!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Hydralstyrning 21DC

Hej

Börjar ledsna på den tröga och lite oprecisa orginalstyrningen på min 21DC och funderar på att montera in en hydralstyrning.

Någon som har bra "styrning" på vad som gäller bland alla märken och modeller, samt vad som passar.

Båten har idag VP 570 med 290DP drev.

Erfarenheter och tankar mottages tacksamt.

Tomas

2009-01-21 15:03

Tomas Bäckman
Medlem
21 Daycruiser

hej Hydraulstyrning bytte jag till för 8 år sedan, Weekender, och precisionen är utmärkt. Men systemet är trögt, vilket är helt normalt då jag inte har servo. Oljan i systemet och kolvarna etc bjuder ett lite trögt/motsånd/ så vill man få en lättgående styrning också bör du ordna servo. Faktiskt är ett gammalt Teleflex-spiral -rotationsstyrning utomordentligt lättgående och precist - ett par år. jag trivs utmärkt med det nuvarande, lite tröga.
Hälsningar

2009-01-21 15:59

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Hejsan Jan. Hvor många varv på rattet har du från fuldt bagbord till styrbord ? hvor många cm3 olja rummer din hydraulcylinder ? Fel dimensionering på dissa to komponenter er mest vanlig årsak till den type problemer som du har. Mvh Finn 1786.

2009-01-21 20:28

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tillæg tiil svar till Jan.
Når jag i ovanstående skriver om fel dimensionering på to komponenter, taler jag om fel oljavolumen på styrcylinderen eller ratpumpen, undertiden på båda. Mvh. Finn 1786.

2009-01-21 20:36

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag har monterat en Sleipner styrning i min 21 explorer II, är ju lika skrov som DC 21:an.
Hade också original styrningen kvar med dess glapp och oprecisa utslag.

Det som händer med hydraulstyrning är att det blir fler varv på ratten mot vad man är van vid på gamla styrningen. För mig blev det 1,5 varv mer mellan ändlägena.
Tyckte att när jag köpte styrningen att 1,5 varv mer är nog inte så farligt.
Men där bedrog jag mig, det är ett sabla vevande på ratten när man ska in tex mellan y-bommar och har lite sidvind. Styrningen upplever jag som väldigt oprecis just i sådana situationer när man snabbt måste mellan fulla utslag för att manövrera rätt. Man hinner med andra ord inte snurra 3,5 varv på ratten när det är bråttom. Är också väldigt svårt att hålla reda på var drevet står i stressade situationer, gamla styrningen var glapp och oprecis men där viste man var man hade drevet med endast 2 varv mellan ändlägena.

Det positiva är att det är glappfritt och vid planings fart och även lägre fart frammåt så funkar det kanonbra, men behöver inte mordhålla ratten när det blåser i sidan.

Lite om monteringen finns på min site. se "min Coronet" Rhiannon

2009-01-21 22:08

Sven-Åke Lindström
Medlem
21 Explorer II

Hejsan Sven-Åke. Køp en rorindikator och slip for någon av dina bekymringer. Det behøver icke att vara en kostbar och avanceret model. Firmaerne Wema och VDO har båda en udmærket model komplet med giver till ca 1200 Skr. Der finns desuten många andre modeller och fabrikater till olika priser. Rorindikatoren tager allafall bort något av årsaken till stress och overreaktioner på rattet hos lite orutinerede seglare. Der finns desuten ett håndtag att køpe till att montere på rattet till hurtigmanøvrering. Det er iøvrigt vanligvis monteret på de fleste mindre erhvervsfartyg som till eks. lotsfartyg, fiskefartyg och andre.
Således kan du ochså hinna snurre på rattet når det er lite bråttom.
Om vinden er tværs av båtplatsen/ y-bommarna, er et gott tips att gå upp mot vinden och kun med styrefart segla vinkelret på båtplatserne i riktning mot den plats man skal inn på men 6-8 meter ute från y-bommarnas flytponton. Lite før man kommer ut for sin egen båtplats med vinden imot, lukker man ned for farten till myckett langsom och drejer rattet lidt mot båtplatsen. Vinden drejer nu automatisk stævnen på båten i riktning inn mot båtplatsen. Når båtens stævn er på vej inn mellem de yderste dele av y-bommarna korrigerer man lite til modsat riktning på rattet ( mot vinden ), slår gearet i frit lage och er rede till at slå lite bak for att stoppe båten helt upp før den går på bryggen.
Alt dette kan gøres aldeles uten panik och stress men kræver lite øvning i att håndtere båten en dag uten særskilt myckett vind. Mvh. Finn.

2009-01-22 00:59

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Roderindikator var det första som kom på plats när jag kände att det var svårt att hålla reda på drevet, byggde en själv.

Tyvärr så går det inte att applicera dina tips på min båtplats, är för ont om plats. Har en 180° sväng med bara ca 10 meter mellan flytpontonen och land.

2009-01-22 11:04

Sven-Åke Lindström
Medlem
21 Explorer II

Hejsan igen Sven-Åke. Manøvren jag beskrev kan med en mindre båt let gøres 3-5 meter från flytpontonerna och kun en større båt må have min. 6-8 meter plats att gøre manøvren på.
Om du manøvrerer som du har ritet på din ritning med vinden tværs for båtplatsen vill du få problemer. Aldrig gå med vinden i ryggen langs med flytpontonerna. Er der icke plats inne i hamnen till att vende båten 180 grader for att gå upp mot vinden når man skal inn på platsen skal du i langsom fart gå till styrbord mot vinden vid den yderste brygge på det sted på din ritning hvor du har ritet pilene med vindriktningen.
(Dette er bedre istedet for, som du har vist på din ritning, att styre till bagbord och med vinden i ryggen gå direkte inn i hamnen och forsøke att ramme sin båtplats).
Når du nu er gået till styrbord och båten har fået vinden direkte mot stævnen, sætter du gearet i frigear eller langsom bak och låtar båten med hjælp av vinden gå inn i hamnen och passere forbi 3-4 båtplatser. Derpå sætter du gear/gas på langsomt frem och går i en avstand på 3-4 meter ute från flytpontonerna med stævnen imot vinden hen till båtplatserne och gør manøvren som jag tidligere har beskrevet. Med en 21 fods båt behøver man icke 6-8 meter från flytpontonerna for att gøre manøvren jag har beskrevet, men kan let gøres 3-4 meter ute från flytpontonen. Med vinden tværs for båtplatsen skal man altid gå MOT vinden och inte MED vinden når man gør manøvren med att få vinden till hjælp med att få båtens stævn inn mellem flytpontonerna och inn på platsen. Jag har tidligere selv i ca 8 år haft en 21 fods trollingbåt i en liten hamn med lite plats mellem småbåtsbryggerna så jeg kender till de problemer du taler om Sven-Åke. Manøvren som jag skrev om kunne imidlertid let gøres efter lite øvning.
Mvh. Finn 1786.

2009-01-22 21:37

Finn Lindblad Jensen

Når man skal dimensionere hydraulstyrning på et fritidsfartyg korrekt skal man normalt have 4 till 4,5 varv från sida till sida. Dette antal varv giver vanligvis icke någon problemer for en rutineret seglar. Er styrningen for direkte med max 1,5 till 2 varv, bliver en hamnmanøvre eller sejlads med låg fart ofte besværlig, slingret och stresset fordi små korrektioner på rattet, let giver for store utslag på selve drevet /roret.
En rutineret seglar har vanligvis ingen problemer med att hinna snurre et antal varv på rattet vid t.eks. hamnmanøvrer. De fleste erhvervsfartyg med ratstyrning har faktisk flere varv på rattet från sida till sida end de fleste fritidsfartyg har, uten att en fører av erhvervs-fartyget har någon problemer med en myckett præcis manøvrering av sit fartyg.

Når agaren av ett fitidsfartyg skal køpe och installere en hydraulisk styrning i sin båt, er en myckett vanlig fel att oljavolumen på ratpumpe och styrcylinder icke bliver dimensioneret korrekt i forhold till motoreffekten och fartyget det skal installeres i. Oljavolumen i styrcylinderen skal ochså passe i forhold till ratpumpens volumen pr. varv. Generelt sagt giver større volumen i ratpumpe och styrcylinder mere kraft till påvirkning av ror/drev. Så det er icke bara att køpe en tilfældig ratpumpe och styrcylinder om man skal installere hydraulstyrning på en båt. Mvh Finn.

2009-01-23 14:31

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej

Tack för svaren, och den intressanta diskussionen som följde :)
Någon som har lite konkreta tips att ge: Märken, Modeller samt dimensionering för en VP 570/290DP etc
/ Tomas

2009-02-05 16:29

Tomas Bäckman
Medlem
21 Daycruiser

West bådudstyr i Danmark kan levere alt och er specialist i at beregne præcis hvad der skal anvendes i din båt och kan derfor levere præcis den hydraulstyrning som passer till din Coronet 21 DC till en bra pris. Søk på nettet Under namnet West bådudstyr DK och du finner firmaet. En hydraulstyrning i en fritidsbåt skal som tumregel have 3,5 till 4,5 varv på fuldt utslag styrbord till bagbord. Ratpump och styrcylinder skal dimensioneres efter flere ting, t.eks. motoreffekt, båttype (deplacementsbåt eller planende båt) och om båten er med z-drev eller skruvaksel. Jag har genom tiden installeret 100 - 150 hydraulstyrninger så jag vet lite om emnet. Men kontakt firmaet jag har skrevet i dette svar och fråga dom. Mvh. Finn

2009-02-05 21:12

Finn Lindblad Jensen

Jag håller som bäst på att installera ett hydraulsystem i min 21 Playmate från firma Flotec Marin i stockholm

2009-02-05 22:24

Bengt Wåhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies