!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Motorbyte 24 Midi

Jag står inför byte av motor i vår båt och undrar om det finns några erfarenheter av Mercruiser visavi Volvo Penta? Det är singelmontage och siktar på en V8

2021-11-25 13:07

Anders Östling
Medlem
24 Midi

Hvad motore har du i nu

2021-11-25 18:56

Helle Rasmussen
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer
24 Family

Det sitter en originalmotor, VP 225B, som har skurit och troligen inte kan räddas

2021-11-29 08:31

Anders Östling
Medlem
24 Midi

Länken här bredvid pekar till en artikel som handlar om motorbyte i en 1977 års Bertram 33 Convertible. Det är högst intressant läsning om än ganska svårgenomtränglig. Dock visar den att motorbyten handlar mer om att matcha skrovets motståndskaraktäristik med motorns effektkurva och dragkraft så man landar i en ekonomiskt och hydrodynamiskt sund lösning. Ny motor handlar mindre om ett val mellan Mercruiser eller Volvo Penta. Båda dessa och Crusaidermotorerna som nämns artikeln bygger på samma V8, GM's 350-block så i grund och botten är det samma motorer. Jag tycker att du ska utgå ifrån vikt och effekt från den gamla VP 225B och söka ett nyare motoralternativ på samma värden. Se upp med att stora starka V8-or också är tunga och att ökad vikt motverkar ökad effekt. Moderna drev/motor kombinationer är mycket mer effektiva idag än vad de var i mitten på 1970-talet så möjligheten att att hitta en motor som gör din båt både snabbare och samtidigt mer ekonomisk är ganska stor.

https://pbbackissues.advanced-pub.com/?issueID=116&pageID=83

/per

2021-12-01 13:37

Per Lindevall
Medlem
21 Daycruiser

Mer input: Den "nya" generationen av V8or från VP och Mercruiser är ca 50kg lättare ink drev(vid en snabbkoll) än föregångarna som bygger på GM/Chevrolet 305/350 5.0/5,7 liter.

De finns i 5,3 & 6.2 liter och har aluminium block och toppar.
de är effektivare än de gamla GM 305/350 motorerna.

5.3 orna dök upp i bilvärlden runt 2000.
Har inte kört eller åkt ngn i båt men har bilar med både 5.3 och 6.2 och det är stor skillnad mot en bil med gamla generationens motorer/350 som jag också haft i bil och har i båt.

När jag tittade runt senast så var Mercruiser lite lägre prissatt men Volvo Pentas reglage lockade mer. Deras "Glass view" verkar också trevlig.

VP känns lite mer Coronet men det beror nog mkt på drevfärgen.

Nya generationens V6 verkar gott o väl kunna matcha tidigare V8or om man ska tro nätet. Lägre pris och vikt iaf.

Vill man söka mer info på tex youtube så är motorbetäckningen LM7 för en 5.3 liters V8 från 2000 (järnblock)
De går även under benämningen: LS finns i 5.7, 5.3, 6.0, 6.2 liter på Truck/bilsidan.

2021-12-03 14:16

Stefan Elfström
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin
32 Oceanfarer
21 Daycruiser

Hej Anders.
"Nothing beats cubic inches" (?)
Jag skulle satsa på V8. En motor med större cylindervolym belastas inte lika hårt. Lever troligen ett behagligare och bekymmersfriare liv.
Och att som båtägare tala om att det är en V8 i båten låter häftigare, om man nu får vara lite fåfängt motor och båtnördig?
Vad gäller extraviktens eventuellt negativa inverkan tror jag den är nästintill försumbar i din båt. Kanske rent av en fördel för stabilitet och köregenskaper ?
V8-an har visserligen två cylindrar mer och med vad det innebär men den har ingen balansaxel som V6-an.
Till sist är det ju som alltid även en prisfråga, icke att förglömma.

2021-12-03 16:41

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Håller helt med Ingemar, kanske framför allt för att det låter häftigare OM en V8 än någon annan motor. På Inbytesbanken finns ett par motorer som kanske kan intressera dig, dels en "5,7 GICE/DPS 300HK Katalysator", ny motor för 200' och dels en "V6-280CE-G/DPS-B – 2016 84 tim. inkl FH6 rostfri prop" för 198'. Jag köpte själv en lätt begagnad motor från Sune Carlssons Båtvarv 2016 och är helnöjd.

"There is no substitute for cubic inches" -från Road and Track Magazine mitten av 60-talet...

https://www.inbytesbanken.com/

2021-12-04 16:11

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner

Ett PS: Senaste sommaren, med nyrenoverad hels slät botten drar min motor 1,1 - 1,3 l/M vid marschfart med halv tank och lätt last, mestadels 2 vuxna och picknickutrusting. Marschfart 25-28 knop. Lite variation beroende på sjögång. Siffror kommer från flödesmätaren som kan mäta "Trip Fuel" och förhoppningsvis är något så när noggrann. Körd distans på GPS. Intressant om någon har synpunkter på hur pass noggrann flödesmätningen kan vara.

2021-12-04 16:19

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner

Jag har också tittat på den där 5,7 GICE/DPS som finns på Blidö men vad jag kan få fram hos Volvo Penta så är det en motor som slutade tillverkas runt 2010. Det skulle alltså kunna vara en motor de haft stående i ca 10 år. Jag har inte ringt och frågat om den.

2021-12-04 17:22

Henrik Yberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej igen Anders
Jag köpte 2014 en ny V8 ( 5,7 L GM 350 small block 260 hk) med förgasare från Performance Marine i Västerås men behöll VP 280 DP drevet till den 21 DC(Mimm) jag då hade.
Den gamla motorn, Penta V8, hade internt kylvattenläckage, motoroljan såg ut som utspädd majonnäs.
Den inköpta motorn var nytillverkade, alltså inget renoverat long block. Betalade då ca. 70 kSEK för komplett motor med sötvattenkylning och 18 kSEK till varvet som gjorde motorbytet. För mig var det ett bra val.
Idag tror jag du kan välja motor med bränsleinsprutning istf förgasare.
https://www.facebook.com/Performance-Marine-967086936702054/

2021-12-04 18:41

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag tackar för alla goda råd och synpunkter, marknadsundersökning pågår.
En God Jul önskas alla vänliga klubbmedlemmar!

2021-12-20 10:26

Anders Östling
Medlem
24 Midi



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies