!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Powertrim kolvar

Är det någon som vet om man kan lämna in powertrim kolvar för renovering någon stans i stockholm.

2008-02-17 22:14

Sven Krüger

Hydraulikakuten, ligger på en båt på Söder Mälarstrand.
/Christer

2008-02-18 06:39

Christer Cederqvist

hej alla,har problem med ena powertrimmet,funkar upp o ner i neutral läge men när jag lägger i växel går det varken upp eller ner.i planing kan det visa ex 0 på indikeringen men efter en stund tappar den trycket o går ner till minus 1 eller 2.kan nån nåt om detta å finns det något bra företag i göteborgs trakten som e duktiga.mvh johan

2008-02-20 20:54

Johan & Jane Sernemo

Det brukar vara pumpen som tappar trycket.
Kolla med drevdelar.se

2008-02-20 21:50

Johan Israelsson

Byt olien til en 68 hydraulikolie den er lidt tykkere og kør med drevet et par gange op og ned og skift så igen det er de små kontra kugler som findes inden i pumpen der ikke holder tæt,hvis dette ikke hjælper så er der ikke skidt i kuglerne men sæderne til kuglerne kan have fået en skade (tæret)kan ny købes billigt på Ebay.com i Us.
Er olie mælkehvid skal du skifte cimeringene i cylindrene.

2008-02-21 09:06

Kim Sørensen

Hejsan Johan & Jane. Det er en Pumpefel med utætte ventilar. Der finns 2 ventilenheter i pumpehuset och det er næsten 100% at det er der felen skal finnes. Det går att byte dom ut når de er utætte. Du behøver icke at bytte hele pumpe-enheten om selva pumpen er Ok . Oljan skal vara ren som Kim skriver och inte grå eller vit. Avmonter pumpen och lad en lokal specialist kolla trycket och evt. bytte ut ventilarna. Alternativet er at bytte till en renoveret pumpe-enhet till halva priset av en ny. Mvh Finn 1786.

2008-02-22 03:13

Finn Lindblad Jensen

Tack för för dom fina tipsen,hoppas vi får en fin sommar.

2008-02-27 20:42

Johan & Jane Sernemo
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Killen på hydraulakuten som renoverade min kolvar rekommenderade att jag skulle tvätta ur systemet genom att
tappa ur oljan och köra pumpen med lösningsmedel i stället.
Ofta räcker detta för att fixa otäta backventiler.
Jag gjorde detta för säkerhets skull när jag fått kolvarna renoverade.
/Christer

2008-03-05 15:56

Christer Cederqvist
Medlem
21 Daycruiser

Hej.

Måste ta bort mina trimkolvar nu i höst och antingen byta eller renovera. Hur svårt är det att lossa dem?? Är det ngt jag klarar själv tro ? Hörde lite med en kille på Drevia och han sa att de kunde sitta rätt hårt. Har ni några tips respektive erfarenheter?

Bosse E

2008-10-08 20:55

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Procedur enl. följande för att trycka ut sprintarna med en fettspruta (det finns hål för att ansluta fettspruta på utsidan av skölden):

1. Ta bort de skruvar som låser de sprintar som kolvarna är fästade i. De sitter på insidan av skölden.
2 Ta bort fettsprutans nippelanslutning. Min fettsprutas gängor passade då i hålen. Anslut en fettsprutn i hålen (ett åt gången) från utsidan. På mitt drev var ett av hålen pluggat med en plastplugg som lossades med insexnyckel. Det andra hålet var pluggat med en sexkantskruv som även fäste en rostfri wire (troligen jordkabel)
3. Tryck ut sprinten.

Mina sprintar var ordentligt infettade och som jag minns med med fina gummipackningar i skölden. De kom ut snällt.
Om de sitter fast har jag hört att man kan behöva värma loss dem medan man trycker på med fettsprutan.
/Christer

2008-10-09 23:34

Christer Cederqvist
Medlem
21 Daycruiser

Tack för ett mycket utförligt svar.
Jag hoppas att mina sprintar är lika vänligt stämda som dina.
Båten ligger fortfarande i sjön så det dröjer nog ett par veckor innan det är dags att skrida till verket. Får väl meddela hur det går senare.
Ovärderligt forum det här.

Hälsar Bosse E

2008-10-10 20:39

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Har nu börjat att ta bort trimkolvarna. Den på styrbords sida gick bra. Var dock tvungen att förstöra plastpluggen på utsidan för att få bort den.
På babords sida däremot var det lite värre. Fick bort den lilla bulten som håller wiren. Däremot den större bulten som sitter i själva skölden har så lite utstick att det är svårt att få grepp om den.Ska nu slipa ner en hylsa så att den greppar ända in till skölden och göra ett nytt försök. Ska prova att värma lite också med lödkolv.

Annars gick det utmärkt att pressa ut sprinten på styrbordssidan med fettsprutan som turligt nog också hade samma gänga som hålet i skölden. Förvisso extremt trångt på insidan.

Fråga: Är det ide att renovera kolvarna? Blir det mycket billigare än att köpa nya? Hur länge håller en renovering?

/Bosse E

2008-10-29 14:51

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

För mig kostade renovering 700 Sek/st , eller om det var 700 för bägge, minns inte riktigt.
Har för mig att nya kostar minst 5000 , kanske upp emot 8000. Vet ej hur länge renovering håller, men det bör väl egentligen inte bli någon skillnad i livslängd jämfört med nya.
Bäst är väl att kolla med lämplig renoverare.
/Christer

2008-10-29 22:21

Christer Cederqvist
Medlem
21 Daycruiser

Ja det låter som ett prisvärt alternativ. Ska kolla med Hydraulakuten. Tack för tipsen.
/Bo E

2008-10-30 09:45

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej igen

Har försökt att kontakta Hydraulikakuten i en månad nu men utan framgång. Vet inte om firman lagt ner. Har ni tips på ngn annan som renoverar trimkolvar i stockholmstrakten?

/Bosse E

2008-11-20 11:17

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Kig på Ebay både i tyskland,England og US efter dem der kan de købes for 1000 kr sættet.
Kan anbefales til andre båddele at søge på ebay.

2008-11-20 14:25

Kim Sørensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Har gått bet på att få tag i Hydraulikakuten, vet inte om firman lagt ner eller vad som hänt. Hur som helst så har ju priserna gått ner lite på nya kolvar från Vp så jag har beställt en sats.

Vilket lösningsmedel bör användas för att skölja ur pumpen till trimkolvarna? Det är väl lika bra att göra det också när jag ändå är igång.

/Bosse E

2008-12-14 14:23

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Sjösatte idag. Båten gick som en dröm. 32 knop på topp.
Har nu bytt till nya powertrimkolvar från Vp. Luftade dem genom att höja och sänka drevet 5-6 ggr.

Misstänker att det fortfarande är lite luft kvar då det låter lite grinigt i pumpen när jag hissar upp drevet. Dessutom verkade det som att det fortfarande sjönk lite under min provtur. Vet inte om det kan ha att göra med att det är lite luft kvar i hydrauliken.

Ska jag kanske hissa det upp och ner ett antal ggr till tills det låter helt Ok?

I värsta fall är det ju pumpen som felat hela tiden. Felsökte i höstas genom att strypa av slangarna från pumpen till kolvarna och körde sedan en repa och drevet sjönk.Så det borde väl vara kolvarna förutsatt att jag lyckades strypa slangarna helt.

2009-05-11 17:42

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies