!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

En eller två motorer?

Hej!

Jag letar efter en 22 Sport och hittar båtar med en större eller två mindre motorer.

Spontant skulle jag välja en båt med enbart en motor, men det verkar ju finnas en hel del med dubbla motorer så någon fördel borde det rimligen vara...eller i varje fall ha varit någon gång på 70-talet.

Hur är bränsleförbrukningen med två motorer på vardera t.ex. VP 130 hp kontra en V8:a på 260 - 280 hp????

Finns det några andra uppenbara för- eller nakdelar med dubbla motorer?


Hälsningar

Tomas

2010-09-08 18:59

Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

två motorer väljs pga - du alltid har en i reserv(säkerhet).- Du kan manövrera båten hur som. - B-20 är lättmekad.- samtidigt som du gillar att tanka 10% mer( ej vetenskapligt bevisat.

2010-09-08 19:50

Peter Karlsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Ja, om den bara drar 10% mer med två motorer än med en så är det inte något storre problem, men man lär ju få meka dubbelt så mycket som med en motor.

2010-09-08 20:57

Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag provkörde 24F med olika bestyckningar... Ena med 2*AQ145 den andra med V8 280hk. Bägge gjorde 32 i topp, singel proppar på bägge, men dubbel montaget var snabbare upp i plan. Lågfarts styrning lättare/stabilare med 2 motorer.
Du måste testa dig fram själv vad som känns bäst.

2010-09-08 21:37

Tommy Nieminen
Medlem
32 Oceanfarer

Dyrare att åka, dyrare å serva. Allt negativa jag kan hitta på mina två B30. Resten är dubbelt åt andra hållet. De man skall titta på de är vad man får när man köper. Gamla motorer kan inne bära att skruva. Vi har inte råd att köpa nyare motorer samt att de inte är ekonomiskt försvarbart.

2010-09-09 06:34

Lars Jansson
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer

Om du kan välja köp med en motor. Det är lättare att hålla en motor i trim än två, risken är att båda motorerna i själva verket "rasar" ung. samtidigt, de är ju sannolikt lika gamla, och då blir det dyrt. Om du inte gillar att serva, så kan du för en rimlig summa hålla en motor i gott skick, istället för att som många tycks göra, hoppas att "alltid fungerar någon". Motorstopp inträffar enligt min uppfattning av bristande underhåll, ingening går egentligen "oväntat" sönder.... I klubben finns erfarenheten som gör att vi borde kunna förutsäga när delar kan vara lämpliga att byta. Jag har haft olika båtar sedan 60-talet och klarat mig men en motor, men underhållen.
Om manöverförgåga är viktig kanske det är billigare och enklare att skaffa bogpropeller än att ha två motorer.

2010-09-09 07:17

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Lars, vad menar du med att resten är dubbelt åt andra hållet?

En utbytesmotor (renoverat motorblock typ B20) kostar ca 25 Tkr. ett renoverat Chevrolet-block (350) kostar ungefär 50 Tkr. så den skillnaden är marginell. Båda alternativen kräver två avgaslimpor, så inte heller där är det någon större skillnad. Dubbla drev, startmotorer, generatorer osv blir ju en merkostnad däremot. Å andra sidan är det inte särskilt dyrt att renovera en startmotor eller generator och det är ganska sällan de krånglar.

Den extra säkerhet som man får med två motorer har ett begränsat värde om man inte t.ex. ska åka jorden runt eller liknande över öppet hav. Det har jag dessutom inga planer på.

Jag är även osäker på hur pass mycket tyngre båten blir med två motorer än om man enbart har en motor. Det borde rimligen vara en viss skillnad, men hur stor?

2010-09-09 08:19

Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Allt är en kostnadsfråga. Har man råd att ha nya saker med duoproppar o bogpropellerar å liten båt med storhamn så gör som Janne säger. Fattigmans varianten sköt om dina gamla bensinare å hoppas att man engång i tiden får ett fetare bankkonto. I min lilla båt hamn kommer man inte till med en större båt när det blåser det minsta lilla med enkel montage samt bogproppeller (en bekant har provat).
De som spelar en stor roll i de hela är som Tommy säger: provkör å känn efter vad som passar dej! Kan bara säga att dubbel montage i min 27 Seafarer är en grymm känsla o att lägga till är lätt.
Provkör känn efter. Se till att ta kompprov å se vad du kan få reda på om motorerna. Vid minsta misstanke om att motorerna inte är skötta på rätt sätt . Backa ur.
Lycka till med båt köpandet.

2010-09-09 08:40

Lars Jansson
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer

Tomas.
Jag har själv ngr olika båtar förutom min 32 OF och b la har jag en Windy 23 FC med dubbel montage. Den skulle jag vilja påstå är en dröm att lägga till, gå ifån, backa in osv. med. Detta i jämförelse med enkelmontage på dessa förhållandevis små "äggskalsliknande" båtar.
Styrpulpetar`n är betydligt besvärligare där man i mkt större utsträckning behöver ta hänsyn till vind, vilket håll propellern snurrar osv.
Att montera bogpropeller på en så här liten båt upp till ca 25-30 fot är för mig helt otänkbart när man har två "spakar" och borde kunna snurra runt på en femöring.
Nä, Dubbelmontage har bara fördelar när man åker båt och för upplevelsen, sedan kostar det ju ngr x-tra kronor och ngr timmars x-tra jobb, men va f-n betyder det en skön sommardag.

2010-09-09 09:47

Stefan & Lena Kumlin
Medlem
32 Oceanfarer

Jeg har lige købt en 21DC med 2x AQ130, og jeg ELSKER den.

Jeg gik specifikt efter dobbeltmontage da jeg skulle købe, både af hensyn til manøvreegenskaber, driftsikkerhed langt fra land, og så må man jo ikke glemme coolhedsfaktoren.
Båd = image i min verden, og et agterspejl med 2 drev på en lille båd er cool. Og lyden af 2 motorer der snurrer synkront giver for mig associationer til gamle bombefly = Gåsehud!
Det skal jo ikke gå op i praktik det hele..Så kan man jo bare købe en helt ny båd..

2010-09-09 10:51

Rune Gåsdal
Medlem
21 Daycruiser

Hej Tomas!
Såg inte det du skrev förut.
De jag menar med dubbelt åt andra hållet, är kör glädje o hur båten beter sej.
Har själv renoverat upp två B 30 toppar o block. tror att slutsumman ligger på strax under 20 000 (inga nya kolvar o vevaxel).

2010-09-09 15:35

Lars Jansson
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer

Tror att djupgåendet blir mindre med dubbel montage, visseligen bara ca 5cm. Men ibland kan 5cm kosta mycket!
Personligen så trivs jag otroligt bra med mina b-20, mycket beroende på att de går att manövrera båten på ett helt otroligt sätt!

2010-09-09 16:52

Peter Karlsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Lars.

25000 kr för ett renoverat block är hos en etablerad motorrenoverare och jag utgår från att det är med nya eller renoverade delar (så som vev- och kamaxel). Själva motorblocket tror jag inte att de renoverar utan det är sannolikt ett nytt eftersom de inte ville ha de gamla i inbyte.

De rostar ju en del så det är nog inte mycket att renovera. Gamla Chevroletblock verkar däremot inte tillverkas nya längre.

Om djupgåendet blir mindre med dubbelmontage så borde det i så fall tyda på att den skulle bli lättare med två motorer än med en???

2010-09-09 17:22

Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Djupet blir mindre pga motorerna sitter utåt sidorna, ej på djupaste stället.

2010-09-09 17:26

Peter Karlsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Alle :

Det er jo umuligt at sammenligne to støjende B 20`er med en herlig lyd fra en kraftig V8`er .
Med hensyn til trækkraft og fart kan man jo se at en AQ 130 har et drejningsmoment på ca. 160 mn ved 4000 omdr hvorimod en VORTEC 350 V8 giver 501 mn. ved 3200 omdr.
Der er jo også vandmodstanden ved to drev at regne på.
Det kan oplyses at en 22DC mont. med 2 stk AQ 145 har en topfart på 34 knob , men med en VORTEC 350 løber den 46 knob.
Selvfølgelig kan man komme ud for motorstop ( jeg har selv haft den tvivlsomme fornøjelse ) men det er jo de færreste biler som er udstyret med to motorer , og det er vel sjældent at man kommer ud for et motorstop i en bil .

2010-09-09 18:35

Carsten Schwartz
Medlem
22 Daycruiser

Ja, det verkar som em motor driver båten snabbare än två motorer med samma totala motorstyrka. Skillnaden verkar vara ganska stor!

2010-09-09 19:14

Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Ett test för många år sedan visade samma toppfart med 2x 130 som 1x200.Enkelt räknat borde det ta 60 hk att driva drev nr 2 .Givetvis är det lättare att manövrera med 2 drev men kan man ite manövrera en 6,5 meters båt kanske man inte ska köra båt eller åka någonstans för att lära sej.Min 21a hade 2x130 när jag köpte den 28-30 knop toppfart och ett förfärligt oväsen i hela båten.Nu meed 8 cyl och avgaser över vattenytan går den mycket trevligare och tystare,

2010-09-09 19:45

Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Antalet motorer är nu för tiden endast en smak (och kostnads) fråga.
Idag kan du få en motor som lätt ersätter två motorer (åtminstone i våran storleks klass).
Du kan få plats med en 350 hkr diesel i 22:an.

Så… känn efter,
Hur ofta får man motor stopp?
Hur ofta servar man motor och drev?
Hur mycket bränsle vill du göra av med?
Och så vidare o.s.v.

Är det driftsäkerheten som hägrar, gå med i Trossen. Jag har inte haft motor problem sedan jag gick med i trossen därför att jag inte litade på motorn i min Coronet. Det är nu 7:e säsongen med midin.

Min förra båt var ganska ny och jag litade på motorn och låg och drev åtminstone en gång per säsong.

Hur kul är det egentligen att byta olja, filter, impeller, zinkanoder, drevolja, knutbälgar och avgasbälgar…
Två motorer och drev är jobbet och material x 2 utom möjligen motoroljan som antagligen blir ungefär samma på en stor motor som två små.

Så det är bara att klura…

Mvh Sebastian

2010-09-09 20:43

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Självklart skulle jag i dag aldrig komma på tanken att beställa en ny båt med dubbla motorer. Varken till en bil eller till en båt, men det jag egentligen är ute efter är just reflektioner ang. skillnaden. Några av de 22:or som jag tittat eller tittar på har två motorer och jag är därför lite intresserad av de väsentligaste för- och nackdelarna.

Jag är mindre negativ till två motorer nu än vad jag var tidigare. Mer bränsle drar de nog, men det är i sammanhanget inte någon jättemerkostnad. Att meka med en (eller två) gammla B20 känns som ett mindre problem än att meka med en V8.

Jag blev medlem i klubben i förrgår och det är otroligt kul med ett så aktivt forum!!!!

Även en bra hemsida!

2010-09-09 21:42

Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Välkommen.
Visst är de toppen.

2010-09-09 23:28

Lars Jansson
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer

Herr Melander har ju sedan länge köpt sig båt så denna tråd är väl inte till hjälp längre men jag gör endå en kommentar, om inte annat för förstora databasen över personliga åsikter.

Jag har nu haft min F24 Fly i ca 6 veckor och jag bara njuter av dubbelmontaget. Mina bägge VP130C har fungerat bra och drar minder bränsle än jag räknat med vilket inte innebär att dom drar lite (ca 1,8 l/nm)

Toppfart mätt med GPS är 24 knop, ensam men med full tank och en hel del extra utrustning. Får vara godkänt för en så gammal båt med hög flybridge.

Gången i sjön helt OK.. Nej jag det är inte sant, jag var lyrisk när jag körde upp båten första gången, en sträcka på nästan 70nm. Mötte flera Finlandsfärjor i Furusundsleden och testade samtliga aktersvall i full fart... Härligt skrov.

Och snart är det semester....

2011-07-02 22:39

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag kan garantera att det är en enorm skillnad med ny motor.

Nu drar båten 1,3 liter/distans när jag ligger runt 30 - 35 knop (tidigare 2 x 1,5 liter vid 18 - 20 knop).

Kommer upp i full planing på 25% av tiden mot innan och har ett vrid som inte går att jämföra.

Går hellt obehindrat i 40 knop med 8 (vuxna) passagerare och full tank (orkade knappt ens komma upp i planing med flera personer i båten med gamla motorerna).

Startar direkt när man vrider om nyckeln (kunde ta ett par minuter tidigare att få igång båda motorerna).

Toppar i ca 45 knop (tidigare 26).

Det finns absolut ingenting som jag saknar från tiden med det gamla dubbelmontaget.

2011-07-03 00:41

Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies