!
Längd: 9,75 m
Bredd: 3,28 m
Original depl: 5000 kg
Tillverkningsår: 1972-1978
Antal tillverkade: c. 138
Antal registrerade i klubben: 29
Deepsea-modellen kom 1972 och var baserad på Oceanfarer 32 skrovet. Överbyggnaden och däcket var helt nytt. Konceptet var också helt nytt med ett stort däckshus med glasdörrar ut på akterdäck samt flybridge. Åratal före andra tillverkare. Man får anta att man hade fått inspriration från de amerikanska "Sport Fisherman" båtarna som vid den här tiden började bli mer och mer utrustade för social samvaro och inte bara som fiskebåtar. Hursomhelst så var Deepsea-modellen unik med sitt lilla barkök och stora ytor i däckshuset i förhållande till en relativt blygsam förpik med en V-bädd. De flesta tillverkare försökte ju vid den tiden övertrumfa varandra med så många kojplatser som möjligt, ibland fler sov- än sittplatser. Trälanternor och avvisarlister i trä försvann runt 1975. Motorer var standard 2xAQ170/VP 270-280. Diesel-alternativ var 2xMD32 i början för att från 1976 bli 2xAQD40 (Pro40). Dessa motorer räcker till om dom är i gott skick och man inte har för stora anspråk på fartresurser eller gångläge under semesterlast. Liksom Oceanfarer kunde även Deepsea levereras med axelmontage. 32 Deepsea ersattes i slutet av 1970-talet av 32 Sedan och 32 Sedan Flybridge som hade fått ändrad layout i däckshuset (långt pentry bordvards) och flybridgen var mindre med stege från akterdäck. (Efter Göran Wennergrund och Bengt Wåhlin i Coronet News 16:1 2000)