!
Hej är det någon som vet ungefärlig bensin förbrukning på två V8 5,0 230hk, motorer med singel prop i en OF.
Jag funderar på att stoppa i två st fina motorer i min 30 OF då jag inte hittar några lämpliga dieselar till rätt pris.
Blir ganska många somrar innan det har betalat sig med diesel vad jag förstår.
Mvh
Gerhard
2008-01-09 11:36
Gerhard Carlson
Allt mellan 2.5-4.0 l/DM. Ekonomi farter... 6-7 knop & 21-26 knop. gäller både disel & bensin,(farterna, ej förbrukning).
2008-01-09 15:05
Nieminen 32OF
Havde 2 stk OMC 5.0 Cobra i min OF 32 og den gik 32 knob på gpsen,gik bedst og billigst ved 26 knob.
2008-01-09 15:39
Kim Sørensen
Hej Kim
Tack för ditt svar. Är bara lite nyfiken varför du bytte motorer, krånglade eller drog dom mycket bränsle. Jag har hört olika uppgifter om Cobra dreven, vissa säger att rätt justerade så är dom minst lika bra som Penta, medan andra säger att dom bara krånglar, motorerna är samma GM 5,0 med färskvatten kylning.
2008-01-09 16:08
Gerhard Carlson
Några funderingar:
Jag tänker på vad bensinen kan kosta om 10 år, eller hemska tanke bara om fem år. Hur värdet då ser ut på en båt med två bensin V8:or jämfört med en diesel... En dieselmotors livslängd jämfört med en bensinmotor etc.
http://www.coronet.nu/default.asp?rID=2&ID=7596
2008-01-10 01:03
Janne H
Hej Gerhart
Jo drevet er super Cobra 800 drevene,hvis bare man justere det så relæet tager 300 omdrejninger af motoren ved ind og udskiftning eller kan den være svær at få i gear,nemt af afmontere og servicer så ok drev,dele billige i usa eller hos omc i holland (gennem Thisted marine service DK)(Evindrude/Johnson forhandler)
Motorene er samme som volvo,mercruiser 5.0-5.7 Chevy (dele hos uscars odense DK)
Manifolder Osco hos(Thisted Marine Service)
Mine motore gik godt renoverede dem og byggede ferskvandskøling på dem men købte en Coronet med diesler i der havde været sunket og renoverede dieslerne og satte dem i min 32er og solgte OMC motorene med den 32 fly hvor dieslerne kom fra..
Kommentar om Volvo Penta tosset dyre reservedele 10 gange dyre end OMC dele,men DP290 drevene køre godt.
Så læg roligt de 2 v8 motore i.
2008-01-10 17:00
Kim Sørensen
Tack för all info.
Jag har köpt OMC motorerna, får hoppas det blir bra och att inte dom blir allt för törstiga.
Är det någon som vet var jag kan köpa två addapterplattor som passar i Pentas 290 hål som är i båten till mina Cobra drev jag köpt.
2008-01-12 23:52
Gerhard Carlson
Jag bytte motorerna i min 27:a för 1 år sedan, och jag stod då i valet och kvalet om jag skulle sätta dit en adapterplatta eller plasta om akterspegeln. Hade jag använt en adapterplatta hade de nya motorerna kommit 2cm över durken, så jag plastade igen hålen och upptäckte att allt trä i akterspegeln var ruttet. De nya dreven behövde inte vara förlängda, så jag slapp också den kostnaden för dreven.
Kolla akterspegeln noga innan du sätter dit en adapterplatta.
Nya adapterplattor kostar en förmögenhet, jag tror dom då kostade 7.500 per styck.
Jag valde 2 nya bensinare istället för 1 ny disel, priset för 1 disel är ca 200.000 dyrare än en 2 bensinare. Bensin och dieselpriset tycker jag följer varandra rätt så bra, det tar många år att köra upp 200.000:-, undrar om värdet på båten hade stigit med det beloppet.
/Håkan
2008-01-13 16:08
Håkan Stålmarker
Hej Håkan.
Kan du beskrive hvilke motorer/drev du satte i, og hvis du kan beskrive bensinforbruk.
2008-01-13 16:35
Preben Christensen
Hej Preben.
Jag satt i Volvo Penta 4.3 GL med SX-drev. Motoreffekt 190 Hk. Jag vet inte exakt bensinförbrukning, det var för dålig sommar och därför blev det inte så mycket åka av.
Det satt förut 2st AQ260 men bensinförbrukningen är lägre nu, ca 2,5-3.0 liter/sjömil.
Toppfarten misnkade med någon knop.
/Håkan
2008-01-13 17:24
Håkan Stålmarker
Hej Håkan.
Jag trodde att fördelen med adapterplatta skulle vara att hålet skulle komma på rätt ställe om det gamla drev hålet var riktigt. Det skulle vara betydligt lättare att montera den nya motorn och drevet enligt en båtfirma jag ringt. Om det inte är en förenkling så borde det vara både billigare och enklare att plasta, om plattorna är så dyra.
Men då behöver jag en monterings manual och hål mönster till Cobra drev, någon som vet var man kan köpa/låna det?
Betr. min akterspegel så har jag kontrolerat den, och den är hel frisk.
2008-01-13 17:58
Gerhard Carlson
Hej Gerhard.
Det är en fördel med adapterplatta, det blir mycket mindre arbete. Jag hade oturen att akterspegeln var i dåligt skick och att de ny motorerna nådde ovanför durken. Det hade blivit ett stort arbete att höja durken. Jag fick också göra om de främre motorfästen när jag sänkte motorerna.
/Håkan
2008-01-15 13:26
Håkan Stålmarker
Hej igen
Tack för info. men jag är nog lite trögtänkt.
Var dom gamla motorerna för högt monterade tidigare eller var dreven kortare på dom nya. Jag förstår inte annars varför dom skulle komma högre med adapterplatta, det är det jag är orolig för, mina kan inte heller komma högre upp än vad dom gamla motorerna var om man mäter från motorfästerna.
Mvh
Gerhard
2008-01-15 14:19
Gerhard Carlson
Hej!
De gamla motorerna var V8 med förlängt drev med 4 tum.
Om jag skulle ha använt adapterplatta till dom nya V6 skulle dessa hamna över durken. Därför valde jag nya motorer utan förlängt drev, därav omplastning av akterspegel.
/Håkan
2008-01-17 18:17
Håkan Stålmarker
Tack Håkan
Nu förstår jag bättre, skall bara hitta adapterplattor till Cobra drev, jag har hittat till alfa drev men jag vet inte om dom passar till cobra utan att göra om en massa.
2008-01-17 18:36
Gerhard Carlson
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.