!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Råd önskas om anskaffande 21 DC

Hej, som alldeles nybliven CYC-medlem är jag ute och tittar lite efter att hitta en fin 21 DC att anskaffa framåt vårkanten. För att få lite spänning i tillvaron håller jag på och kikar på en båt som en ungrare har i en liten sjö utanför Budapest. Kommentarer från 21 DC-kunniga som kan studera bilderna med tränat öga är mkt välkomna.

Finns några uppenbara icke-original-detaljer, etc ? i bilderna eller andra aspekter att tänka på för en grön spekulant angående detta exemplar ? :

http://www.scandclassicboat.com/coronet-photos/pages/coronet_21_0010.html

Mvh, /gunnar, Värmdö

2008-02-07 19:21

Gunnar Forsgren

Jag har haft kontakt med den killen tidigare. Jag tror inte att den båten är båten för dig. Den är inte original och ser lite lustig ut. Båten har varit till salu länge......

2008-02-07 20:58

Bengt Wåhlin

Båten ser mycket fin ut.
Det som inte är original är bl.a förar och passagerar stol med skåp under. Gasreglaget (Morse sitter original. Motorn är en AQ165 (syns på förgasarna) säkert originalmotor. Den fanns -68 & -69. Drevet är utbytt mot ett 280 (250/270 original på denna motor). Båtens årsmodell -69 ?

Akterlanternan ej original ej häller gösstaken med lanterna.

Finns säker mer icke originaldetaljer ?

Båten ser helt ok ut, hur länge motorn håller kan man aldrig veta, men en nästan 40 år gammal sjövattenskyld motor kan man nog inte räkna med så många år till.

2008-02-07 21:00

Johan Ottosson

Jag måste nog hålla med Bengt.
Den ser lustig ut…
Någon konstig snik renovering, den är helt klart omlackad. Man har utav någon egendomlig anledning spacklat över alla antihalk rillor. Kraftigt skadad och reparerad kanske. Antihalk
Rillorna är svåra att återskapa. Mycket verkar nytt, lister, beslag, armaturer, stolar och dynor hade det inte varit för motor, rutram och durkar skulle man kunna tro att den är nytillverkad.

2008-02-07 21:22

Sebastian Thorelli

Ja det kanske är en ungersk replika, vem vet.
Tack för svaren, där ser man vilka distinktioner som kommer från praktiskt ägande. Jag har själv ungefär samma öga vad gäller Jaguarbilar och pietetsfullt renoverade Suzuki-motorcyklar, men än så länge absolut inte vad gäller 21 DC. Marknadsvärde påverkas ju en del av graden av originalutförande och det kan vara svårt att uppbringa en del originaldetaljer kan jag tro vid ett återställande till ursprunget? Jag ser även på svenska marknaden exemplar med eftermonterade V8:or, kanske även sådant räknas som värde-sänkande ? Själv är jag väl inte strikt original-hardliner vad gäller en båt men det är klart det är trevligt att ha ett exemplar som inte klassas som 'konstigt' i utförandet och som kan vara svårsålt i framtiden.

2008-02-07 22:29

Gunnar F

Hmmm,Att halkmönstret fattas är lite trist,vidare träet ådring på aktersoffans ryggbit på fel ledd,även frågetecken på vilket trä det är ?? ska va mahogney iaf va de det på min -67a.
Håller fö ned ovanståend ang övrigt.
Aq 165 är ett bojsänke,törstig ,slö.....Är väl en buick v6 fr början.
du bör iaf räkna på ett motorbyte hur det en blir..
Lycka till /Per

2008-02-07 23:06

Per Åkerström

Hejsan Gunnar. Se under "båtar sæljes". D. 27/11-07 ser ut som Martin har en fin 21 Dc med duoprop til salg for en bra pris eller bud. Mvh Finn 1786.

2008-02-07 23:57

Finn Lindblad Jensen

Tackar, det skall nog ordna sig med att hitta bra exemplar tack vare dessa goda råd.

2008-02-08 02:15

Gunnar F

Aq 165 är ingen V6:a utan en B30 (rak 6:a) lika med Aq 170 fast med lite lägre komp.

Buick V6:an heter Aq 150 och är väl ingen höjdare, är väl inte en gammal B30 heller ioförsig, men Aq 150 ligger nog ett streck lägre ner på skalan

2008-02-08 18:21

Sven-Åke Lindström

Just det sven åke,du har rätt ang motorn, instämmer i allt.mvh/Per

2008-02-08 21:46

Per Åkerström

Hmmm! Se upp!
Är det bara jag som sett samma båt i tidningen "vi Båtägare" nr 2/2008? Nästan längst bak i tidningen finns exakt denna båt på Atlanticas annons över försvunna båtar. "försvunnen från Stavsnäs 23/9" står det i annonsen...
Skulle nog kolla upp det!
MVH Teddi

2008-02-09 00:45

Teddi Victorzon

Teddi har rätt.
Det är samma båt i annonsen men det har att göra med att ägaren till DC21.an som blev stulen inte hade någon bild på sin båt(?!?) Så Atlantics letar reda på en bild i en annons på Internet fast utanför Sveriges gränser.
Det är anledningen till att just den bilden på just vårt diskussions objekt förekommer i en efterlyst annons. Alltså är inte just denna Coronet stulen vid Stavsnäs den 23/9.
MVH
Sebastian

2008-02-09 08:29

Sebastian Thorelli


Ok. Men jag är i alla fall skeptisk. Skulle höra mig för hos atlantica i alla fall. Bara för säkerhets skull. Allt jag vill är att rätt båt hittar tillbaka till rätt ägare.
Mvh. Teddi

2008-02-10 00:35

Teddi Victorzon


Ok. Men jag är i alla fall skeptisk. Skulle höra mig för hos atlantica i alla fall. Bara för säkerhets skull. Allt jag vill är att rätt båt hittar tillbaka till rätt ägare.
Mvh. Teddi

2008-02-10 00:35

Teddi Victorzon

Det är inte samma båt som finns vid den lilla sjön Liso Lake utanför Budapest i Ungern.. Jag mailade lite med den killen förra veckan innan de goda råden började strömma in här på forumet :), han verkade riktigt trevlig och glad över att då ha hittat någon som intresserade sig för hans båt. Jag hade kollat att man kan flyga tor Budapest för ca 2500kr över en helg. Han erbjöd att hämta upp mig på flygplatsen om jag reste ner för att kolla på den, och husrum bjöd han på ;) Vid köp skulle han fraktat den till Helsingborg ingående i priset 180000:- och för 3500:- till kör han den ändå till Stockholm. Så det är väl synd att anti-halk-rillorna är bortslipade, en hel del icke-original och att den i CYC-kretsar anses konstig i utseendet. Sånt där betyder en del om den skall räknas som en genuin 21 DC. Videofilmerna där han kör omkring i sin lilla sjö där i Ungern var ganska trevliga:

2008-02-11 22:26

Gunnar F

Ak ja Gunnar , men mange fine 21 dc til lagre priser finns p.t. her i Skandinavien och Tyskland. Faktisk till priser från 90.000 skr och upp. Jeg har kendskab till 4 stycker i mycket fin skick och relativt originale eksemplarer her i Danmark till mindre end 130.000-dkr. Det eventyr du omtaler her på siten bliver en kostbar affær innen du har båten hemma. Mvh Finn 1786.

2008-02-12 02:38

Finn Lindblad Jensen

Tack för råden ! Jag lyssnar noga på de erfarenheter och tips som delges.
En liten fråga till fast den är lite off-topic; Ungraren har en båt till som säljs som liknar 21 DC ganska mkt i stilen (Windy 22), det verkar vara ett norskt fabrikat. De dubbla Volvo-motorerna är väl inte idealiska i praktiken men genom en lekmans ögon verkar båten vara en fin modell om man gillar originella veteraner.

Finns något att säga om den modellen i relation till 21 DC ?

http://www.scandclassicboat.com/windy-photos/pages/windy_22_0020.html

2008-02-12 21:02

Gunnar Forsgren

Att det är en smaksak vilken man väljer. Windyn är också extremt välbyggd med mycket fina sjöegenskaper, men självklart är coroneten snyggare och ett bättre köp :-)

2008-02-13 08:39

Ulf Orréus

Norge mot Danmark ;-) Windyn är som Ulf skriver mycket välbyggd. Halkmönstret verkar bortslipat även på Windyn, undra varför man gör så:-( När det är två så lika båtar skulle priset påverka mitt val.

2008-02-13 08:47

Alvar Möller

Dersom man liker Coronet, er det vel ikke så mye annet enn Windy og Bertram som "passerer nåløyet" og stiller i samme klasse.

Windy 22 er en strålende båt! (nesten like fin som en 21DC..)

2008-02-13 15:47

Lars Myren

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies