!

Coronet Yacht Club

Log in

Log in

Forgot your password?

Remain logged in

Coronet forum

« Back

Motor/bränsleproblem

Hej!
Köpte en 24 Family sent förra sommaren som jag bara varit ute och puttrat lite med fram till nu pga omfattande renovering. I båten sitter en VP AQAD40B som nu vid tre försök har gått som en klocka i ca 35-45 minuter, sedan tappar den all ork?? Verkar som att något påverkar bränsletillförseln när motorn blir varm. Någon som varit med om något liknande.

2019-08-18 09:33

Staffan Lönn
Medlem
24 Family
E-mail

Svårt att säga om du hela tiden kört lugnt, skulle vara intressant och höra hur länge den går utan problem vid lite fart/belastning?! Annars så skulle jag spontant vilja säga smuts/dieselgegga i tanken som sätter igen stigröret och/eller filter.

2019-08-18 10:27

Peter Flink
Medlem
32 Oceanfarer
E-mail

Hej,

Låter som du har alger i tanken, öppna inspektionsluckan till tanken och titta ner.

2019-08-18 15:33

L
Medlem
21 Playmate

Hej!
Tack för era tips. Min tank saknar (!) inspektionslucka, så det är svårt att kika ner. Har bytt filter ett par gånger utan resultat, och de utbytta filtren såg fräscha ut.
Kanske uttryckte mig lite oklart vid problembeskrivningen, men det är när jag kört med belastning, ca 3100-3200rpm, som motorn tappar kraft efter ca 35-40minuter. Har nu hänt vid de 3 senaste turerna och det känns lite obehagligt då man inte vet om man kan komma fram/hem. Om det är gegga i tanken/stigarröret borde väl problemet dyka upp mer eller mindre omgående? Spontant känns det som att det är något värmerelaterat, d.v.s. att något händer med bränsletillförseln när motorn blivit genomvarm.

2019-08-19 09:30

Staffan Lönn
Medlem
24 Family
E-mail

Hej!
Glömde fråga om det är någon som vet hur stigarröret är konstruerat. Sitter det någon sil i botten, eller är det bara ett öppet rör?

2019-08-19 11:03

Staffan Lönn
Medlem
24 Family
E-mail

Hej!
Hur är det med luftningen av tanken? Om luftningen är igensatt blir det undertryck i tanken o då kan motorn stanna eller tappa ork för att efter en stunds vila (när luft så sakteliga pyser in i tanken) funka normalt.
Kör motorn tills den tappar kraft, stäng av och lätta på tanklocket, om det pyser och plåten i tanken knäpper till då är det ett kraftigt undertryck i tanken.

2019-08-22 15:20

Johan Arvidsson
Medlem
21 Daycruiser
E-mail

Hej!
Tack för tipset. Detta har jag dock testat utan något positivt resultat.
/Staffan

2019-08-22 15:22

Staffan Lönn
Medlem
24 Family
E-mail

Jag hade ett liknande problem och upptäckte att jag missat finfiltret. Lätt att byta. Allt funkar perfekt efter det.

2019-08-25 20:56

Jean-Paul Wall
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
E-mail

Hej!

Alla filter är bytta, så misstanken är stark att det är skräp i tanken som är 45 år gammal och saknar manlucka. Därför inte sannolikt att den någonsin är rengjord under alla dessa år.
Dieseltanken är tillverkad av H.P. Christensen & Sönner i Slagelse 1974.
Är det någon som vet om stigarröret är utrustat med någon form av filter i botten, som i så fall sannolikt beckat igen.

2019-08-26 20:07

Staffan Lönn
Medlem
24 Family
E-mail

Prova att ta bort ventilen som är gängad i stigarröret, kör ned ett stålband eller liknande genom stigarröret för att se om det är igenbeckat. Stigarröret på min originaltank hade inte något filter eller sil. I min tank fanns det flera stora stenar och mycket sand, se bild, detta orsakade inte några problem under de 10 timmar som jag körde med denna tank innan jag bytte till en ny från Järna i förebyggande åtgärd, min tank hade 51 år på nacken. Genom att ta bort bränslenivågivaren kan man inspektera och även rensa tanken hjälpligt.

2019-08-26 20:20

Adrian Falk
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin
E-mail

Hej och tack för svar.
Du skriver att du köpte en ny tank från Järna. Heter företaget så eller var det ett företag som låg/ligger i Järna?

2019-08-27 07:15

Staffan Lönn
Medlem
24 Family
E-mail

http://jarnarostfria.se/
Många anlitar dem för att tillverka just Coronet-tankar. Vill tro att dom ligger väldigt bra i pris. Jag fick betala 7800 för 290 liter syrafast tank, 4 skvalpskott, anslutningar som passar originalnipplar etc och givare.

2019-08-27 07:38

Adrian Falk
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin
E-mail

http://jarnarostfria.se/
Många anlitar dem för att tillverka just Coronet-tankar. Vill tro att dom ligger väldigt bra i pris. Jag fick betala 7800 för 290 liter syrafast tank, 4 skvalpskott, anslutningar som passar originalnipplar etc och givare.

2019-08-27 07:40

Adrian Falk
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin
E-mail

Tusen tack för tipset. Hur länge sedan var det du köpte din tabk?

2019-08-27 07:42

Staffan Lönn
Medlem
24 Family
E-mail

Det var i våras.

2019-08-27 09:41

Adrian Falk
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin
E-mail

Tack!

2019-08-27 09:43

Staffan Lönn
Medlem
24 Family
E-mail

Har tidigare haft liknande problem - och det visade sig vara (kondens)vatten i dieseltanken. Sedan dess häller jag ofta i lite K-diesel som löser upp vattendropparna och skickar dem till förbränning i motorn. Fungerar jättebra.
https://www.bauhaus.se/k-diesel-kemetyl-dieseltillsats-0-3l

Har även ett magnetfilter installerat som ska minska risken för mikroorganismer.
https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=638-1068&sok=&id=6874

2019-08-27 15:33

Clas Barkman
Medlem och adjungerad styrelseledamot
21 Daycruiser
E-mail



(Enter the four digits above)

Please note that the Coronet forum is not intended for buy/sell ads. Please refer to the Buy & Sell marketplace section. Posts that do not belong in the forum will be removed without notice.

Desktop layout

© Copyright 2019 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Disclaimer | About Coronet Yacht Club | About cookies