!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Stål vs aluminium prop

Jag går och funderar på vad den praktiska skillnaden mellan aluminium- och stålpropeller egentligen är i termer av fart och förbrukning. Parametrarna i detta fall är en DC21 med 260 hp V8 -97 samt ett 290 DP 1:1,95 drev.

Jag pratade med min lokala Volvohandlare om skillnaden mellan B6 (alu) och C6 (stål). Han hävdade att de är klassade i samma fartintervall med samma drivlina. Min uppfattning om stålproppar är att de går lättare och effektivare i vattnet, dels genom att ha smalare blad och dels för att bladen inte böjer sig och därför greppar vattnet bättre. Borde inte detta påverka hastigheten???

En snabb koll i volvos propellerguide visar också att B6 ligger i intervallet 35-38 kn och C6 40-43 kn med ungefär motsvarande paket som ovan.

Säkert är jag inte den första Coronet-ägare som funderat på detta. Vad har ni andra kommit fram till? Har någon kanske till och med testkört och jämfört?

2008-02-09 18:30

Jan-Erik Eriksson

Hej Jan-Erik. Din uppfattning om stålpropeller er korrekt. Rustfria stålpropeller har et bettre såkallad slip i vattnet der for får man en gevinst på farten. Volvos propellerguide om dette er samma som min egen erfaring med alupropeller kontra rustfria. Mvh. Finn 1786.

2008-02-09 19:11

Finn Lindblad Jensen

Joda, stål ga i mitt tilfelle 4-5 knop mer fart, med samme dia og stigning. Det har også med å gjøre at stålpropellen er cupet. Dette er dog ikke så viktig. Det som betyr mest, ihvertfall for meg, er marsjfart. Stål gav samme pluss der. Det jeg ikke har klart å måle, er forbruk. 23600 omdr, gir 24 knop. Forbruket skal måles i sommer.
MVH Thomas

2008-02-09 19:42

Thomas Jacobsen

OOOOOOOps, det snek seg inn et tretall
Thomas

2008-02-09 19:43

Thomas Jacobsen

Tack för bra svar. Jag är primärt ute efter en så ekonomisk marschfart (26-27 kn) som möjligt. Toppfarten indikerar ju dock hur pass "effektiv" drivlina man har och går mycket enklare att mäta om man inte har flödesgivare.

Om skillnaden är så stor som det står i Volvos propellerguide, och som du Thomas bekräftar, 4-5 kn så måste det betyda en sänkning med flera hundra rpm vid marschfart. Det bör synas tydligt på bränsleförbrukningen också.

Jag blir nog tvungen at köpa ett par C6:or nu... :)

2008-02-09 22:27

Jan-Erik Eriksson

Stålpropeller er fine saker..

Jeg har merket stor forskjell på akselerasjon, og ikke minst kavitering. De skarpe tynne bladene gjør at en stålpropell "holder" vannet lenger uten å kavitere (trekke luft) i krappe svinger med drevet høyt trimmet. "Cupingen" som de fleste stålpropeller har bidrar til ekstra grep ved akselerasjon.

Spesielt for sportslig kjøring eller vannski er en stålpropell å foretrekke, men uansett bruk vil den gi bedre ytelse enn en standard alupropell (og så koster den jo en anelse mer også..)

2008-02-09 23:32

Lars Myren

Ett liter inlägg i rostfri prop diskussionen…

På min förra båt med Mercruiser gjorde en rostfri Michigan balistic propeller underverk.
Högre max och marschfart med lägre bensinförbrukning som följd. MEN drevet tog mera stryk pga. oxidation och vid ev. grund känning blir propeller axlar och tätningar med utsatta för att den rostfria proppen är hårdare. Speciellt på duoprop som har klenare axlar.

Man skall kolla lite extra på VP:s rostfria för en bekant köpte rostfria Volvo Penta ”original” propellrar till sitt nya duoprop drev men dom var gjutna i samma form som aluminium propellrarna och då tappar man hela vitsen med rostfritt och får bara nackdelarna plus att dom då blir mycket tyngre som också är en nackdel för en rörlig del. Dom gav ingen märkbar skillnad alls.

Själv åker jag med en väl slipad gammal och optimerad aluminiumpropeller med vassa kanter, visst blir den ömtålig men det vinner jag på sparade delar vid grundkänning.

Rostfritt eller inte är en avvägnings fråga som man får överväga och räkna på själv. Kostnad Vs Vinster, Prestanda Vs driftsäkerhet och så vidare

Mvh
Sebastian

2008-02-10 02:08

Sebastian Thorelli

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies