!
Hej
Jag har precis köpt 2st Volvo Penta KAD 42 och tänker plocka ut mina gamla Vp170 (B30). Eftersom jag har AQ280 drev i båten idag så vill jag kolla om det går att behålla dreven med dom nya motorerna. Man kan se två direkta problem, Styrstaget sticker ut 25 cm från drevet. Den biten tror jag att man lätt kan lösa genom att korta av eller montera hydraulisk styrning. Dom som har 280 drev vet också att tilt motorerna sticker ut också men eftersom jag aldrig använder dom kan dom faktiskt tas bort och plugga hålet i drevet. Frågan är bara om det är andra som använt 280 drev tillsammans med KAD 42 eller AQAD41 och hur man löst dom problem som jag sätt. Om det finns andra saker som jag missat som man måste tänka på. I värsta fall kommer jag att köpa 290 drev men varför göra det om dom gamla fungerar.
2010-05-03 16:48
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Bör du inte ha en annan utväxling på drevet från bensinarens höga varv med sämre vrid vs Kad 42:ornas, du åker på så hög stigning på propparna att dreven kommer att gå varma och rasa. Du åker på att byta underhusen, jag skulle satsa på beggade 290DP med rätt utväxling.
Som Tommy påpekar, du bör byta underhusen, vill bara påpeka att DP-underdelen är samma till 280 & 290. Du missar power trim om du går på 280 med DP underdel men det blir kanske ekonomiskt fördelaktigare. Dessutom slipper du byta sköldar.
Har läst någonstans att det är olika splines i kopplingen mellan drev och motor på 280 respektive 290, kan vara värt att kolla upp.
2010-05-04 18:40
Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Det er korrekt at antalet av splines er olika på drevknuterne på 280 och 290 drevene. Mvh Finn 1786.
2010-05-04 23:28
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Det är riktigt att du måste byta till det senare betr splines, de färre "bommarna" på de gamla håller sannolikt inte för dieselmotorns högre vridmoment. det innebär att du måste byta splinesaxeln mellan svänghjul och drev samt ny kulled kostnad i spannet 10 -15´kr samt nytt underhus. Du kan ju då välja mellan enkel och dubbelprop, båda finns ofta som reservdel/renoverat till vettiga priser, men, tillsammans blir det ju lite pengar. Det som kan krångla är om skjuthylsan (kopplingshylsan) slirar måste den kanske bytas från mässing till stål. Ånyo kostnad. Det mesta håller vid normal körning men om man är ute i grov sjö och motorn drar luft och varvtalet inte sänks kan drevets svagheter visa sig. Man kan ju göra jämförelsen med att båten Tordön med en bigblock V-8 har använts med ett 270 drev så bör en VP 41 gå med 270 drev.
Om man vil anvende ett 280 drev til KAD 42 motoren skal splines på dessa 3 dele passa ihop. Splines på drevknuten, splines på axeln mellan svænghjul och drevknut och splines i kopplingsplaten der er bultet på svænghjulet. Er KAD motoren monteret med det originale typ kopplingshus kan man bytte drevknuten i 280 drevbenet ut med drevknuten der passer till 290 drevet. Den er med de många splines och passer med axeln i det originale KAD 42 kopplingshus.
Jag har i vissa tillfælde med succes och uten problemer efteråt byttet endstycket på 280 drevets drevknute ut med endstycket med många splines som finns på 290 drevets drevknute. Dimensionerne på 280 och 290 drevets drevknuter er identiske. Man må bytte kopplings delarne i 280 drevbenet av messing ut med ringar av stål om ett 280 drev skal anvendas samman med en KAD 42 motor.
Underdelen i drevbenet med AD 41 och KAD 42 motorer skal normalt vara med utvexling på 1.95:1 och kan med fordel vara med duoprop med t.ex. A6 propeller. Mvh. Finn 1786.
2010-05-05 13:16
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
oj oj vilken investering...inte gratis. Kan inte svara på din fråga, men kan nog ändå konstatera att du kommer att få en än underbarare båt. Lycka till.
(vad kostar ens en beg Kad42 ? )
2010-05-06 09:26
Stefan Lundström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack för alla kommentarer. Det lutar nog åt att jag köper 290 DP drev sådet blir rätt från början.
MVH//Mats
2010-05-12 17:10
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
efter en del letande så hittade jag till slut 2 st KAD42 med DP-E drev. Håller p för fullt med att göra ordning motorrummet. Allt är bortplockat inklusive tankarna. När jag häromdagen måttade in hålen för sköldarna visade det sig att dom gamla hålen (270) sitter 3,5 cm närmare centrum på båten än vad volvo penta rekommenderar. För alla KAD maskiner ska det vara 95cm mellan centrum på maskinerna och för andra 4-6 cylindriga dieslar ska det vara 85cm. Skillnaden i mitt fall om jag undviker att plasta igen del av akterspegeln blir att mellanrummet mellan motorerna 15cm istället för 22cm. Är det någon som har koll på om man kan avvika från standard så man slipper plasta igen 3,5 cm. ringde firman jag köpt motorerna från och dom trodde det skulle funka i alla fall men skulle ringa tillbaka när dom kollat vilket dom tyvärr inte gjorde.
2010-11-21 18:55
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Kolla att du kommer åt att göra service ifall motorerna sitter så nära varandra. Byta olje- och bränslefilter etc.
2010-11-21 19:52
Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag skulle avråda från att minska avståndet mellan motorerna. VOLVO har säkert skäl till sin rekommendation, det är inte säkert du förstår varför, tills en dag en viss del skall bytas/servas och så står man där. Det är ju 7 cm skillnad, ganska mycket i vissa fall. Dessutom får du sannolikt bättre luftcirkulation med det större måttet.
Hej Mats
Hvad skal der ske med de gamle B30 ??
B 30 motorer fungerar väldigt bra som bojsänke....
2010-11-26 17:45
Per Lindberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
De är en stor marknad för gamla orginal motorer. Även som bil motorer. De är en större marknad för begagnade delar till AQ170.
Dom gamla motorerna tog 12 timmar att sälja.
2010-12-05 19:05
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Janne!
Jag tog mitt förnuft till fånga. Efter att jag bestämt mej för att följa Volvos direktiv har jag kapat bort insidan på akterspegeln och det var tur eftersom plywooden var fuktig i nederkant men torr och fin i överkant. Det som är dåligt är nu borta och de mödosamma jobbet att bygga upp igen startades idag. istället för plywood plastar jag nu upp med Ferrit och glasfiber till rätt tjocklek.
Där efter ska dom nya hålen sågas ur. Allt enligt Volvos spec. Det är ingen idé att ta genvägar. Hoppas på att maskinrum ska vara klart till Jul
2010-12-05 19:17
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Det tar tid, men du kommer att bli nöjd när du är klar. Att veta att det är rätt monterat gör att man sover gott och känner sig nöjd.
Lycka till med allt! Vi ser fram emot bilder här på sidan under "så gjorde jag".
2010-12-05 23:39
Björn Langbeck
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag dokumenterar bygget steg för steg så bilder kommer under så gjorde jag när det är klart. Eftersom jag nu kommit till en vändpunkt dvs jag tar inte bort mer utan börjar bygga upp istället så funderar jag på dom kommande sakerna som ska planeras. Tankarna har jag tagit ut, inte för att dom var trasiga men jag vill ha tankarna utmed skrovsidorna istället vilket ger ett stort lastutrymme i mitten och ett utmärkt utrymme att förvara batterierna. Letar just nu efter något som är duktig på att svetsa rostfritt och tar gärna emot tips på företag i stockholms området som man kan lita på och gör ett bra jobb. Jag tänkte även göra om hela instrumenteringen. Helst skulle jag vilja ha en orginal instrumentbräda från dom nyare OF wing som är mer vinklad, tp den som finns i roccan. Eftersom det troligen inte går att fixa så tänkte jag bygga en liknade i Mahogny. Det blir en utmaning. Naturligtvis behåller jag det gamla om jag inte blir nöjd
2010-12-07 07:04
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Detta måste jag följa, Har själv funderat på motorbyte.
Dock har jag bytt dom gamla tankarna som läckte och satt in 2 st rostfria a 250 liter styck utmed sidorna, detta var det bästa jag gjort. En jättestuv med plats för allt som behövs och är skrymande. Jag har även ritningar på dessa om du är intresserad.
Det är precis så jag vill ha det. Är mycket intresserad av ritningarna. Du får gärna skicka över dom via e-mail. Har du bilder på infästningarna av tankarna också?
2010-12-13 06:32
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Håller på sedan upptagningen med omplastning av akterspegeln och har nu gjort nya hål för sköldarna till 290DP-E enligt Volvos rekommendationer där det ska vara 95cm mellan centrum på maskinerna. Det första jag fick justera var att karva ut i sidobalken på styrbord maskin för att bockhornet skulle få plats, det är löst. Nu till problemet!
Dom yttre motorfästena kommer otroligt nära sidobalkarna så jag måste borra nya hål i motorfästena för att det ska få plats. Är det någon med OF 32 som följt Volvos rekommendationer och har bilder på motorfästena hur ni gjort. Vi har provat lyfta i en maskin idag för att kolla båda motorbäddarna och det funkar men marginalerna är väldigt små. Jag är också intresserad av hur ni har monterat servopumpen och kolvarna till hydraulstyningen.
Anders!
Kan du skicka ritningarna på dina tankar
2011-01-23 23:10
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
HEJ LÄSTE DITT INLÄGG PÅ NÄTET GÄLLANDE BYTE AV MOTORER OCH NYA DREV.
vART FICK DU TAG PÅ INFO OM VART PÅ AKTERSPEGELN OCH PLACERING NÅGONSTANS.
SKALL BYTA FRÅN AXEL TILL DREV
2012-10-16 13:40
TOMAS
Hos dom flesta penta verkstäder finns det mallar att köpa med instruktioner. Jag hade turen att kunna låna en jigg så jag lätt kunde borra alla hål plus markera ut var jag skulle såga upp det stora hålet. Du behöver båda för att det ska blir bra
2012-10-17 21:24
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Skabelonen finns på nettet, kan maile den til dig om . . .
2012-10-19 16:27
Bjørn
Tomas
En sak att tänka på när du byter drev.
270 drev 75cm mellan centrum på maskinerna
280 drev 85cm mellan centrum på maskinerna
290 drev 95cm mellan centrum på maskinerna
Men det står på mallen också
2012-10-22 22:48
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.