!
Hej på er alla Coronettare
Jag undrar över varför vår högra motor går varm, det är 2 st B20 bensinare med 250 drev, den högra motorn går upp i temp när vi drar på men ligger vi marschfart ca 20 och under så står den konstant, men så fort vi drar på upp i plan så att säga så stiger tempen, vi har bytt impellrar och vi har bytt termostat på den motorn, det vi fick tips om var att kylslangen leventuellt lossnat under bälgen, men vi hittar bara en slang på varje motor där, och de sitter fast, sen fick vi tips om att det kan vara vattenpumpen men det är svalt där när man känner efter, slutligen om det kan vara igensatt i kylarlimpan. Är det någon som kan komma med idéer om vad det kan vara och som haft samma problem så är ni välkomna med inlägg.
Som sagt det är bara när vi drar på fullt som den högra motorn går upp i temp. Gärna också råd hur man gör för att fixa detta.
//Moncan
2008-07-17 18:36
Moncan
Vid dubbel montage får man två tavlor med givare varv olja och temp det behöver ej vara nogon fara såtillvida de ej visar plötsliga höga resp låga värden eller helt slås ut. två givare kan visa lite olika värden . termostaten kan man kontrolera enl följande ta ur bägge lägg dem i kastrull med vatten, på med värme se om de öppnar samtidigt man kan köra utan termostat det tar lite längre tid komma upp i värme. Har du värmeväxlare kan den beöva rensas , täta igensatta avgaslimpor är oxo temp höjande, pröva först med termostat och kyl mekande. MVH Lars Göran
Har lite av motsvarande problem. provat med ny termostat. Nästa steg tänkte jag att byta termostater mellan motorerna för att utesluta termostaterna.
Nu har det dock lungnat sig så vi får se vad som händer.
Tidigare var det så att värmen steg och sjönk lite till och från.
2008-07-17 21:25
Nils Cederberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
hej moncan det kan også være at dine manifolde er fulde af rust indeni det stopper kølvandet det har jeg været udsat for før hilsen hans
Har också en motor som går lite varm (B30). Jag har dock fått det något bättre genom att rensa oljekylaren. Har för mig att det sitter en sån på B20 oxå. Du kan ju testa att ta bort den och rensa, den har en massa små tuber som kan sättas igen av tex sjögräs.
2008-07-17 21:56
Mattias Andersson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Du skriver att ni kollat att kylvattenslangen mellan drev och sköld sitter fast, ok, men har ni kollat att den är hel och att även slangstosen för den samma på drevet inte erjat sönder?
Jeg har haft det samme problem med vores playmate. Det var kølevandsslangen fra drevet der var bulet ud indvendigt. Der var intet at se udefra, men da den blev afmonteret var hullet i slangen næsten blokeret. Efter udskiftning var alt ok.
2008-07-19 00:26
Jørgen Monberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Oljekjøleren var problemet på min V8'er også, den var full av salt og sand. Måtte bruke mekanisk hjelp for å få ut alt.
Mvh.
Øystein
Jag hade problem med min 24F a' 2*VP 145A... Olje kylarna. Åtgärden var även där mekanisk rensning.
Hej!
Du har nog fått de flesta tips som kan tänkas, jag har själv kämpat med samma fenomen. Men är du säker på att motorn blir varmare, jag lånade en ir-termometer samt plockade med mig digitalakökstermometern och åkte ut på sjön. instrumenten visade helt olika värden men bägge motorerna håller exakt samma temp på kylvattnet(Sötvattenskylning).
Jag mätte med irtermometern på Värmeväxlare, expansionskärl och olika punkter på motorn, och den digitala termometern rätt ned i expansionskärlen. Så testa detta om du inte gjort det, för då misstänker jag instrumentfel.
Hälsningar//Loa
2008-07-22 09:57
Lars-Ola Alexandersson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.