!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Olja vid spridarmunstycke

Har en aqd40 som läcker ut lite olja vid några av spridarmunstyckena. Är det någon som känner igen detta och har förslag på hur man får tätt? Spridarna har varit servade en gång om året av förre ägaren så själva spridarfunktionen borde vara i god kondition. Men som sagt, vid några av munstyckena uppstår lite oljespill.

Per

2008-01-20 09:30

Per Josefsson

Vid spridarna kan det bara läcka diesel. Svart olja kommer troligen från ventilkåpan, dvs dålig ventilkåpspackning. Ett andra alternativ är att tätningsringarna vid spridarna är dåliga, men i så fall får du inte rätt kraft i motorn.
Om motorn går bra och ger rätt kraft så är det antagligen ventilkåpspackningen och den är ganska lätt att byta.

2008-01-20 11:16

Björn Langbeck

Oljan som kommer vid två av de sex spridarna är svart. Om det det läcker diesel här vilken färg har den i så fall?
Är det svårt att byta tätningsringar vid spridarna ? Tycker inte att det borde vara dom eftersom tidigare ägare servat spridarna varje år.

2008-01-20 14:24

Per Josefsson

Hej Per,

Dieseln är princip färglös och tunn som vatten, iallafall i dessa små mängder. (Upphällt i ett glas kan du säkert skönja någon tom av grönt)
Om det vätskan är svart är det med största säkerhet motorolja som kommit ut via ventilkåpan som Björn säger. Motoroljan kan inte komma från så många andra ställen så högt upp på motorn.

2008-01-20 21:25

Thomas Johansson

Der er flere olika felmuligheter.

1. Tætningsringarna er icke byttet ut ,(eller i værste fall fattes et par av dom !) i samband med at spridarna har varet avmonteret for at blive serviceret på et dieselverkstad. De skal altid byttes ut i samband med service av spridarna da tætningsringarna bliver komprimeret når spridarna monteres . De går derfor kun at anvenda 1 gång. Anvendas de mere end 1 gång er det icke sikkert de er tilstrækkeligt fleksible til at tætne når spridarna monteres efter servicen.

2. Spridarna er icke spændt med korrekt moment vid montagen efter service så tætningsringarnas funktion er optimal.

3. Dårlig eller utilstrækkelig rengøring av hullet i topplocket hvor spridarna skal monteres i. Skal vare absolut 100% rent. Tryckluft kan anvendes enl. Volvo Penta service.

4. Den svarte farg i den olja du ser, kommer från lite avgassot der blandas med en mikroskopisk lila mængd forstøvet brændstof der med kompressionen kan tryckes forbi en tætningsring der icke er 100 % tæt och derfor ses på topplocket rundt om spridaren.

5. Så Per, de læckager du ser er netop en fel der ofte ses når en båtager selv av och påmonterer spridare uten at have den fulde och nødvendige kendskab til vigtige detaljer i forbindelse med at udføre dette arbejde. Sætter man sig ind i disse enkle men vigtige detaljer, er der absolut intet i vejen for at de fleste båtagare selv kan udføre dette job och många andre mindre tekniske reparationer/vedligehold på sin motor.

Mvh Finn 1786

2008-01-20 21:26

Finn Lindblad Jensen

Om packningen for ventilkåpan er utæt eller kåpan er utilstrækkelig fastskruvet, er det normalt rundt om hele kanten på ventilkåpan der kommer svart motorolja. Oljan vil komme ut over topplocket från båda sidar av ventilkåpan och det vil icke kun lægge sig omkring en spridar. Om man gør topplocket helt rent och derefter kører motoren til den er driftsvarm vil man straks med sikkerhet kunne se hvor oljan kommer ut.

Man kan inte tage fel. Dieseloljaresterna som kommer ut rundt om en spridar er normalt altid svarte om tætningsringan er utæt av en av de årsaker jeg skrev om i mit forrige indlæg. Kun oljan der kommer från et utæt tryckrør eller returrør vil vare relativt klar. Mvh Finn 1786.

2008-01-20 22:10

Finn Lindblad Jensen

Tack Finn!
Det är som du skriver. Oljan syns bara vid två spridare, inte runt omkring topplock, så ventilkåpan är utesluten. Det som gjorde mig lite osäker var den svarta färgen på oljan, men det har fått ett svar nu. Frågan jag behöver svar på nu är hur man gör för att demontera spridarna och byta tätningsringar. Maskinen är som sagt en aqd40. Är det ett stort ingrepp ? Är det spridarna bara dit tryckta eller är dom gängade i topplocket? Om jag inte minns fel så verkar dom låsta i toppen med en "spännklo"?
Tacksam för tips.

2008-01-21 09:27

Per Josefsson

Per,
har Du kollat Volvo-Pentas hemsida ? Där kan Du säkert få besked. Jag skulle nog kolla priset med en verkstad, innan jag började rota själv.
Ulf

2008-01-22 14:23

Ulf Ljungquist

Hej Per oroa dig inte. Besked kan du ochså få från Danmark. At plocka ut spridare for service er något dom fleste båtagare let kan gøre uten behov for den store utbildning. Rengøring er alfa och omega. Den såkallade "spænnklo" skal blot avmonteres, så kan spridaren dras ut av hålet. Når den monteres skal muttarna dras til med 24 NM eller 2,4 KPM. Mvh Finn 1786.

2008-01-24 18:40

Finn Lindblad Jensen

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies