!
Hej!
Jag har just köpt en 22 Sport i extremt fint originaskick. Dessvärre är även motorrummet i extremt fint skick, men med två trötta gamla VP AQ 130.
Jag kunde redan vid en första provtur konstatera att motorerna var på tok för trötta och omoderna (och sannolikt rejält törstiga), men eftersom båtens skick är så extremt fint så räknade jag redan innan jag köpte den på att byta drivlina.
Just nu sitter jag och funderar på vad som är ett rimligt motoralternativ för att få kanonprestanda vad gäller såväl fart som bränsleförbrukning.
Är det någon som har några råd ang. detta?
Hälsningar
Tomas
2010-09-26 17:28
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej!
En tanke, om båten är så extremt fin och motorerna förmodligen är orginal så kanske det kan vara en bra idé att renovera upp dom gamla maskinerna. Två st friska AQ130 i din båt gör den allt annat än långsam. Dessutom är det förhållandevis billigt att renovera dessa motorer. Annars sitter en modern V8 med insprutning som ett smäck, men det blir mycket jobb och helt andra pengar vi talar om.
Mvh
Ulf
2010-09-26 19:40
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej!
Jo, jag tänkte på det ett tag, men förkastade den tanken. att renovera dessa och även fixa dreven hamnar nog runt 100 Tkr. och då har man kvar 70-talslösningen med relativt dåligt vrid och hög bränsleförbrukning. Jag vet inte heller hur mycket snabbare sen skulle bli. Nu orkar den upp i 27 - 28 knop.
Det jag tittar på är en ny VP 5,7 GXi. Visserligen, ett klart dyrare alternativ, men också rejält bättre prestanda.
/T
2010-09-26 19:52
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Du får kanske 30-32 knop med två 130.En motor är betydligt bättre alternativ om du vill upp i 40-45 knop .
2010-09-26 21:06
Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Thomas.
Jag bytte själv i en 21,a DC till en moder 5,7 l Mercruiser med nytt drev, 40-45 knop, inte det viktigaste men dock, tryggt, säkert, billig att köra istället för 2 tunga gammla motorer med förgasare...mitt tips är att byta till modertn allt annat kommer du att ångra.
2010-09-27 06:58
Staffan Wendt
Hej!
Det tror jag också.
Vad har du för ungefärlig förbrukning per distans?
Hälsningar
Tomas
2010-09-27 09:28
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Bränsleförbrukningen är väl inte allt.
Antar att man med en 22 DC inte har så enormt många driftstimmar på en säsong att det egentligen spelar någon större roll....
Men att byta "ner sig" till ett enkelmontage skulle för mig vara ett helt otänkbart alternativ, eftersom dubbelmontaget skapar "känslan"....
Förslag:
Mät och titta på vad som får plats i motorrummet.
Kanske kan det få plats med ex. 2 st VP V6 205 hk, vilket säkerligen skulle ge båten den prestanda som du eftersöker och utan att tappa "känslan"
Nej, bränsleförbrukningen är givetvis inte allt och om den hade gått som ett spjut med dessa båda motorer så hade bränsleförbrukningen inte spelat någon roll.
Det största problemet, förutom dåliga prestanda, tycker jag är att det just är en så omodern lösning. Motorerna satt i Volvo Amazon och tidiga Volvo 144. Det är dessutom olustigt i dessa dagar när man installerar bervärmepumpar och sätter in lågenergilampor korts och tvärs för att spara energi, att köra med två trötta motorer som slukar bensin.
Men visst, för 250 Tkr som det förmodligen kostar att byta drivlina, kan man köra många sjömil...men ganska långsamt och konstant med en irriterad blick på bränslemätaren.
Motorrummet är rejält tilltaget och det skulle säkert gå att klämma in två V6:or utan större problem, men båten är samtidigt ganska baktung redan med dessa två fyror. Med en V8:a bli den lättare. Visserligen bara 50 kg, men ändå.
Känslan med dubbla drev har jag ännu inte riktigt fått, då jag köpte båten i lördags.
Jag misstänker dock att det ligger en hel del energiförluster just i dreven.
Hälsningar
Tomas
2010-09-27 11:06
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Om du nu bestämt dig för att byta och ej har önskemål om dubbelmontage, men dessutom har krav på bättre miljö är ju överhuvud en bensinare tveksam. Om du ändå skall plasta ihop akterspegeln till en motor så skull jag överväga att byta till en diesel. OK, ej samma toppfart, ej V-8 muller (om du har raka rör) men betydligt bättre bränsleekonomi. jag har nyligen bytt en V-8 till en rak 4 Mercruiser-diesel och behöll drevet. Håller på och kör in, men den drar betydligt mindre bränsle.
När du plastar skippa allt var plywood heter, det gjorde jag, jag har plastat tre akterspeglar så jag vet.
Lycka till!
VP D3 Diesel,fins i 140-220hp utförande, snorbra ekonomi. visserlgen lte dyr ivestering...men en motor för lång tid framåt.och prestanda som är tillräckliga.
lycka till / per
2010-09-27 12:30
per åkerström
siktar så småningom att instalera en cummins 5,9 i min egen sf 27 , har nu 2x md 32..
2010-09-27 12:32
per åkerström
Varför är dieselmotorerna så mycket dyrare än bensinmotorerna?
Vad är det (tekniskt) som motoverar det??????
/T
2010-09-27 12:55
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag har tyvärr, men ändå mycket nöjd... bytt till en Chris Craft 23 lancer även den med en modern V8, skulle aldrig sätta i 2 motorer i en så liten båt, allt blir bara dubbelt så dyrt och med en ny motor så blir det minimalt med problem.
Lycka till//SW
2010-09-27 14:26
SW
Nej, det är lite märkligt med två motorer i dessa båtar.
När jag berättar att jag köpt båten och att den har två motorer så får jag inte sällan frågan varför den har två motorer. Dessutom förhållandevis svaga motorer.
Vad svarar man på det?
/T
2010-09-27 15:09
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
LÅTER SOM DU SKULLE KÖPT EN ANNAN BÅT MED RÄTT MOTOR FRÅN BÖRJAN . SEN NÄR DESSA BÅTAR TILLVERKADES VAR DET INTE SÅ VANLIGT MED STÖRRE Å KRAFTIGARE MOTORER MVH ARNE
2010-09-27 15:37
ARNE
Det är säkert sant, men jag har köpt just denna båt eftersom det just var denna båt jag ville ha. Att den har en drivlina som kanske var modern för 35 år sedan är ju trist, men något som går att åtgärda.
Utvecklingen har gått framåt en hel del sedan dess, i varje fall vad gäller motorerna.
/T
2010-09-27 18:08
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
frågan bensin eller diesel kommer alltid att disskuteras,men att betala 50.000 kr eller mer för en disel för att tjäna 2.000 kr på en sommar tycker i allafall jag låter korkat.I en större båt okej men i en 22a?
Hade kontakt för många år sedan med en man som var säljare på Gecea på 70 talet och kommer ihåg att det var ofta Stockholmsbåtar som hadde dubbelmontage medan Göteborgsbåtar körde enkelmontage,på de mindre båtarna.
2010-09-28 04:00
Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Om du/ni kan bortse från ekonomi diskussionen (som förhoppningsvis inte är den helt avgjörande) så kan man ju undra hur många båtägare med dubbelmontage som hellre skulle viljat ha enkelmontage.....
Finns inte på kartan.
Fel
Jag har ägt flera båtar större och mindre med enkel och dubbelmontage.Större båtar är trevliga med dobbelmontage.Min dc21 hade dubbla 130 när jag köpte den.körde 2 veckor innan uptagning,ombyggnad till enkelmontage.Har byggt om många båtar till enkelmontage med bogpropeller och ingen har hittils ångrat sej.Men det är givetvis en smaksak som fram eller bakhjulsdrift på bilen.Och vad gäller ekonomin så är nog den bästa ekonomin att inte ha båt alls.Hade en draco 3000 för många år sedan med dubbla 300 hk smallblock,42-44 knop,bytte till enkel 330 hk bigblock med 36 knop toppfart,ingen planingströskel och bättre ekonomi,om vi nu tycker det är bra.Bogpropeller fanns redan så den var lättkörd ändå.Men visst var det fränare med dubbla.
2010-09-28 16:10
Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
En helt annan fråga, men som ändå hänger ihop lite merd detta. Var beställer man bäst en ny, rostfri bränsletank?
Nu sitter det en gigantisk (ser så ut i alla fall) galvad bensintank. Det känns inte helt bra!
/T
2010-09-28 16:27
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Var bor du?
2010-09-28 17:13
Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Stockholm.
/T
2010-09-28 17:49
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Järrna rostfria gjorde min tank. Passade perfekt. Möjligen saknar jag en manlucka för rengöring. Finns kanske på senare modeller.
Tack!
/T
2010-09-28 20:12
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag börjar nu närma mig beställningen av en ny motor och planerar att ersätta mina två VP AQ 130 med en ny VP 5,7 Gi-300/SX denna vinter.
Är det någon som har någon erfarenhet av denna motor eller några andra tänkvärda tips eller råd inför bytet och ombyggnationen av akterspegeln?
Är det något särskilt man bör tänka på?
Tydligen ingen större vinst med ett duoproppdrev utan jag har blivit rekommenderad ett SX-drev. Jag ska även komplettera med ett par trimplan.
2010-10-27 08:13
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Häftigt med ny maskin!
Bara lite nyfiken, vad är det för skillnad på SX drev kontra DPS drev?
Mvh
Ulf
2010-10-27 08:24
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
SX=singleprop. DP=duoprop
Jag tror att SX-drevet enbart har en propeller...men har inte fördjupat mig så mycket mer i det.
http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/drives/sx_single_prop/Pages/sx_single_prop.aspx
2010-10-27 09:03
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Om du inte prompt måste ha en 8:a finns ju även pentas 6:a.
Jag har en 26 Family som jag monterade in en VP 4,3 GXi med DP-s (6:a med 225 hp) för ett par år sedan. Toppfart ca 31 knop och marsh ca 23. Bränsleförbrukning ca 1,5 l/dist.
I en 22 sport som väger ca 1200 bör du få en toppfart på ca 42,5 knop enligt pentas motorguide (länk nedan).
Såg även att det fanns en 5,7 med DP-s på inbytesbanken till skapligt pris - www.inbytesbanken.com
http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/SE/SV-SE/MARINE_LEISURE_ENGINES/ENGINE_CONFIGURATOR/Pages/engine_configurator.aspx
2010-10-27 13:07
Markus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Fast den väger 1200 kg utan motor och drev. Med dessa (enkelmontage) så hamnar man på närmare 1500 kg.
Med en 5,7 Gi får jag en marschfart på ca 35 knop och en toppfart på närmare 50 knop.
Tack för tipset ang motorn!!!
/T
2010-10-27 15:07
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
47,5 med 5.7GiE-300 och singelprop och 48,3 med duoprop för att vara exakt ;). 49,7 med Gxi och dps vilken var vad som fanns på inbytesbanken. När jag bytte stämde VP:s motorguide nästan på decimalen i prestanda.
Alltid kul att veta vad man har att se fram emot.
2010-10-27 19:59
Markus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej. Har fn ingen Coronet längre men skulle föredragit dubbelmontage. Inte sagt att det blir dubbelt så dyrt, snarare dubbelt så säkert! Fast det är inte därför jag kommenterar inlägget utan snarare beroende på val av drev. Väljer du EN motor och inte installerar ngn bogpropeller, så skulle jag utan tvekan valt ett dp drev. Fördelen är att båten svarar direkt när du lägger i växeln, oavsett rattutslag barbord /styrbord och ovsett om du lägger i fram eller back. En bogpropeller är i detta inte lika behövlig. Visst blåser det mycket så är det skönt att ha men underskatta inte dp drevet.
Lycka till!
2010-10-28 20:35
David van Reis
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Släng ut dom 2st motorena dom är inga problem att sälja å köp 1st v8 271motor så blir det kanonbra å det behöve inte bli så dyrt heller båten gör ca 42 knop 1,5 lit distans
2010-11-01 16:28
Tommy Mellqvist
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
5,7 GXi (320 Hk) + DP-drev är vad det lutar åt just nu. Helt ny drivlina inkl. bensintank.
Det blir bra!
Inte direkt billigt, men en lösning som har förutsättningar att funka under många år.
2010-11-01 22:03
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
5,7 GXi (320 Hk) + DP-drev är vad det lutar åt just nu. Helt ny drivlina inkl. bensintank.
Det blir bra!
Inte direkt billigt, men en lösning som har förutsättningar att funka under många år.
2010-11-01 22:03
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tommy, jag undrar vad du har för propellrar ihop med din 271:a?? DP eller SP?
2010-11-02 23:13
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag har B5 Duo DP
2010-11-21 20:40
Tommy Mellqvist
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.