!
Vill höra mig för vad folk har för verktyg och reservdelar ombord. Sjösätter inom kort en 17 Runabout från -73. Nyrenoverad B20 som verkar må gott! Tänker inte åka på långturer med denna båt, men även en helgutflykt sabbas ju av haveri. Vilka haverier har man möjlighet att fixa själv ute på sjön och vad har man lämpligen för verktyg och reservdelar? Extra propeller, tändstift...
2008-04-15 10:19
Martin Lundin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Propeller, Ja Tändstift, Nej
Risken att tändstiften skall gå sönder så att du inte kommer hem är ganska liten. Det bästa är att ha motorn i trim, justa tänddelar och att man byter slitagedelar innan dom tar slut.
Däremot att ha dom vanligaste blocknycklarna kanske några lednycklar, skruvmejslar, ståltråd, kombitång, vulktape och ett par skiftnycklar är väldigt användbart om något skulle gå sönder.
Vad gäller reservdelar är väl en ny impeller en god investering.
Sen är det lite beroende på båten. I en roddbåt behövs inga verktyg eller delar alls medan i en till exempel bogserbåt har man med sig delar och verktyg för att kunna renovera en skuren kolv eller en spräckt topp ombord.
Jag har konstaterat att det bästa verktygen är sunt förnuft och ett medlemskap i TROSSEN.
Sen jag blev medlem där har jag alltid kommit hem för egen maskin.
Hälsningar Sebastian
Som komplement till redan föreslagna delar / verktyg skulle jag också rekommendera motorolja och olja till trimplanen (ATF automatlådeolja) samt de drivremmar som sköter generator, vattenpump mm. Även nya gummidelar kan haverera rätt kvickt utav olika andra skäl.
Släng även med några slumpvis valda bultar och muttrar i dimensionen M8, M10 och M12. Även om de inte passar så kan det vara tillräckligt för att ta sig till land.
Hälsn.
Thomas
Om du tar med en extra propeller, lär dig att byta den på land.
I sjön kan det vara väldigt svårt. Konan kan ibland sitta väldigt hårt och då vill det till att man kan hålla emot. Inte lätt när man simmar...
2008-04-15 17:25
Anders Deros
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Skall man gå på allt detta så ta med en reservbåt. Alternativet är Sjöräddningen/Trossen då löser du allt.
Sedan kan det naturligtvis vara praktiskt att ha en skruvmejsel och en shiftnyckel.
2008-04-15 23:01
Nils Cederberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Många goda råd, men det viktigaste är att se till gejerna före resana början. Sen kan det naturligtvis vara bra att ha lite verktyg och diverse skruv mm med sig. Det blir ju ofta lite skruvande och fixande när man ligger. En extra impeller kan vara bra, men då krävs det också att man får bort den trasiga, vilket inte alltid går så lätt. Kolla vad Du behöver för det bytet. Har Du badbrygga så träna på att byta propparna från den, så slipper Du bada. Gör det på grunt vatten, för Du tappar garanterat något de första gångerna. Ett medlemsskap i Trossen och en mobiltelefon är annars de viktigaste verktygen. Min egen vertygslåda ser väl ut ungefär som Sebastians. Man har ju samlat på sig en del genom åren. Jag har åxå två träpluggar, om nån genomföring skulle sticka.
Ekstra sikringer er veldig lurt å ha i verktøykassen. Har jeg etterhvert forstått...
2008-04-16 23:39
Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
När jag bytte proppar körde jag upp på en sandstrand, enkelt att stå bakom båten och jobba.
Har rätt komplett verktygslåda med under semestern, bytte topp packning akut på senaste semestern. bara köpa packning på mekonomen och låna momentspärr på en lokal marina i stenungsund. Var tvungen eftersom drevet på andra maskinen skurit efter slarvig renovering av marinan hemmavid.
2008-04-17 08:31
Lars Andrén
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.