!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

RF klämma i bränsle system

Vad är RF klämma som skall vara vid bränsle system.

2010-09-26 20:26

Joakim Inkapööl
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Rostfri kanske

2010-09-26 20:47

Anders Stenborg
Medlem
21 Daycruiser

RostFria, dubbla motvända vid varje slangända. Helst dock maskinpresssade.

2010-09-27 11:45

Kenneth

Tack för ditt svar Kenneth men jag förstår inte riktigt detta.
Kan du kanske förtydliga lite.
Vad är syftet med dessa ?

2010-09-29 22:27

Joakim Inkapööl
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Syftet med dubbla slangklämmor är att få en extra säkerhet ifall ena slangklämman går sönder. Varför de ska vara riktade åt olika håll kan jag inte svara på, kan tänka mig att det handlar om risken att t ex en trasig rem fastnar i skruven på en slangklämma och då kan slita sönder den.

Dubbla slangklämmor ska för övrigt också användas på andra kritiska ställen, t ex vid anslutning av slang till skrovgenomföringar.

2010-09-30 10:22

Mårten Levin

Rostfritt är visserligen bra gällande just rost/korrosion, men betr bränsleslangar är faktiskt vanliga galvade helt OK då dels är lite mjukare i stålet och följer gummit bättre, men fa så håller slangarna betydligt kortare, speciellt om man har bensin. DVS man kommer att behöva byta slangar tidigare än klämmor. Med lite rostskyddspray kommer även en galvad att hålla många år. Undantag om den ligger i slagvatten och är sårinspekterad.

2010-09-30 12:56

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies