!
Hejsa
Er der der nogen der har en mening om dette. Mercruisers nye hvide serie QSD 2,0 gør det jo muligt at have 2 stk dieselmaskiner i, uden mervægt i forhold til 1 stk Bensin eller dieselmotor med en vægt på kun 250 kg med drev i en 115, 130 og 150 hk udgave.
Selvfølgelig er der stadig en merpris ved anskaffelsen, men når nu min båd er bygget til 2 stk, så spares der jo også lidt ved at der ikke skal bygges om nede i maskinrummet.
Jeg har indtrykket af at mange ved motorbytte går fra to til en motor?
MVH
Kim Johansen
2008-01-06 20:13
Johnny Johansen
Hej
Rent principiellt anses det mer ekonomiskt med en motor, drevförluster, ökad våt yta, fler detaljer talar mot två motorer. Sannolikt får du också ökad vikt med två än en vid samma effekt. Således det blir dyrare både i inköp och drift (dubbel service, bränsle etc) med två. Det skall då vägas mot möjligen lättare installation (endast i det avseende att du slipper göra om akterspegeln, i övrigt skall ju två motorer in) och viss driftsäkerhet med två motorer. För den som sköter sin motor tror jag inte att det innebär någon praktiskt ökad säkerhet med två - man ser vad som är på väg att hända om man sköter sin motor... Själv har sedan 70-talet haft en motor i mina olika båtar utan allvarliga problem.
Lycka till!
2008-01-07 07:56
Jan Kumlien
Hei Johnny.
Jeg har oppgradert motoren i min midi, den har en motor som er originalt. Hvis ikke pengene hadde vært et problem så hadde jeg konvertert min midi fra en til to motorer. Drømmen er å ha to stk. VP D3 dieselmotorer.
Av fordeler å nevne så må man jo også ta med manøvreringen man får med to motorer - snur jo båten på 5-øringen!
Mvh.
Øystein
2008-01-09 23:15
Øystein Bergene
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.