!
Hej
köpote i somras en Coronet 21 Explorer II. Vilken båt, så vackra linjer och så fantastisk inredning! Men motorn är en sliten mercruiser 140 hp från 1978. Jag är verkligen ingen motorexpert så jag behöver få lite tips.
Är det idé att renovera denna gamla motor som jag tror egentligen är för svag för båten?
Idéer till vad jag skall byta till om jag byter? Motorstyrka?
V8 verkar vara populärt.
Går det att öht tänka sig en diesel?
Om jag byter motor måste jag väl byta hela drivlinan?
Måste jag bygga ny motorlåda om jag byter till starkare motor?
2008-08-25 21:57
Harald Berg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tips! Det finns redan mycket matnyttigt i gamla trådar i bryggsnacket. Dessutom finns det några bra "så gjorde jag" när det kommer till motorbyte för en 21 fotare. I övrigt när det kommer till motorbyte så är det så otroligt många infallsvinklar man bör titta på och många är högst personliga. Några tycker att V8 är det ända rätta medans andra föredrar V6: or eller en Diesel.
2008-08-26 08:56
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Gratulerer med en flott båt!
Jeg har samme båt som deg med en V8 bensin ca 230 HP og VP 280 SP drev. Motoren er stor og tung og det blir ett trangt motorrom. Skulle jeg velge en ny motor idag ville jeg kikket nøye på en Mercruicer V6 med ca 205 HP og helst ett DP drev. Med en slik motor vil du få bedre plass, lavere vekt og tilstrekkelig motorkraft. Båten er relativt kort og tung og trimflaps kan være en god investering selv med stor motor.
2008-08-26 10:05
Bjørn Wiken
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Du har införskaffat dig en av dom bättre cabin 21 fotare som har tillverkats i min mening.
Dock så är 140 kusar åt helsike för klent, m.a.o den motorn är inget att satsa på.
En v6:a är det enda raka, och som är ekonomiskt försvarbart och som Björn skriver så blir det trångt o tungt med en V8.
Har en v6:a i min, men då den har några år på nacken en VP AQ175a på 170 hk så är den också i minsta laget. 205 hk kom några år senare.
Är vi bara 2 pers i båten så funkar det utmärkt, drar lätt upp i plan. men det räcker med 2 pers till och det segar inan den kliver över planings tröskeln, hjälper om man fäller ner trimplanen. Så vad jag vill säga att det behövs runt 200 hk för att det ska vara smärtfritt med lite fler personer ombord.
Båten behöver en marchfart på strax över 20 knop för att komma upp i rätt läge. Att ligga på 16-18 knop är odugligt då den börjar sätta sig på ändan i dom farterna.
Ang att bygga om motorlåda /soffa så gå in på min hemsida , du har länken unde så gjorde jag och även under modellarkivet Rhiannon.
Nu vet jag inte vilken årsmodell på båt du har men på min har man varit tvungen att kapa lite i längdsgående balkar för att få plats med V6:an och även bockhornet. Har troligtvis suttit en fyra tidigare då den fått plats mellan balkarna.
Min är från första tillv året (1965) och har fyra kraftiga längdsgående balkar, vet inte om nyare modeller endast har två.
Ang länk så blev det lite fel, ska vara under min Coronet.
Skickar med en liten fart bild på min båt.
Webmaster: varför finns det ingen edit funktion, eller har jag missat något?
Hej Harald.
Den eneste ulempe ved en dieselmotor er anskaffelsesprisen.
Dieselmotoren har mere råstyrke og større drejningsmoment(holder båden i plan ved færre omdrejninger , med mere vægt ombord), er mere økonmisk (større aktionsradius), er mere støjsvag, lettere, diesel er mindre brændfarlig, dieselmotoren er mere driftsikker, har længere levetid, er mindre servicekrævende, desuden kan du tanke diesel i de fleste havne. Kig på Lombardini(5 cyl 195 hk), VW (tdi225-v6), Steyr, Yanmar, Cummins etc. Jeg vil mene at en dieselmotor på 160-220 hk er passende.
Lombardinis dieslar kommer i en uppgraderad version där 4cyl ger ca 190hk och den 5cyl ger 240hk. Den 4cyl bör ju få plats utan större ombyggnader.
2008-08-27 07:48
Alvar Möller
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
V6:an e' lika bred som V8:an, ändast lite kortare, (mindre vikt etc.). Men det e lika trångt på sidorna....Jävligt trångt. De flesta dislar e raka, vilket gördem smalare men dess värre längre, (6:or).
Tack Ulf, Björn,Sven-Åke, Peter, Alvar och Tommy för otroligt värdefull uppmuntran och information som kommer att vara avgörande för mig när jag bestämmer mig och sedan försöker hitta en motor.
Vilket fint Coronetsällskap man har hamnat i.
2008-08-28 10:38
Harald Berg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.