!
Hallo Coronetvänner! :)
Jag har en chevrolet 5,7L V8 med förgasare och Alpha One drev i min 21DC. Nu har jag av en bekant fått erbjudande att köpa hans Mercruiser 350 Mpi Mag (300hk) till ett pris som är mycket förmånligt. Motorn är bara 140 timmar körd och från 2003 eller 2004 och detta är ett tillfälle som jag aldrig kommer att få tillbaka. Men det kommer ju några frågor;
1. Passar den motorn till mitt drev?
2. Går den in utan att behöva modifiera motorluckan?
3. Är tassarna på den nya motorn samma som min gamla? (det är ju samma motorblock)
4. Kan jag använda mina gamla fina orginala analoga mätare och reglage?
5. Hur går det med kylningen? (antar att det är saltvattenkylning)
6. Vilka andra problem har jag glömt?
Skulle oxå vara roligt att höra om någon vet vad man skulle kunna få för prestanda och förbrukning.
Mvh Teddi och hans Coronet!
p.s En Coronet med V8 är bland dom bästa uppfinningarna nånsin! ;)
2008-03-29 18:17
Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Kontakta Sea Ray Servicecenter.De kan allt om Mercruiser
och har gjort ett antal motorbyten på Coronet båtar.
Mv. Björn
2008-03-29 23:41
Björn Adamsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Motor tassar samma mått, inga problem
Kanske måste du byta prop
Analoga mätare är inga problem óm du flyttar över givarna.
Motor kåpa inga problem, såvida sötvattenkyl inte tar onormalt mycket plats
Elsystemet kanske behöver kompletteras pga av insprutning istället för förgasare
2008-03-30 01:09
Henrik Hammarvid
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Skulle nog säga att du börjar närma dig den övre gränsen vad Alpha drevet tål. När man börjar komma runt 300 hk och däröver så är det nog Bravo drevet som gäller för att vara på den säkra sidan.
350 MPI är en chevrolet 5,7L V8 med insprutning, dvs samma block och motorfästen. Yttermåtten kan skilja något pga kringutrustning så som sötvattenkylare.
Alfa drevet är godkänt för max 300 hk, dvs hk på vevaxeln, 350 MPI har ca 315 hk på vevaxeln(300hk på prop.). Du måste sådeles byta drev till Bravo, tyvärr är inte inner och yttersköld kompatibla mellan alfa och bravo så även detta måste bytas.
Jag föreslår att du kontaktar Marindepån i Danderyd för mer information.
Hej!
Tack för era svar!
Jag har varit i kontakt med en montör som skruvat mycket med såna här maskiner mitt lokala båtvarv här i Ekenäs, Finland. Han påstod att det inte kommer att vara något problem alls, allt kommer att passa, Mercruisers drev + Mercruisers motor. Han sade också att dessa motorer i princip inte har förändrats så mycket, fast det är ca 20 års åldersskillnad och olika fabrikat. Det enda som hänt är att man slängt på lite extra grejjer kring motorn, såsom insprutning och servostyrning mm. Det kan dock hända att mitt gamla drev har något kortare axel men det finns ett "mellanstycke" som man kan lägga imellan för att få det att passa. Drevet är visserligen för klent så jag måste köra försiktigt, har inte råd att köpa det kompletta paketet. Men visst kommer det att bli nästa projekt sen om något år när jag har råd. En ny fin motor är redan ett stort uppsving för mig!
MVH Teddi
2008-04-01 08:28
Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Teddi,
det vore kul att höra hur det har gått för dig i projektet.
s
2008-04-23 17:28
Svante Liljevall
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Svante!
Ska nog dokumentera och berätta om projektet sen när det är färdigt. Har inte hunnit börja riktigt ännu bara...
I väntan på sommaren
H: Teddi
2008-04-27 02:03
Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.