!
Hej!
Har en 22 DC från 85 med en vp 200D och ett 290 drev med singel propp som bara har knappt 300 timmar på nacken. Tycker att båten tar lite mycket bensin(mellan 1,6 och 2l nm) och känns lite trött den varvar max 4200-4300 och gör då ca 28 knop. Har mest åkt dagsturer 2 vuxna och ett barn med lätt packning. Det sitter en 15-19 propeller på och det fins power trim och trim plan. Tycker den borde prestera bättre eller? Tacksam för goda råd.
Tobbe
2010-08-19 22:21
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
hej den kombinationen på motor är inte rolig har kört 22 dc med både 200 d samt 271 som dock inte var riktigt frisk å de kändes trögt när jag köpte min dc 22 satt det en 311 i med 290 a singel å då gjorde den runt 42-43 knop har bytt till 290 dp samt trimmat motorn å de blev genast roligare den hoppar upp ur vattnet gör lätt över 50 knop å vid ekonomifart 35 knop drar den ca 1,5 l så mitt råd till dig är att om din motor är frisk så kan man med enkla medel få ut lite högre effekt ! vet inte var du bor men bor du på västkusten lr dess närhet hör av dig så kan du få åka med lycka till med dina funderingar Anders
Hej
200 motor är inte det bästa utgångsläge för att trimma.I grunden är det en 305 cu med låg kompression och 2 port förgasare.En bra arbetshäst men ingen racermotor.Med 25 år på nacken har den nog gjort sitt och är den sjövattenkyld har den med all säkerhet gjort sitt.Renovera och trimma denna motor är ingenting jag skulle rekomendera.Anders 311 är en helt annan motor med betydligt bättre förutsättningar för modifiering.
2010-08-31 10:11
Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Anders !
Vi har skrevet lidt sammen før ang. motor til en DC 22 ,
jeg har valgt en 350 VORTEC monteret på DP-A2 drev med 1.95:1 og C6 prop sæt 4900 omdr/min topfart 46 knob.
Jeg fatter ikke at din båd med en motor som kun yder 306 hk.
kan sejle 52 knob.
Min båd er vandslebet i bunden , der er ikke meget vægt ombord og motoren er trimmet og tilkørt ( 33 timer ) fra fabriksny.
Jeg kan måske montere C7 prop . men her henter jeg vel ikke 6 knob.
Har du en fornuftig forklaring ?
Du er sikker på at du aflæser din GPS på knob og ikke miles ?
MVH. Carsten
Då min motor inte är original längre vet väl inte exakt nuvarande effekt men när motorn var iordningjord var det en enorm skillnad speciellt när man skulle upp i planing sen har jag provat med ett antal olika gps å där har inte varit någon skillnad så jag är säker på min båts prestanda sen är det ett antal övriga båtägare som inte har varit övertygade om prestandan som fått åka med eller blivit avhängda å det har varit riktigt kul kan väl nämna att nästa år är det 30 år sen jag började skruva med cheva V8 or kan väl påverka en del ! Så skruva på gott folk det finns knop att hämta mvh Anders
Fråga till Anders:
Vilka modifieringar har du gjort? Jag har oxå skruvat en hel del i dessa järn.
2010-08-31 19:19
Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Vad har du gjort med din motor Anders? Kul att veta.
Jag har oxå skruvat en hel del med dessa järn.
2010-08-31 19:21
Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
sitter en ganska vass hydralkam tyvärr så har jag inte sparat data samt jag hade 3 kammar att välja på men det lär jag se när jag demonterar den jag hade en del delar över från en corvette bland annat samt har väl provat med en del olika förgasare tror att original är på 715 cfm har även haft holley 850 dp bättre acc men inte högre toppfart satte i lite större munstycken i originalet men har fått tag på en 750 dp som jag skall prova sen har jag varit noga med botten slät å fin sen har jag provat med olika propellrar som skall vara matchade i par men hur kan då om man tar från ett annat lika par å byter den ena så går den bättre obs dessa par har varit nya ! så kolvar å toppar är helt orörda den går bra ! många som sett den eller åkt med har trott att det är en 7,4 l i den å har blivit förvånade ! kul med en så gammal båt 32 år som går såpass bra lär ju va ännu roligare med en dc 21 a mvh anders
Har faktiskt gått i tankar att byta motor till en 350 vad rekommenderar ni. Söker inte toppfart över 40 knop men vill ha mer kraft och soppaförbrukning som hamnar runt 1,5 l M.
Tobbe
2010-09-02 20:29
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Torbjørn.
Jeg er også indehaver af en 22DC , med 350 VORTEC og DP-A2 drev, den forbruger ca. 1,2 ltr/sømil 3500 omdr/min.og 31 knob.
MVH. Carsten
Passar Mercrusier motorerna på direkt till vp-dreven det känns som drevet räcker och går att uppdatera med ett dp-underhus om man får lust.
2010-09-11 10:37
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Torbjørn.
Da både VOLVO , MERCRUISER , OMC , INDMAR og CRUSADER , alle nyere årgange , benytter en CHEVROLET V8 blok som basis skulle de jo passe på dit VOLVO koblingshus.
Så vidt jeg er orienteret har alle CHEVROLET motorer 4 cyl. , 6 cyl.,V8 small blok og big blok samme boltmønster på koblingshuset.
Du skal tænke på om drevet kan bære drejningsmomentet fra en stor V8.
God fornøjelse fra Carsten
280 drev klarar en 350 utan problem. Ska du använda din gamla svänghjulskåpa kan det bli problem med en nyare motor då dessa har större svänghjul.Idag används 168 kugg startkrans mot din 200 som har 153 kuggar.
2010-09-12 05:17
Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Har suttit och letat lite i usa efter motorer hittade denna http://www.1800runsnew.com/NLM/powerpack-NLM.html
passar den i min båt? Kan jag använda mina limpor och andra delar som saknas på den nya motorn?
2010-09-17 18:33
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Torbjørn.
Du skal henvende dig hos USA ONLINE i Sverige ,tal med Tongi han kan sælge dig en INDMAR 350 VORTEC som passer perfekt til din 22DC , du kan vælge mellem halv og hel komplette motorer.
Et godt bud ville være en , New Enhanced Base 350 VORTEC.
Til den ville du kunne benytte alle dele fra din gamle motor.
Husk at købe nye manifolder og krykker , samt at montere ferskvandskøling
God fornøjelse Carsten
Hej
Några tankar vid motorköp.Jag har inte kollat den länken själv men antar att det handlar om en basmotor.I det läget får du flytta över all din gamla påbyggnad som start,generator,limpor,elsystem,förgasare,mm.Då har du en motor som fortfarande kan ge dej mycket problem.En avgaslimpa/riser med lite vattenläck in i avgaskanalen kan haverera hela motorn på 5 sekunder.Jag har sett det flera gånger.Funderar du på motor så ta med ny el,bränsle,avgas,utrustning i beräkningen.
Drivpaketet är inte bättre än den sämsta delen.
Håkan
2010-09-25 13:33
Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Har nu funderat och tittat på diverse motorer nya och begagnade. Men valet föll på att bygga en motor själv så häromdagen inköptes en begagnad 5,7L som ska borras och slipas.
2011-05-18 19:14
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tre dagar för årsdagen av det senaste inlägget kan jag medela att mitt renoveringsprojekt börjar nå sitt mål motorn är startad och den sitter nu i båten och jag kommer att sjösätta den i helgen med spänd förväntan av vad den kommer att prestera. Motorn har ca 300-315 hk och jag har en 16-19 propeller vad tror ni om det? Eller vad har ni för rekommendation på propeller? Är risken stor att propellern har för lite stigning?
2012-05-15 17:49
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
16x19 känns lite liten men prova först och byt senare.
Jag bytte propeller idag och fick två överraskningar,
En bra och en mindre bra... men det tar jag upp i "Diesel problem (orkeslös)"
Det är ju stor skillnad mellan diesel och bensinmotor, dieseln utvecklar hög effekt vid låga varv och har ett lågt maxvarv. Det innebär att man kan/måste utnyttja stor propellerdiameter och stigning. Men tomgångsfarten blir ofta rätt hög vilket kan vara knepigt vid hamnangöring. Bensinaren har ett betydligt högre toppvarvtal, vilket ger möjlighet till låg tomgångsfart och ändå hög toppfart då motorn kan varva 1000rpm mer än dieseln, kanske mer. Det enda rätta är att pröva, den du har 16 x 19 har kanske lite lite stigning och kanske onödigt stor diameter, jag hade tidigare på 24 weekender 15x21 med 250 hkr V8 bensin, nu med 200 hkr diesel har jag 16x21, toppfart 36 med bensin, 5500 rpm och nu c:a 33 med 3800 rpm.
Har två propellrar en 15*19 och en 16*19 har trott att 15 och 16 är stigningen och 19 är diametern men börjar nu tvivla att det är tvärt om. Kan någon då säga mig varför man har tå olika diametrar på propellrarna. När jag förstått att det är stigningen som gör den stora skillnaden.
2012-05-16 19:33
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hei Torbjørn,
I en ideell verden - mao i en fast materie - er det bare stigningen som betyr noe. Men i vann "slipper" propelleren, så man får ikke utnyttet den teoretiske stigningen. Ved å øke diameter overføres kraften (stigningen) over en større flate, høyere moment overførest til vannet og graden av slipp reduseres. Større diameter krever større dreiemoment. Mao - både stigning og diameter teller, og en riktig "mix" kan gjøre en stor forskjell.
2012-05-16 22:28
Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Torbjörn,
Lite jämförelser bara,
Har en 21DC med V8 AQ271, 275 hk, 280 drev.
Propeller 14x21
Motor, drev och propeller är från 1990.
Fart: 39 knop (GPS) vid 4300 rpm
En fundering, ju större propellerdiameter, borde ge större sidkrafter och det vill man ju inte alltid ha.
MVH Johan
2012-05-17 12:54
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Då har man monterat den största propellern 16/23 går upp fint får bra fart upp till 26 knop seda sticker varvet och farten stagnerar varvar 4600-4700 på fullgas. Motorn blev kanon bra :)
2012-07-29 20:22
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Rycker lite i denna tråd igen.
Fins det någon i uppsalatrakten som har en 14/21propeller som passar VP 290 lång hub som jag skulle kunna låna och prov då jag är frustrerad över att jag inte får ordning på propellern till nya motorn. Åker cuppad 16/23 i dag och det funkar hyfsat får dock inte med toppfarten men bra varv vid march farten.
2013-06-17 15:31
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej!
Har funderat om någon tidigare ägare har bytt utväxling i mitt drev då jag på stor propeller och den släpper märkbart vid gaspådrag från march fart.Om jag byter till en duo propp vilken utväxling ska det drevet ha?
Kanske ska prova min 15/19 propeller då jag ej har provat den med nya motorn.
2013-08-06 16:22
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Att propellern släpper vid gaspådrag även vid planing behöver inte bero på enbart utväxling eller propellerns storlek. Detta är speciellt känsligt på båtar med rak axel, vilket jag varit med om ett flertal gånger. Kan räcka att ändra stigningen "pitch" på propellern för att få bort detta beteende. Har även en gång varit med om att vulkningen i proppellen blivit dålig och inte orkat max varv utan hylsan i propellern har snurrat med axeln men inte propellern.
Jag har tidigare haft en något mindre båt och VP AQ290 (5.7L 290 hk) med ett 280 SP (okänd utväxling) drev och den varvade som max ca 4700 och gjorde då närmare 45 knop.
I nuläget har jag en 22:a, samma skrov som du har och en VP 271C (5.7L 275 hk) med ett VP DP-A drev (utv. 1.95) och B6 propellrar, då varvar jag också max 4700 och gör då ca 42 knop. Marchar ca 25 vid strax över 3000 varv.
Så svaret på din fråga är att ett VP DP drev till din motor bör ha 1.95 i utväxling, detta är den som är till V8(5.7L i alla fall, 5.0L är jag osäker) och AD40/41. (De nyare KAD40 serierna hade 1.78) sen så fanns även 2.30 utväxligen som är till för V6 och AD30/31.
Om du inte hittar hela drev så kan du bara skaffa en bottendel till ditt nuvarande drev för att göra det till ett DP. Finns en firma i Västerås som jobbar mycket med detta, kolla med dem. MMS AB
2013-08-06 21:56
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Kom på att du kan kolla utväxlingen bakom offeranoden. Skall stå stämplat i godset.
2013-08-07 23:14
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
En ide kan vara att kolla Solas fyrbladiga Amita-serie som finn till 280-290 singelprop. Dom är inte så dyra och greppet i en fyrbladig propeller är ju väsentligt bättre än en treblad... Dom gamla VP propellrarna är ju inte heller särskilt Up to Date heller...
http://www.getaprop.com/content-product_info/product_id-7619/solas_amita_4_long_hub_propeller_volvo.html
2013-08-08 13:44
Dag Engström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Enligt märkningen bakom anoden är utväxlingen 1:61 som jag har förstått att det ska vara när man har SP och V8:a men funderar om någon meckare varit inne och byt utväxling utan att märka om.
Propellern som sitter på är ny och borde inte slira i navet.
Om man köper en ny 4bladig ska man satsa på en 14/23 eller?
2013-08-08 20:51
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Torjørn .
Det er ret enkelt at kontrollere gearingen i drevet , du tørner motoren en omdrejning , så kan du jo se hvor langt propellerne er nået , hvis udvekslings forholdet er 1:61 , skal drevet have tilbagelægge 61 / 100 dele af en omgang , hver gang at motoren har drejet en hel omgang.
Mvh. carsten
Rycker här lite igen. Har nu åkt med ett gäng olika propellrar. Får bar upp båten i max 33 knop. Motorn varvar ut till 4700 och då har jag åkt med 23 stigning. Den propellern hade killen jag lånade den av åkt över 50 knop med dock inte på en 22 dc. Drevet är kollat och utväxlingen är 1,61.
Någon i Uppsala trakten som har ett DP drev som passar på 290 skölden som man skulle kunna prova? Har inte lust att lägga pengar på en DP om inte det heller funkar.
2014-09-02 17:50
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Torbjørn .
Har du fået målt hvor mange hk. din motor yder ?
33 knop er topfarten på en 22 dc. med en motor på
210 hk.
Min 22 dc sejlede 35 knop med 230 hk v8 5,0 DP C4 4400 omdr. nu har den en 340 hk. 5,7 med indsprøjtning og sejler 46 knob 4900 omdr. DP C6.
Det må være din motor som ikke yder det som du regner med .
Mvh. Carsten
Men varvar motorn 4700 med enpropeller som har en 23 stigning och ingen fart kommer med så undrar man. Det teoretiska säger att en toppfart ska då ligga på 48 knop. Eller så ska defenetivt inte motorn kunna varva så mycket.
2014-09-08 09:22
Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.