!
Hej,
jag står inför ett motorbyte i min 21 DC och har hittat en AQ 311 nyrenoverad. Tanken är att använda befintligt VP 280 drev, tror det är 1:61.1 utväxling.
Har idag en VP 240, ca 225 hk. Den marschar 22 knop på 3500 varv och toppar 28 knop på 4100 varv. Kanske inte alla hästar är hemma...
Är det någon som har en sån installation och kan dela med sig av för och nackdelar, propellerval, marsch- toppfart, ungefärlig förbrukning, etc.
Tack på förhand.
Sverker
2008-06-11 14:50
Sverker
Sverker,
Med de fartuppgifter Du anger på din VP 240 har nog har nog det stora flertalet av de ursprungliga hästarna "rymt"..
Har själv en VP 570/290 DP med B6:or i min 21DC, vilket i grunden är samma maskin som 311:an men med något lägre trimningsgrad (275 hp). Fart 40-43 knop vid 4400 rpm, +1.5 l/dist vid marschfart 28-30 knop.
Utväxlingen på ditt 280-drev är rätt, men jag förmodar att Du saknar Powertrim vilket gör att Du sannolikt inte får fullt utbyte av den nya motorn. Avser Du att behålla båten(vilket jag förmodar) skulle jag satsa på att byta till ett DP drev med Powertrim.
/Magnus
Tack för svar och det låter bra tycker jag. Men finns det verkligen inte någon med en AQ311 i sin 21a?
Håller helt med om att det vore lämpligt med ett 290 dp till den motorn men det får nog bli nästa år.
Skiftar motorer i nästa vecka, förhoppningsvis blir det en mer fartfylld midsommar.
2008-06-12 11:48
Svante Liljevall
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej, Aq 311 är en pigg motor,den kan dock va lite oroligare i vissa lägen men säkerligen ett roligt alternativ.
Jag åkte själv med chrysler 5,9 l / 275 hp /280dp i min fd 21dc
och den ville överplana när jag hade "pinnen"på¨mitt tidigare läge så jag flyttade ut "pinnen" ett snäpp och gångläget blev absolut bättre och vad gäller att komma upp i planing så va de ett ögonblicksverk iaf
Glöm inte bort att du behöver en transkåpa/svänghjul /medbringare som passar din nya aq 311 (chevy) nu när forden åker ut.Den borde föresten inte ha varit så seg som 28 knop.
28 knop gjorde min med ett b23 bygge (405 topp + k kamm) innan v8 an åkte i i stället.
god forts med bytet och trevlig sommar
mvh/Per
2008-06-17 00:22
Per Åkerström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Sverker,
Jag har en 21DC med en Marine Power E350S -97 som, om jag inte misstar mig, bygger på samma 5,7l V8 block som AQ311/AQ271. Min spis ger på pappret 260 hp.
I fjol körde jag med ett 280SP. Med denna kombination låg jag på 1,3 l/nm på säsongssnitt och med marsch på 23-24 knop/3200 rpm och knappa 39 knop i topp.
I år har jag monterat på ett 290DP underhus med C6:or samt flödesmätare till navigatorn. Marschen steg kraftigt och ligger nu på 27-28 knop på 3000 rpm. Bränsleförbrukningen är 1,1 l/nm utan och 1,15 l/nm med last (barn, sambo, 2x30 kg hund + packning). Maxfarten steg till dryga 41 knop.
Maxvarven är 4250, vilket är lite i underkant då rek intervall är 4300-4600 på denna maskin. Men eftersom motorn verkar gå bra på marschfart och kombinationen är tämligen okänslig för last så får det gå.
Båten överplanar lite som det är nu. I avsaknad av trim överväger jag att flytta ut "pinnen" ett hack. Sannolikt vinner jag en knop eller två på topp, men knappast något i marsch.
Lycka till.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.