!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

KNIRK/SVIKT I DEKKET

Hei

Nå har jeg søkt gjennom forumet fler ganger, og kommet til at den metoden som anbefales er å skjære opp dekket fra undersiden. For flere år siden gjorde jeg den jobben med babord sidedekk, samt dekket over hekken, da det hadde kommet vann inn fra bensingjennomføringen. Jeg erstattet balsaen med divinycell.

Hvis dekket likevel skal lakkeres lurer jeg på om ikke det kan være en vel så god metode, og skjære ut lokk fra oversiden der knirk/svikt forekommer. Det blir da mye enklere å erstatte den gamle balsaen.

Noen innvendinger?

Mvh

Ola

2008-04-22 09:57

Ola Semb
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det blir nok - som du sier - betydelig enklere å bytte balsaen.

Derimot får du en større utfordring med å beholde integritet i dekket. I teorien er det enkelt å gjøre en perfekt gjenforsegling av "lokket", men i praksis skaper du deg en potensielt veldig synlig skjøt som i tillegg er plassert på et område med mye belastning.

Sikkert mulig å gjøre det pent og solid fra oversiden også, men jeg ville overhode ikke vært i tvil. En skjøt må være helt perfekt for ikke å bli synlig eller en potensiell fremtidig sprekk. Jeg har gjort endel glassfiberarbeid, men ville likevel ikke stole så mye på egne evner at jeg tok den "enkle løsningen" i dette tilfellet.

Hilsen Lars

PS: Jeg har også sviktende fordekk - kommer til å gjøre jobben underfra

2008-04-23 16:21

Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Om man gör arbetet från ovansidan måste skarven mellan "nya" och "gamla" decksytan fasas min 1:10 av tjockleken, gärna mer. Det gör att det tyvärr är lite svårt att få riktigt snygga skarvar. På decksytor med mycket liten belastning kan man eventuellt lägga skarven precis där halkmönstret övergår till slät yta, men det blir betydligt svagare att skarva så och jag rekomenderar det inte, man kan då behöva ett hårdare distansmaterial under skarven för att minska rörelsen.

2008-04-23 17:34

Alvar Möller
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hei!
jeg hadde svikt i fordekket på min båt. Jeg byttet ut balsaen i hele fordekket med divinycell underifra. var mye arbeid, men ved hjelp av en vinkelsliper skar jeg bort glassfiberen nedenifra. Så brukte jeg stemjern til å løsne balsaen ifra overdekket. Jeg limte fast ny divinycell i det gamle "overdekket" med glassfibersparkel og støpte 4 lag med polyaester og duk nedenifra når sparkelen hadde tørket. Måtte ta løs avstiver under dekket og støpe denn fast på nytt. Så måtte jeg trekke om innvendig. Var himla mye arbeid, og det støver fælt... Tungvindt å støpe underifra også, men jeg beholdt iallefall utseende utvendig : kan ikke sees utvendig at det er nytt fordekk.

2008-04-24 22:07

Jan Eirik Johansen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hmm, intressant ämne. På min båt tillämpades "lock"-metoden, det vill säga hela fördäcket lyftes av och den milt uttryckt fuktiga balsan (nästan svartmögel) byttes mot divinycell. Jovisst; jag har inte kvar original halkskydd men ett superprofessionellt av sand under lacken. Rörelse märks ingenting, finns inte ett uns av svikt. Men det där med skarvar med marginal för att röra sig ger mig lite kalla kårar... vi får väl se vad som händer om några år.
Att göra jobbet från undersidan förefaller extremt jobbigt.

2008-04-29 22:05

Mats Holmberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hei igjen

Interessant og høre at noen faktisk har benyttet "lokk- metoden". Jeg skjønner at du skar opp hele fordekket, og løftet dette av.

Jeg har ikke lenger store problemer med knirk/svikt i dekket mitt. Jeg hadde tidligere svikt i sidedekket, samt i et stykke av hekken på styrbord side(grunnet fuktinntregning fra bensinpåfyllingen). Denne skaden er utbedret fra undersiden, og ble 100%.

Nå har jeg kanskje 3- 4 mindre felter, hvor det knirker noe. Jeg tenkte at jeg med hell kanskje kunne skjære opp disse stedene fra oversiden- la oss si ca 15- 20 cm, om jeg er heldig. I bredden tenkte jeg å ta på hver side av "antisklimøsteret", for så deretter støpe dette tilbake.

Jeg er ikke så sikker på om dett vil gå utover styrken i dekket?

2008-04-29 23:46

Ola Semb
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Helt riktigt, Ola. Fördäcket stod lutat mot väggen under tiden för tork och nyuppbyggnad. Som spackelarméring användes den gamla lacken (4 lager) som slipats av med 40-papper (!). Sen plastades locket tillbaka - jag tror egentligen att det inte har en chans att röra på sig; i vart fall inte i sidled. Bildexempel bifogas...

2008-04-30 09:43

Mats Holmberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

När jag skar ner mitt fördäck uderifrån så fick man se diverse
olika tidigare försök till lagning. Epoxi,Byggskum,Sikaflex.
Frostsprängning hade gjort sitt jobb bra. bara att kapa vid kanterna så ramlade allt ner. Ligger underifrån och jobbar i helgen , divinicellen sitter på plats så nu skall jag bara plasta fast ute vid kanterna.
Epoxi funkar bra som brylcrem, blir nog samma frissa ett tag framöver.
(Ångrar nog att jag inte kapa bort hela locket)
Hoppas bli klar till källö-knipla träffen.......

2008-04-30 14:07

Lars Andrén
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Kan vi anbefale en real omgang hos frisøren før man går på denne jobben?...

Kojak-sveis har sine praktiske sider.

2008-04-30 17:21

Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej!
Jag pratade med en bekant som hållit på mycket med glasfiber och renoverat olika båtar. Jag berättade för honom att jag hade lite knirk i däcket och han visste precis vad det berodde på. Balsaträet är dåligt och med fukt har det uppstått luft mellan det och däcket. Han menade att det finns en metod som är enklare än alla andra: Borra ett hål ner till träet och spruta in harts i dessa luftfickor. Balsan kommer att suga i sig hartsen och bli starkt igen. Hartsen kan man nog blanda så den nästan blir lika flytande som vatten. Sen låter man det härda och hartsen kommer också att "äta upp" fukten. Det har han gjort på flera båtar med samma problem, och bra har det blivit. Finns det någon som har provat på denna metod skulle det vara kul att få en bekräftelse på om det stämmer och om det blir bra.
Låter ju nästan för bra för att vara sant om det fungerar.

2008-05-21 21:05

Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hei Teddy.

Xtremt travle tider på jobb for tiden, og jeg forøker etter arbeidstid, og godnattprosedyrer for 3 små, etter beste vilje, å få "Sea Petrus" i Ship-Shape. D.vs.; "På vannet" i år!

Når det gjelder over nevnte(KNIRK/SVIKT I DEKKET) , mener jeg det er viktig å skille mellom følgende mulige årsaker;

Alt 1);

1) Vi(Coroneteiere), tar det som gitt at problemet skyldes fuktinntregning i distansematerialet(balsa). Selvfølgelig må dette taes på alvor, men;

På min 24W- 1967, var over nevnte, helt klart et problem når det gjaldt området- fra bensingjennomføringen(styrbord side), og bakover ned til hekken. Fordi gjennomvåt balsa fungerer som en svamp, hadde fuktigheten også trukket forbi "bak-dekket-bak motorkassen", til det stoppet ca. 30 cm. bortenfor "flaggstang- jennomføringen" på babord side. (Konstantert med fuftighetsmåler)

Medisin;
Jeg demonterte motorkassen, og skar opp alt med vinkelsliper + Dremel, fra undersiden(jævla drittjobb). Kjøpte Divynicell(I Asker), og limte fast med "forskalinger", og MYE polyester, for å fylle ut alle hulrom.

Fant deretter ut at det var vanskelig å lime med polyester og laminat fra "undersiden", og bestilte da hjelp fra proff.(Bærum plast). Det ble helt strøkent!(Kostet den gang, tror det var 2002), 8.000,- nok. eks. mva.).

Dekket, i dette området, er fremdeles helt strøkent, uten "tomromslyder", når man "knakker" eller går på det.

Så over til det spørsmålet jeg egentlig ønsket å stille til forumet;

Alt. 2);

2) På min båt har jeg i tillegg stedvis knirk/svikt i dekket. Jeg har registrert at dette gjelder de områder hvor det er mye "gå-ing". Sagt med andre ord; "De steder hvor dekket er mest belastet, fordi det er her det er naturlig å sette ned foten"(Med eller uten svarte såler). !

Jeg har forsøkt å måle med fuktighetsmåler, men den gjør ingen utslag i disse områder. Min konklusjon er da som følger;

De omtalte områder har delaminert, uavhengig av fukt. M.a.o., som følge av belatning(s)- skader gjennom ca. 40 år(skulle bare mangle)!

Medisin;
Jo- man kan følge din venns anbefaling. Injisere "harts" i nevnte område.
I- og- med at jeg bor i Norge, kan jeg ikke etter beste evne fatte, hva- i- huleste "harts" er for noe?

Går ut i fra at det likner på flytende epoxy, og at vi dermed uten videre kan benytte "West- system" (under tvil oppnevnt som spes. i Norge) sitt datablad på slike rep., som jeg kort fotalt erindrer som følger;

a) Borr små hull i hele området
b) Injiser flytende epoxy i samtlige hull
c) Legg på lodd, eller liknende(må være ganske tungt)
d) Puss strøkent, og lakker

Når det gjelder denne type rep.(uten fukt i distansematr.), finnes det svært få "tips" i forumet.

Min konklusjon blir som følger;

Det er ganske draststisk, og "sage" ned hele dekket fra under- siden, om det ikke er nødvendig. Kanskje er injisering av "harts/epoxy løsningen.

NB! Sjekk med fukt- måler først. Balsa er i utgangspunktet et meget bra materiale i sandwich- konstruksjoner(grunnet bl.a. egenvekt, og kan i utgangspunktet(uten fukt, og/eller med nok luft), repareres på samme måte som helt nye båter kan(med hensyn til punktvis delaminering)!

Mvh




2008-05-22 03:07

Ola Semb
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Underbart! Äntligen klar med allt plastande, Däcket helt fast och fint inget knaster eller svikt.
Nya pollar stockar och halkip monterade, Svarvade ny ring till ankar locket .
Bytte balkar och ankarskottet har även bytt innertak i hela båten samt taklampor
Väntar på rostfri ny pulpit sedan är det sjösättning och avfärd till källö knippla.

2008-05-22 08:25

Lars Andrén
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag undrar hur tätt man bör borra hålen,och kanske kan man borra hålen på höstkanten och låta det torka ut och därefter spruta in epoxsi på vårkanten.Det vore bra med utförlig info av nån som provat denna metod .
vä däck längst fr vid fören är lite väl mjukt.Läge att ordna nästa vinter.
Mvh /Per

2008-05-22 09:23

Per Åkerström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej, och tack för svaret, Ola!
Ja, jag är verkligen ingen specialist på området. Han jag pratade med låg under tiden och glasfibrade på ett båtbotten och pekade på ämbaret han hade brevid sig när han sade att man trycker in harts i hålen. Det kan ju vara att det är epoxi han menade, i alla fall pekade han på det ämne han rullade över glasfibermattorna.
Han sade också att man kan ju alltid prova o se hur det blir, man förlorar inget på det, sämre kan det inte bli. Han sade också att man skulle borra typ 5-6mm hål här och där, där det knirkar. Har det sluppit fukt in, så slipper fukten ut, hartsen blir ju varm och tränger undan fukten medan den härdar, enligt han jag talade med. man kan ju även borra lite hål någon tid innan man man börjar injicera, så det kanske hinner torka lite före.
Sedan är det bara att fylla igen hålen och göra det snyggt. Jag tror nästan jag ändå kommer att måla däcket sedan, har lite repor o smålagningar från förut. Det är ju från fall till fall.
Jag tänker i alla fall göra detta och så får vi se vad som händer! Jag hör väl av mig igen i höst när vi sätter igång.
Men i sommar ska vi köra ändå!
Snart ska hon ut!
Mvh Teddi

2008-05-22 16:20

Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag står nu inför en renovering av en 24 Weekender där fördäck bitvis är väldigt mjukt. Jag har ännu inte bestämt hur jag skall göra. Men hur långt ut mot relingen går balsalaminatet? Rufftaket är det också laminerat med balsa?
Hur kommer man åt att underifrån öppna skandäck och akterdäck? Det är ju väldigt smala ytor.

2008-06-11 06:08

Leif Wessel
Medlem
24 Weekender

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies