!
Hej,
Da min AQ170A motor (170HK) i min 24 Cabin står foran en større renovering overvejer jeg at bytte den ud med en mindre motor, nemlig en AQ145A (138HK), som så passer på samme drev 270/280. Spørgsmålet går på om jeg vil få en væsentlig bedre benzin økonomi ved samme fart, eksempelvis 15 knob, ellers vil det måske give mere mening at renovere 170'eren.
Er der nogen her der bruger AQ145'eren i en 24 cabin, som måske kan fortælle om det er noget der dur?
På forhånd tak.
VH.
CP.
2008-08-29 06:14
CP
15 knop måste väl vara en totalt oekonomisk fart att åka i.
Och Aq 145 är på tok för klen för den båten om du pratar singelmontage. Din bränsle ekonomi kommer att bli urusel, vilket den redan är förmodar jag
Utväxlingen i drevet stämmer inte heller från AQ170 till AQ145 om det är orginal motor-drev.
Generellt så får du faktiskt bättre bränsle ekonomi med en större motor (tex V8 eller en nyare V6) då motorn orkar gå på ett lägre varvtal i bra marchfart runt 20 knop
En AQ145 vil fungere fint så lenge du ikke har ambisjoner om å kjøre over 8-9 knop. 12-15 knop er midt i planingsterskelen og sannsynligvis den minst økonomiske og maksimalt ukomfortable hastigheten du kan finne.
Dersom du ønsker å utnytte det fine skroget behøver du 200+ hk - selv den originale AQ170 er for liten for båten. Jeg vil anta at du har problemer med å få den i plan med fire personer ombord?
Det beste rådet er som Sven-Åke sier: Sett inn en V8 eller V6 motor med litt krefter til overs, så går den avslappet og fint med god bensinøkonomi i 20 knop og kommer fint i plan selv med litt ekstra last.
2008-08-29 13:25
Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej CP.
Prøv at læse tråden i bryggsnack "motorbyte explorer 21 II".
Hvis du vælger en mindre motor skal den presses mere end en større motor, for at yde det samme. Hvis du har en motor med passende kraftoverskud (stort drejningsmoment) kan du vælge at sejle ved det mest økonomiske omdrejningstal og stadig have din båd i plan. Det optimale optimale omdrejningstal (hvor motoren er mest økonomisk) er aldrig det maksimale omdrejningstal, det er som regel, et noget lavere omdrejningstal, hvor drejningsmomentet er størst. Du får desuden et meget lavere støjniveau, ved at vælge en veldimensioneret motor.
Meget interessant, jeg havde en lille mistake om at det kunne forholde sig sådan. Havde dog regnet med at den var kraftig nok til at kunne sejle en fornuftig fart som en 15 knob uden overlast, men det er nok rigtig at motoren er for lille og derfor bliver pint for meget (komme på overarbejde).
Har dog set Coronetter tilsalg med bla. 140HK mercruiser, men det er jo ikke ensbetydende med at det er fornuftigt.
Satser på at få liv i AQ170'eren i første omgang.
Tak for hælpen gutter.
Vh.
CP.
2008-08-29 16:40
CP
Hei CP.
Jeg har montert VP 5,0 Gxi (V8, 270 hk. Duoprop) i min 24 Cabin. Da har jeg mer enn nok av krefter, uansett hvor mye last.
Det som er interessant er hvilke hastigheter dette skroget har. Min erfaring er at over 7,5 knop begynner den å bli uøkonomisk, og uten bruk av trimflaps er den ikke riktig oppe i plan (og derfor økonomisk) før ved 21-22 knop. Med trimplan er den ok i plan ned til ca. 17-18 knop. Den oppfører seg fint til godt over 30, og oppover overplaner litt den når jeg kommer over 35 knop. Toppfart ca 37.
Vi må huske at våre båter er relativt tunge i forhold til moderne båter, og liker å ha litt ekstra krefter.
Jeg har cruising speed mellom 22 og 27 knop. I det registeret er den ca. lik pr. nautisk mil. (ca 1,4 l/nm.)
Lykke til.
(Følelsen og accelerationen med V8 kan du tenke deg: God !)
Lykke til.
Morten
Hej Morten
Jag har en 7,4 liters V8 i min Coronet 24. Jag undrar vad du har för varvtal på din motor vid 21-22 knop och vid toppfart. Jag toppar 35-37 med Gps vid ca 4000 varv och gör 22 vid ca 3000 om jag minns rätt. Dock drar min snarare 2,0 liter per distans. Funderar på om jag bör byta propeller.
Ser ut som du har för stor stigning, din motor bör ligga runt 4400-4600 på maxvarv.
Om du minskar stigningen 1 tum så gör det ca 200-300 varv teoretiskt.
Detta kommer att öka ditt marchvarvtal om du ska ligga i 20-21 knop, men motorn bör gå lite lättare.
Men frågam är hur mycket lägre i soppa förbrukning du kommer, din motor är väl en förgasar variant, Gxi har väl insprutning
Helt rätt att det är förgasare. Har läst om konvertering till insprutning. Är det någon som har erfarenhet av det?
Hei Per Anders og dere andre.
Jeg har F3 rustfrie propellere, har rett over 3000 o/min ved ca. 20-22 knop, og 3700 o/min ved ca 26-27 knop.
5000 o/min ved ca. 37 knop.
Jeg har montert QL300 trimtabs, men bruker dem kun for side til side-stabilitet i plan/høy fart/høy sjø.
Tror jeg ville fått større toppfart ved bruk av F4, men er glad i accelerationen, og at farten ikke påvirkes av vekt ombord.
Motor og drev fra 2006.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.