!
Häromdagen började det sippra ut lite seg och kladding olja längst ned på laddluftkylaren. Se bild.
Jag öppnade och rengjorde kylaren och kunde konstatera att det var rätt mycket oljeslagg i botten. Förmodligen har det läckt in lite olja från turbon (gamla packningar/lager?) under en längre tid. Denna olja har sedan sprutats med luften in i luftkylaren och landat i botten. Förmodligen har en del sprutats in i motorn och förbränts med. Prestanda har inte påverkats och det har inte varit någon rök från motorn.
Jag har sedan tidigare tänkt lämna in turbon för översyn i höst och detta motiverar ju detta ännu mer.
Har sett samma typ av läcka i botten av laddluftkylaren på två andra AD41:or. Är detta ett vanligt "problem" på denna motorn?
2008-07-06 18:41
Zackarias (webm.)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Zackarias
Om man läser "gör det själv handboken" på 41:an så står det att det kan finnas en oljefilm i laddluftkylaren och att den med jämna serviceintervaller skall rensas och tvättas. Om man inte gjort det på länge, vilket jag själv inte har, så antar jag att det till slut blir så pass mycket oljefilm att det vill ta vägen någon stans. Det finns tydligen också ett uppdaterat lock med bättre flöde som man kan montera så kolla det om du ändå skall byta turbo så du får ut maximal effekt.
Mvh Johan
2008-07-15 09:46
Johan Hammarström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Ok, tack för svaret! "Helt normalt", alltså...
Jag har även noterat att det finns ett litet hål, ca 1 mm diameter i botten på laddluftkylaren för dränering..?
2008-07-15 09:56
Zackarias (webm.)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
har ni aning om skillnaden på utseendet mellan det uppgraderade
locket och det gamla?
2008-07-15 10:38
Krister Walan
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.