!
Hvor stor motor bør det vere i Seafarer 2?
2008-01-22 17:59
Ole-Martin Nilsson
Jeg hadde i 4 år en 27 Seafarer II med en Volvo Penta KAD42. Det er en diesl med 230HK.
Var veldig fornøyd. Toppet 34 knop med B5propeller om våren. marsjet fin i 25 -27 knop med familielast. Akselererte fint opp i plan med 7mann ombord.
2008-01-22 23:42
Tord Kongsvold
Hej
Alltid intressant med motårsnack till våre pärlor , om int annat så för bränsleekonomins skull , förbrukar ca. 2000 l /år
man skall ju köra så mycket som andan faller på.
Min Seafarer II har en 270 hk Mercruisel diesl , fullt utrustad med 500 l bränsle väger den 4500 kg , den har en marsfart på ca. 24 knop och topp 30 knop. alltså stor skilnad till Tords båt.
Vikt,instalattion eller annat kan vara fel på min båt?
Les
2008-01-23 15:52
Les Husell
Felen kan bero på fel utvexling i drev, eller fel stigning på propeller. Hvor många rpm går din maskine på max gaspådrag med last i båten ? Ideelt er indenfor ca 100 rpm under fabrikens data. Går motoren mycket let upp på max rpm och lite mer kan du forsøke med en propeller med lite større stigning. Mvh Finn 1786.
2008-01-23 22:02
Finn Lindblad Jensen
Ole,
Jag installerade en KAD 43 med 1x325 tank och har kört nu i 7 säsonger. Är mycket nöjd. Sänkte vikten och fick massor med utrymme jämfört med de 2xB30 med 2x350 liters tankar som satt tidigare. Har bättre prestanda, toppar 31 knop samt ca 25 på march då den drar just över litern.
H/Torsten (1005)
2008-01-25 13:36
Torsten Linder
Hei!
D6-350!!!
Jeg har en seafahrer II. Denne båten hadde en Volvo AQAD41B på 200hk da jeg kjøpte den i 2000. Den hadde og 280DP aggregat med A6 propellere. Med denne kombinasjonen gjorde den ca 28 på topp om våren nysmurt, og marsjet på rundt 23-24 knop. Men den var litt sen opp i plan, og orket ikke så mye når vi var 6 eller flere ombord. Byttet til A5 propellere, og da ble farten den samme, men den oppnådde mere riktig turtallområde. Den brukte da ca 32 liter pr time på 24-25knop.
Byttet sist vår motor/drev til en 2007 modell Volvo D6-350.
Denne er på 350 hk, og er en herlig motor i denne båten. Kjøpte den fra en havarert båt, og reparerte denne selv.
Nå gjør båten rundt 39 knop på max, og den marsjer lett på 34-35 knop. Forbruket når jeg går på 30 knop med denne motoren er ikke høyere enn i 23 knop med den gamle motoren. Har nå absolutt ingen problemer med å komme i plan uansett hvor mange det er i båten, og støynivået er svært lavt i 30 knop.
2008-01-25 13:55
Jna Eirik
Min båt hadde iallefall aldri gjort 34 knop på max med en KAD43.....
Men så er min båt bygget om litt da, så kanskje den er litt tyngre. Har vanntank på 110 liter og dieseltank på 340liter.
De hastigheter jeg oppgir er GPS målt hastighet, med fulle tanker og 3 voksne ombord. Målt over samme strekning som gåes begge veier i løpet av kort tid for å unngå påvirkning av strøm, vind ++
2008-01-25 14:01
Jan Eirik Johansen
Med den lasten du beskriver var topphastighet ca 31 knop målt med GPS og i stille strømløst ferskvann.(store deler av Tyrifjorden har nesten ikke horisontale strømmer). Men jeg innrømmer at 34 knop var nok testkjøringen med to mann og uten videre last rett etter sjøsettingen.
2008-01-27 15:50
Tord Kongsvold
har en pennuinsulal the beast i min seafahrer 300hk bravo 3 24 tm max 31 knop ved 3800 går meget lett skal prøve 26 tommere gir 2 til 1 har noen erfaring med denne motoren
2009-08-23 00:26
Ove Ranes
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
ps. hadde tiligere en 220hk mercrusier som vi prøvde med forskjelige drev bravo 2 giring 1,81 og2,2 best resultat med 2,2 og 21 tommer stålproppel til vi prøvde bravo 3 gir 2 til 1 og 24 tommere, båten gjekk letere opp i plan og økte toppfarten med 1,3 knop
2009-10-01 23:53
Ove Ranes
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.