V8 med duoprop skulle ge ett bra ekipage. Skrovet är ju detsama som Nimbus 21/22. Kolla vilka motorer de levererar med så får du en uppfattning om vad du kan förvänta dig.

2002-06-11 23:38

Björn Langbeck

I tester när båten var ny så uppgavs toppfarten bli 28 kn. med 130hp/250. Det bör väl bli något liknande med denna diesel. Det räcker väl, men nog blir båten bra mycket roligare med 50 - 100 hk till. Skrovet tål det gott o väl....
Min 21 DC gjorde 23 kn med en 130 hk (möjligen lite trött) B20 och hade klara problem att plana med 5 vuxna.

Skicka din mailadress så kan jag maila dig ett referat från en test då båten var ny.

2002-06-11 23:45

Christer Cederqvist

Hej Christian! Jag håller just på med motorbyte i min playmate, jag hade en B20-orginalmotor som gav båten en toppfart på 25knop, nu installerar jag en VP V8 och tror på en marschfart på 30-35. Av erfarenhet tycker jag att båten går bäst fr. 27 knop och uppåt. Mitt råd är att inte ligga i underkant i hk. Det hela är som vanligt en smaksak. lycka till! /Andreas L

2002-06-12 13:24

Andreas Lindgren

Hej! Jag plockade i en vp 271 v8 förra året i min
playmate. båten går kanon. 40-44 knop beroende på trim och proppar.Den blev inte så tung i häcken som jag först trodde.Enda nackdelen ? är att jag fick göra ett större motorrum mod dc 21 ej "orginal"fick å andra sidan en grym soffa alt soldäck över maskin.
Har hela tiden hört att playmate kontr, dc 21 skulle vara samma skrov som nimbus,men då måste det vara dubbelt så mycke plast i coronet,ty denna motorn är urlyft ur en nimbus 22 där den gjorde 52knop enl, gps.det satt en 131 i min playmate innan "hjälp va trög den va" lycka till med motorbytet

2002-06-22 13:41

Mikael H

Hej,

Vad du än gör sätt inte i en 110 hk diesel i din båt. Det blir som en Ferarri med Peugotmotor. Du Kommer att bli grymt besviken. Räkna på hur mycket du kommer att köra och hur många kronor du kommer att tjäna på den lilla dieseln. Smaken är som baken. Lycka till!!

2002-06-23 22:21

Gustaf

Jag måste instämma och fylla i med tidigare svar. Sätt inte i en för trött diesel. Det är för många en drömbåt du fått tag och som nästan aldrig finns till salu. Jag vet att bästa ekipaget för 21dc är VP 271 med 290 duopropp som gör att du kan trimma bort den överplaning skrovet får vid 37-39 knop och däröver. 271:an är också det vanligaste motorn i Nimbus 21DC. Du bör få tag i ett halt paket (motor+drev) begagnat för c:a 60000:-. Vilket är den bästa investeringen du kan göra.

2002-09-16 12:45

Anders

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies