!
Hei, kan noen fortelle meg om det stemmer at drevet 280 tar 2,2 liter olje eller mer. Og samme type olje som motor. Tusen takk for hjelpen. Hilsen kris, sliter også med å få opp måle skruen. Heihei
2008-05-15 22:59
Kristoffer Aamot
Medlem
Hej Kristoffer. 280 drevet tager 2,6 liter olje når det er helt tømt for olje. Oljen er af samme type som bruges på motoren . Olje volumen på målepinden mellem max og minimum er 0,15 liter. Motorens olje skal normalt være med viskositet der heder SAE 10W/30 eller SAE 10W/40.
Når du fylder olje på, skal drevet være løftet op og oljen fyldes på gennem et hul med en prop der passer til sekskant nyckel og som er placeret inde bag dækslet der dækker gearskiftemekanismen. Proppen er monteret med en o-ring til tætning og sidder i drevbenet lige over den firkantede konsol med gearskitemekanismen. Når oljen er påfyldt sænkes drevbenet til normal position og kontrol måling foretages.
Målepinden behøver ikke at skrues ned i gevindet når du måler olje niveauet på drevet. Skru oljepinden ud og tør den ren. Stik så pinden ned i hullet uden at skrue den i og se derefter om niveauet passer.
Håber dette hjalp dig Kristoffer. Mvh Finn 1786.
2008-05-16 02:24
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag skulle inte rekommendera vanlig motor olja. Har för mig att det var 80W90 olja jag använde efter instruktion. För på fyllning finns det även en (lite större) skruv på toppen som kan användas, men du måste lufta genom hålet för mätstickan. Det kanske inte alltid är möjligt att luta upp drevet. Vill även minnas att det var 2,7 liter, men det kanske är ett mindre problem.
2008-05-16 15:21
Nils Cederberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Backar kanske lite på oljan.
Enligt instruktionsboken enligt vad Finn skriver. SAE 10W/30 eller 20W/40. Hittar inte årets kvitto, men i fjol använde jag Växellådsolja 80W90 GL4 enligt rekommendationer från Hansen Marin. Dessuton lär det vara olika om dreven är rak eller snedskurna.
2008-05-16 16:40
Nils Cederberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Kristoffer. Det forholder sig præcis som jeg har skrevet med motorolja på alla Volvo 280 drev uanset årgang. Kolla blot vid Volvo Sverige direkte. Jeg kender disse drev ud og ind da det er något jag har jobbet proff med i många år. Anvender du svær gearolja som W 80/90 på dette drev kan du få besvær med gearskifte. Det er andre modeller Volvo drev der skal anvende den omtalade svære gear olja. Påfyldnings proppen och proceduren er den som jag har omtalad i mitt tidligere indlæg. Mvh Finn.
2008-05-16 18:27
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
I mina drev 280/DP 2.7l 80W/90 olja, enligt volvopenta!!!
Tusen takk for all hjelp, jeg skal prøve den som faler meg best inn. Sliter nemlig med å få løs måøe skruen. TAKK igjen, denne siden er unverlig...
Ha en fin sommer alle sammen.
Hilsen Kris
2008-05-16 22:49
Kristoffer Aamot
Medlem
Drev med duoprop har andre specifikationer end vanlige 280 sp drev.
2008-05-16 23:12
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
OK, men jag har bara bytt underdelen. Kristoffer skrev inte om det var SP eller DP:-)
2008-05-17 10:29
Nils Cederberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hejsan Niels. Du har ret. Jeg gik derfor automatisk ud fra at når kristoffer icke omtalade annat, var det et vanligt 280 SP
drev. Mit svar var derfor med samma data som finnes i Volvo's verkstadshandbok om 280 drev i original SP model. Bygger man en DP underdel på sit 280 drev ændres oljemængden og hvilken oljetype der skal anvendes. Mvh Finn L. Jensen.
2008-05-17 12:57
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hei igjen. Jeg har et 280 SP. Takk igjen for all info.
Er det mulig å bygge om til DP?
MVH Kris
2008-05-18 14:52
Kristoffer Aamot
Medlem
Hej Kristoffer. Ja, ganske enkelt ved at bytte underparten af dit SP drev med en underpart til et 290 DP drev. Start med at lukke oljen af drevet. Drevets underdel sidder kun med 6 bolte. Alt passer sammen uden problemer. Gearingen i alle Volvo Penta drev sidder i underdelen. Gearingen i DP underdelen skal dog som udgangspunkt helst være den samme som det gamle SP drev. På dit SP drev finder du udvekslingen stemplet på drevbenet inde bag den runde zinkanode der er monteret med to skruer bag propellen. Propellerne på duoproppen skal passe til den motortype du har i din båd. Mvh Finn l.Jensen
2008-05-18 16:20
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tusen takk for hjelp og svar, vi får se hva det blir til. Nå skal båten ut, så det blir SP denne sommeren. Takk igjen.
MVH Kristoffer
2008-05-18 23:34
Kristoffer Aamot
Medlem
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.