!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Renovering av Volvo Penta AQ270-drev

Hösten 2009 kom och båtupptagning med den och de båda dreven, AQ270 av årsmodell 1974, såg ut att behöva få sig lite omsorg.  Dreven tillhör vår 24 midi från samma århundrade vilken varit i vår ägo sedan 2007. Dreven var av allt att döma i relativt bra skick, inga egentliga problem med dess funktion förutom en trilskande babords drevlyft och ett klart märkbart glapp i, framför allt, de bussningar som lagrar styrgafflarna i sköldarna.

Vid tömning av olja fanns en liten mängd vatten i båda dreven men inte mer än att livsgnistan fortfarande höll sig vid liv, jag har sett värre…

Förutom detta var skälet till en genomgång av dreven också att de under ett antal säsonger bara målats och målats och målats… Färg som nu hade börjat lossna både här och där med resultatet att dreven, dels såg rejält tråkiga ut, dels blev rejält beväxta på grund av den ”ruffliga” yta som de gamla färgskikten gav upphov till.

Ytterligare ett skäl var att båda motorerna visat en lite för hög arbetstemperatur vid hård belastning. Genom att kontrollera drevens kylvattenkanaler och byta alla tätningar borde både eventuellt igentäppta kylkanaler och risken för att dreven släpper in tjuvluft kunna uteslutas som orsak. I länken nedan beskrivs arbetet i ord och bild.

Renovering av Volvo Penta AQ270.pdf (7,5 MB)

/Peter Christensson

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies