!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Rostande drivaxel på Vp V-6 med dp drev. Pga bilgevatten

Hej,
Har en Playmate och bytte motor+drev till Vp 4,3 V-6 och DP för några år sedan.
Redan efter andra säsongen fick jag problem med rostande drivaxel och trasiga tätningar kring den pga rostvattnet. Axeln måste avmonteras och putsas samt alla tätningar bytas. Och samma sak igen, ett år senare.
Varvet säger att orsaken är att den lilla mängd bilgevatten som alltid blir kvar i aktern, under motorn, vid gång piskas upp och väter ner axeln, som i sin tur därför börjar rosta.
Min förra motor-drevkombination (VW 5 cyl marindisel med Bravo drev) hade inte det här problemet.
Har någon annan haft samma problem? Om, hur löste ni det?

Martin W. 21 Playmate "Iorek"

2019-01-16 17:34

Martin Weckman

Ursäkta men jag fattar inte vad du menar. Drivaxel som verkar ligga öppen i aktern och utsätts för vatten i kölsvinet under motorn?
Vilken drivaxel pratar du om? Mellanaxeln i transmissionskåpan (även kallad struten), eller?

2019-01-18 21:50

Sven-Åke Lindström
Medlem
21 Explorer II

Hej Martin W

Har läst men inte heller jag förstår vad du menar. Har du så mycket vatten i kölsvinet att det kan nå axeln?
Skicka gärna förtydligande med en bild.

/Ingemar

2019-01-19 16:27

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej,

Jag är rätt dålig på de tekniska termerna, och motorn+drev sköts på varv. Vattenmängden i kölsvinet är inte stor, det blir kanske 5 liter kvar när automatpumpen slutar gå, men det skvätter ju omkring när man kör.
Här är varvets förklaring:
"Alltså, det var en kombination av vatten i pilssen och senare konstaterat en proppad slang (fabriksmonterad) från drevets tryckgivarslangs genomföring som antagligen me tiden blivit lös..? Som orsakat att under körning har den sipprat/dimmat in vatten bakom motorn. Detta tillsammans har fått drivhjulet och drev axeln att rosta."

Martin W.

2019-01-28 16:42

martin weckman

Vad är det för motor och drev, inte bara 4.3 V6 och DP drev utan exakta betäckningar och årsmodell. Ser helt olika ut bakom motorn beroende på modell.
Slang till tryckgivare förmodar jag är trycklogg, är den öppen så kommer det in vatten när man kör.
Var är varvet, "pilssen och drivhjul" känns inte svenska betäckningar, men förmodar att det menas kölsvin och svänghjul.

2019-01-31 16:43

Sven-Åke Lindström
Medlem
21 Explorer II



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies