!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Orginal

Hej! Jag håller på att organisera en relativt stor renovering av min 24 fly och letar nu efter tips på omlackering. Jag hade tänkt att måla skrovet mörkblått och däcket vitt för att jag tycker det är snyggt. Men så läste i Bryggsnack om att man bör hålla orginalfärgerna för att värdet ska stå sig. Min båt är redan ombyggd från orginal i vissa detaljer och jag ser många båtar i bildarkivet som har orginalfärg men för övrigt är långt från orginal. Borde inte detta också ha inverkan på andrahandsvärdet? Dubbelmontage som är konverterat till enkelmontage, påsatta badbryggor, omgjorda pulpitar m.m. Jag har blivit väldigt fundersam över detta! Är det någon som har en annan åsikt?

2008-01-06 22:31

Stefan Runesson

Det aller viktigste er at du skal bygge en båt for deg selv og ikke for neste eier av båten - tenk på hva det er DU ønsker deg. Men dersom du renoverer for å selge den og tjene en slump, bør du helt klart gå for originale farger. Det samme om du allerede nå vet at du bare skal ha båten et par år.

Det er mange meninger om hva som gjør en båt "uoriginal". De aller fleste har jo nye motorer, nytt kapell og nye tanker. Dette reduserer selvfølgelig ikke verdien, tvert imot. Deretter er det ofte montert tilleggsutstyr - som badeplattform, hydraulstyring, autopilot og så videre - som også er positivt så lenge monteringen er gjort pent.

Det som i manges øyne trekker ned er omlakkering i alternative farger, omarbeiding av interiøret (ikke mange snekkere og designere er like dyktige som Botveds egne), uoriginale pulpiter, og kanskje aller værst: Hull til nye ventiler/vinduer i skroget.

Når det er sagt, vil jeg vende tilbake til det første jeg skrev: Det er din båt; sørg for at du får det hyggelig med den!

Hilsen Lars (som synes original er det peneste)

2008-01-06 22:59

Lars Myren

Stefan,
jag är en av dem som byggt om. Jag har idag singelmontage, Volvo Penta 41 istället för 2 konverterade bensinare, tror inte att det har sänkt värdet på min båt, tvärtom. Jag har dessutom satt dit nytt mantåg och ny pulpit. Har idag heldragna rostfria rör. Tycker själv att det är snyggare än originalet. Jag har också satt på ny mast, en ombyggd variant från en Nimbus, Huva! Men den passar tycker jag. Vad jag inte gjort är att ändra färger eller planeringen inne. Där är allt original. Som Lars säger, det är min båt, det är jag som skall trivas med den, inte andra. Jag är inte heller så fanatiskt trogen originalet, utan finner jag en lösning som jag tycker är bra, så ändrar jag. Men bara så länge det smälter in i stilen. Skulle aldrig göra fönster i skrovet eller lacka om båten i annan färg. Hur mina ändringar påverkar prislappen är ointressant, jag tänker inte sälja båten, vad jag vet idag. Har haft den sedan 1991 och trivs fortfarande med min kamrat. Kontentan blir, gör de förändringar du tycker verkar vettiga men passa dig för att förändra så mycket att du tappar bort Coronetstilen.
Hälsningar
Ulf, som också tycker att original är snyggast, men inte alltid

2008-01-07 08:59

Ulf Ljungquist

dette er et emne som interesserer mange(tror jeg)
Selv har jeg gjort en hel del endringer, men ingen som gjør at jeg må skjære i skroget. Nå kommer en ny hardtopp, men deteneste som må gjøres for å feste den, er to 6mm hull. Stilen på designet til varvet er noe jeg har stor respekt for. Likevel, dette er gamle design, så kravene til praktiske løsninger er annerledes i dag. Jeg har montert vippebord, ekstra kjøleboks under dørken, ny bysse,montert skap for instrumenter oppe under rufftaket, skiftet motor samt generell rehab. (kan sees i bildearkivet under Midi. Det er for meg en del av gleden med båten, alle prosjektene.
Originalt er som grunnregel penest, men som Ulf sier, ikke alltid
Mvh Thomas
ps legger ved et lite glimt av sommer

2008-01-07 09:19

Thomas Jacobsen

Hallo Mitt navn er Ole-Martin Nilsson, og er ny medlem.

Jeg har netopp kjøpt en Midi, som ikke er noe pen i lakken.
Som jeg har skjønt er det greit å lakkere om, bare det blir brukt orginal farge?

Er det noen som kan hjelpe med farge-koder?

Mvh
Ole-Martin Nilsson, Norge

2008-01-07 10:43

Ole-Martin Nilsson

Se under Vanliga frågor
Thomas

2008-01-07 19:35

Thomas Jacobsen

Thanks!

OMN

2008-01-07 20:11

Ole-Martin Nilsson

Roligt att detta ämne berör så många. Jag har inte för avsikt att sälja min båt, jag ska renovera den för mig och min familj skull. Den var ute på annons i c:a 20 sekunder sen tog jag bort den, jag kunde inte sälja henne. Min första egna båt och barnen älskar den. Ämnet med orginal kom egentligen upp då en släkting till mig som renoverar gamla jänkare anser att orginal handlar om att vara konsekvent. I fallet med våra Coronetbåtar anser jag att vi vidarutvecklar våra båtar till att bli säkrare och tryggare på sjön för oss och våra familjer. En fråga till Ulf Ljungqvist, jag tänkte också byta min pulpit då den är för liten, barnen behöver (även jag) behöver något stadigare att hålla i när det är lite gungit, vart vände du dig för att hitta en pulpit som passade?

MVH

Stefan

2008-01-07 21:34

Stefan Runesson

Original udseende, så er dette vel en dødssynd? Vi er meget glade for de to vinduer(koøjer) som giver en dejlig ventilation, selvom det regner kommer der ikke vand ind.

2008-01-07 22:42

Preben Christensen

Hejsa Ole-Martin. Originalt er gelcoat til Coronetbådene produceret hos Jotun i Norge. Du skulle derfor let kunne købe det da du jo tilsyneladende er fra Norge. Mindste salg er så vidt jeg husker 20 liter, men man kan muligvis dele med en anden der også skal have sprøjtet skroget. Vær opmærksom på at i de gamle skrogfarver er der 2 forskellige med lidt forskel i farven. De originale farver kan stadig købes hos firmaet Jotun. Har du problemer med Jotuns nummerkode på dine farver, kan jeg finde dem til dig. Mvh. Finn. 1786

2008-01-07 22:53

Finn Lindblad Jensen

Jag är ännu inte medlem fast jag letat Coronet i flera år. Hittar ingen som är tillräckligt nära original för att jag ska orka fixa tillbaks den. Såg knappt en enda original på Vaxholmsträffen heller, så dom kanske tagit slut..? Färgbyte betraktar jag för övrigt som att halvera värdet på båten...

(Har haft en handfull Coroneter tidigare, alla original förstås eftersom dom fortfarande var nästan nya då.)

2008-01-08 01:50

Lasse M

Vad är målet med ägandet för envar? Det kan vara ett riktmärke, så slipper vi "hänga ut" den som kanske inte helt har en original båt och som trots bristande orignalitet kan ge mycket glädje. Jämför vi oss med bilar och veteranbåtar, har vi nog inte en enda (?) original båt; i de sammanhangen gäller originalradio, motor inkl. drivlina, ingen GPS, radar etc.. Jag tror ingen är redo till den sortens originalitet om båten skall användas annat än för uppvisning, då blir kraven annorlunda. Vad man får för båten beror ju på köparen och marknaden -då man säljer- oavsett vad man själv lagt ned eller tycker om sin pärla. Att originalutförande innebär att båten -rimligtvis- är i gott skick efter många år är ju i sig ett tecken på att båten vårdats och därmed sannolikt är i gott skick, det betyder ofta bättre pris.
Trevlig sommar

2008-01-08 07:45

Jan Kumlien

Hej

Ställer frågan främst till Lasse M men mottar mycket gärna inspel från er andra. Vad menar du med original Lasse? Min 26F är original förutom dynor, kapell och att jag bytt vinylen invändigt pga att den var möglig och pulveriserad. Den nya är formsprutad vit för att undvika mögel och fukt men inte original. Ingenting är söndersågat eller bytt, jag har satt i ett kylskåp men sparat dörren där det satt. Min båt såldes original med singelmontage AQD40 diesel vilket verkar vara ovanligt. Den var dock för liten så 1993 byttes det till en AQAD 41:a med duoprop, men i grunden är det samma motorblock. Skall byta till rostfri tank pga säkerhetsskäl i vinter och jag har installerat en GPS. Jag är supernoga med att inte göra något som drar ner originalkänslan, men vill samtidigt ha varmvatten, GPS, Kylskåp, och Värmare för komfortens skull. Betyder original att vi borde tillverka tankar i galvad plåt, leva som på 70-talet och ha en del i klubben som bara värnar om att bevara originalskick och att resten av medlemmarna skall känna sig utpekade och inte med i den innersta kretsen det stödjer inte jag! och jag tror att det splittrar oss mer än vad det enar oss. vad anser styrelsen i frågan och vad är grundtanken med klubben?

Mvh Johan

2008-01-08 10:49

Johan Hammarström

Johan, jag tar mig friheten att komma med ett inspel.
Jag håller helt med dig, som jag skrev i en annan tråd så har jag bekanta som inte vill vara med i klubben just för att dom är rädda för att deras båt är i för dåligt skick, samt inte tillräckligt original. Sådant tycker jag känns trist. Om jag går till mig själv när jag köpte båten så visste jag inte vad som var original, eller inte och det påverkade mig inte vid köpet. Däremot har några påtalat vad som är ändrat på båten, men inte heller det anser jag försämrat den, tvärt om så var det dom ändringarna som fick mig att köpa båten.

2008-01-08 11:35

Alvar Möller

Det var värst vad denna tråd tog fart. Jag tror, som en del andra, att vi skall akta oss väldigt noga för att bli en snobbklubb för endast Coronetfreakar med original som ledstjärna. Coronetfreak kan man vara, för det är i grunden bra och trevliga båtar, men de är bruksföremål. Att ändra båtens drivlina, tankar, montera GPs etc är säkerhetsfrågor och bör inte förväxlas med nostalgi. När jag köpte min båt så gjorde jag det dels för att det var en Coronet och dels för att den var skaplig till pengarna. Jag visste inte då vad som var original och vad som var ändrat. Men det spelade heller ingen roll.Nu har jag ändrat en del och båten är inte i original, om man med det menar 1977 års modell av allt. Tidevarven har förändrats och med det kraven på ett bra sjöliv. De som vill leva båt som man gjorde 1977 får gärna göra det, men de ska inte kritisera mig eller min båt för att jag vill leva bekvämare och säkrare. Låt klubben förbli ett forum för Coronetägare, inte ett forum för enbart originalkrävande ägare. Var och en skall ha rätt att använda och ändra sin båt efter eget tycke. Det senare är ju en av klubbens stora fördelar. Det finns nästan alltid någon som gjort just den ändring jag tänkt mig. De råd och tipps man då får är ovärderliga. De som inte vill ändra utan bevara originalet skall självklart också ha rätt till det utan att vi mer frisinnade klankar ner på dem. Huvudsaken är att var och en ägare är nöjd med sin båt, sedan kan andra tycka vad de vill. Tycker de inte om ändringen så behöver man inte nödvändigtvis påpeka det. Tycker man om den så skall man självklart säga det.
Stefan, jag hittade en lokal rörkrökare i de Värmländska skogarna. Han gör en hel del rostfritt jobb åt Comfortbåtar och är duktig. Dock är han inte road av att göra fler mantåg och pulpits. Jag har frågat honom, flera gånger. Jag lade nämligen ut en bild på detta forum och fick många frågor om jag kunde hjälpa till med kontakten. Men som sagt han ville inte.
Nu ser jag fram mot sommaren när jag skall sjösätta en nästan originalbåt.
Ulf

2008-01-08 12:20

Ulf Ljungquist

Jag är medlem i en stor båtklubb & får höra samma sak som Alvar. Det e' ju trevligt att det finns orginalbåtar i klubben, men att sticka ut hakan & klanka på andras båtar att det passar ej med dessa stag där, värmare, motor. ankarspel mm. Får andra Coronet ägare (+10år) att inte gå med i klubben!!! Vi kunde varit fler!!!

2008-01-08 12:22

Nieminen 32OF

Klart vi er individer, og skal få lov til å være det! Men jeg opplever ikke at det er en dødssynd i klubben å endre på båtene. Jeg har ikke hørt om noen som har blitt skremt vekk fra deltakelse fordi originalfascistene (som jeg..) hakker på dem som gjør endringer. Det kan ikke sies for mange ganger at det er for oss selv vi pusser opp båtene - ikke for andre eller for neste eier.

Når det er sagt, så er det jo fordi vi ønsker et fellesskap om vår båtinteresse at vi går inn i klubben. Siden klubben er basert på kjærlighet til Coronet-båtene, kan det vel ikke akkurat overaske at det finnes mange - til dels bastante - synspunkter og meninger. Det får vi akseptere!

Johan: Hvilken vakker båt! For meg (ja; meg personlig..) er dette den aller beste måten å bevare originalfølelsen.

Hilsen Lars

2008-01-08 13:29

Lars Myren

Johan, jag svarade främst på Stefans fråga och anser alltså att färgbyten är en mindre katastrof, även från mörkgrön till ljusgrön. (Vill helst ha rätt färger under durkarna också...)

Uppdateringar ska man självklart kunna göra, tankar. elsystem, klädsel och motorer tillhör det som praktiskt taget alla redan har bytt. Modern utrustning är också helt OK, helst inbyggt i samma stil som tidigare.

Men jag tycker t ex inte lackade durkar med ljus ribb passar in, inte heller diverse hemsnickrade skåp i sittbrunnen eller som någon sa, nya hål för fönster. Ny klädsel ska helst också anpassas till original i färg och material, liksom kapell.

Allt detta har givetvis ingen betydelse för hur man ska trivas med båten och inte heller för gemenskapen i klubben. Frågan ställdes om vad som påverkar andrahandsvärdet negativt och det är vad jag gett min personliga syn på. Eftersom jag också har en del erfarenhet av försäljning av begagnade Coronet, är det just originalutförandet som kunderna är mest noga med. Något som faktiskt är unikt för just Coronet och jag tror det är en anledning till varför värdet stått sig relativt bra genom åren. Åtminstone här i Skandinavien.

Ju mer ombyggd, desto mer svårsåld är min erfarenhet.



2008-01-08 13:35

Lasse M

Hej Lasse och alla andra

Jag har full respekt för dina åsikter och ville egentligen bara ventilera kring detta heta ämne om vad som är original eller inte. Jag har nog tagit upp detta i andra trådar liksom många andra på sidan gjort tidigare. Jag kan efter två säsonger med klubben fortfarande känna mig osäker på vad som är tillåtet att göra och om mina egna val är rätt eller fel. Jag förstår egentligen inte varför Coronet framstår som en båt som man absolut inte får "röra" det finns ju andra klassiska båtar som genomgår uppgraderingar utan knorr. Är det inte vi i klubben som lite sätter ribban för detta? Det jag hängde upp mig på var att det uttrycktes som att det nästan inte fanns någon originalbåt på Vaxholm, att det inte går att hitta någon originalbåt längre och att dom är på väg att ta slut och att detta skulle innebära att alla vi som gjort någon/några modifieringar bidragit till detta i negativ riktning. Jag har vänner som haft Coroneter och när jag köpte min så ville jag absolut ha en båt utan några stora modifieringar. Mina durkar i 26.an är original och lackade 8ggr och jag tror att dom var det från fabrik också? Sen har jag använt högblank Schooner invändigt också och originalet var väl matt. Dynorna var helt slut och det gamla tyget var äckligt, skitigt och stickigt. Gardinerna solblekta och mögliga, Lacken flagnade på rutramarna och kapellet hade stora revor och lagningar. Jag har sammanlagt lagt ner 120 arbetstimmar i vinter på att göra båten i fint skick, men självklart så är den inte som den var från fabrik, för det finns inte material att få tag på idag för att lyckas med det. Själv är jag såå nöjd och har fått så positiv respons från så många människor att jag inte är bekymrad över de små modifieringar jag gjort. Jag vill också poängtera att jag på inget vis vill såra eller peka ut någon pga deras åsikter för smaken är ju delad.

PS Tack Lars Myren för dina fina ord om min båt, det inspirerar till att fortsätta jobba!!

2008-01-08 15:23

Johan Hammarström

Det er helt og holdent ens egen sag hvordan man vil have sin Coronet, det må respekteres, men sandt er det at hver gang jeg har været ude for at se på ny Coronet, så er det af stor betydning at lanterner, rat og sæder er originale, motorens originalitet er ikke så afgørende, den skal bare have den rigtige størrelse og være så ny som mulig og gerne diesel.

2008-01-08 21:36

J.G.J

hej fra danmark hvis i har problemer med jeres topcoat kan i hvis i er lidt fingernemme kan i reperer topcoaten og derefter torslibe hele skroget med korn 600 derefter 800 1000 12000 1500 og derefter poler den bliver bedre end ny hilsen hans

2008-01-09 07:12

hans

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies