!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Hook OF 32

Jag funderar på att ta bort hooken på min 32a, är det någon som har gort det tidigare. Jag sökte på gamla bryggsnackinlägg men hittar ingen som har gort det. Jag skulle vilja ha kontakt med några som har gort det.

2008-01-12 21:28

Sven Krüger

Hej Sven. Hvad er dit problem med båten sen du vil ta bort hooken ? Mvh Finn 1786.

2008-01-12 21:41

Finn Lindblad Jensen

Min båt lägger sig för mycke på fören vid höga farter 30 knop och blir instabil.Den lägger sig på ena eller andra sidan beroende på åt vilket håll jag har svängt tidigare,det hjälper inte att ta upp dreven med powertrimet för den lägger sig på fören ändå vid den farten.

2008-01-13 20:00

Sven Krüger

Samma strul som jag haft, kolla att dreven har 0 toe. Jag flyttade min ena batteribank in i salongen(köket), 3st 115Ah under durken (från motorrummet). Min går även bättre med vatten i tankarna i fören än när de är tomma. Konstigt va'???
Min opptimala fart e' 23-27 knop.

2008-01-14 12:27

Nieminen 32 OF

Har även tänkt att skaffa "speedrails".... På andra båtar man övermotoriserar, blir båten stabilare med förlängda rails akteröver. Har någon testat detta på en Coronet???

2008-01-14 12:42

Nieminen 32 OF

hej du skal kikke på dene trim plan de kan sikkert ikke holde tryk har det samme problem med min deepsea men det er ikke hooken der er dit problem du skal over 40 knob før at du får et problem med hooken
jeg vil prøve at sætte ql trim på til sommer det skal nok løse problemet
du kan også prøve at endre rotationen på propelerne hvis
du ikke har duo prop

2008-01-14 16:49

Jan uldall Hansen

0 i toe!? Antar att du menar toe in. Det skall vara toe out vid dubbel montage av drev. Gjorde själv fel först (tänkte bil). Läste sedan instruktionsboken och sedan blev det det bättre. Om detta har något med ditt problem vet jag inte. /nc

2008-01-19 10:11

Nils Cederberg

Enligt Volvo Penta ska det vara toe in vid dubbelmontage. Jag har saxat en sida ur en äldre instruktionsbok för VP AQ 115, AQ 130 och AQ 170, dvs de motorer som ofta satt i Coronet när de levererades nya från fabriken. Sidan finns i länken
Jag har just nu inte kunnat hitta vilken vinkel det ska vara.

2008-01-19 16:21

Björn Langbeck

1" vid/med singel proppar. 0 toe in med DP.

2008-01-21 00:11

Tommy Nieminen

Det verkar vara samma bild som jag har i min bok om 280 drevet.
Om du jämför med en bil med toe in så pekar framhjulen in mot mitten framåt. Dreven på bilden pekar utåt framåt.
Utdrag ur texten: För att erhålla bästa möjliga propellerverkningsgrad är det viktigt att drevens vinkelinställning justeras så att propellerströmmarna möts akterut. Vilkeln A mellan dreven ökas med djupare V-botten. Om vinklen är för liten resulterar detta ofta i propellerkavitation. Finjustering av vinkeln kan utföras med länkstången mellan drevens styrarmar.
Jag vill åtminstone kalla detta för toe out.
/nc

2008-01-24 20:42

Nils Cederberg

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies