!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

batteriproblem

Hej jag behöver lite tips på vilka batterier jag ska ha till båten. Jag kom ner till båten och fick se att båda mina förbrukningsbatterier frusit sönder. Ska man ha gel eller agm batterier? Vilka är best och prisvärdast.

2011-01-04 15:10

mikael pettersson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

oklart men jag har 6 st Tudor Marine - funkar utmärkt!

2011-01-04 15:15

Per Lindberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

mina batterier som satt i båten var 2 st 136 ah euroblobe.

2011-01-04 15:20

mikael pettersson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Funderar på att flytta mina batterier samt köpa nya. Min fundering är, flera små eller några stora till förbrukningen i så fall vilka.

Mvh Lasse

2011-01-04 16:06

Lars Jansson
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer

Vilken typ som är "bäst" är en personlig sak, om man ej har råd till det bästa. Men motorstartbatterier och batterier för "kontinuerlig" förbrukning är ej likvärdiga, om man vill ha maximal utnyttjande av batterierna. Mn bör alltså ha en typ för start av motor och en annan för kyl, lampor, etc. Men, då kostar det. I praktiken är vanliga billiga standardbatterier helt OK, om man laddar och kollar regelbundet. Ett system för att separera batterierna är bra, det är ej bra att parallelkoppla någon typ av batterier, alla, även av samma "sort" har olikheter, vilket kan leda till att batterierna tjuvar av varandra. Även laddningen bör, om man är petig, vara separat för varje typ av batteri. Det finns att läsa om detta i speciallitteratur. För oss amatörer kan det bli enklast, för vår korta säsong, med standardbatteier, reläseparator och vara beredd att byta oftare och hålla efter laddningen vintertid.

2011-01-05 15:21

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Jag grottade ner mig i detta häromåret. Slutsatsen blev att jag köpte 3*100 Ah AGM för förbrukning inklusive bogpropeller, märket Trojan. Dessa kostsade för två år sen 1500 kr styck och köptes från Nordic Battery. Som startbatteri har jag ett vanligt startbatteri 88 Ah från Biltema. Bankerna separeras med ett relä.

Ett alternativ till separat startbatteri kan vara en Battery Brain, ett underspänningsskydd som ser till att koppla i ifrån förbrukare så att det alltid finns nog med ström för motorstart.

2011-01-06 09:41

Mårten Levin

Problemet med alla former av underspänningsvakter som t ex Battery brain är att dom fungerar bra med nya batterier men blir allt mer opålitliga eftersom batterierna åldras. Det är inte underspänningsvakternas fel utan batterierns. I regel mäter dess spänningen och i vissa fall kan ett batteri hålla hög tillräckligt hög spänning trots att kapaciteten ev tillgänglig energi (läs ström) kanske har halverats, när så underspänningsvakten väl slår ifrån finns det inte ström alls för en ett enda startförsök!
Personligen skulle jag aldrig köra båt med underspänningsvakt

Mvh Peter

2011-01-07 00:43

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Problemet med gamla batterier motverkas delvis med att man har en större bank totalt, men visst är det ett dilemma.

För egen del funderar jag på att skaffa en Battery Brain eventuellt behålla det separata startbatteriet. Syftet är då att använda BB som skydd för förbrukningsbatterierna mot total urladdning, men framförallt som fjärrstyrd huvudbrytare. Bekvämt att kunna stänga av batterierna via fjärrkontroll eller knapp på instrumentpanelen, båda varianterna finns.

2011-01-07 07:50

Mårten Levin

Hej
Hvis en akkumulator frostsprænges skyldes det enten dårlig ladestand eller at akkumulatoren er slidt op. Man skal lade akkumulatorerne sidde i båden om vinteren, det er en god ide, at man lader dem op nogle gange i løbet af vinteren. Et system med to kredse er at anbefale. Jeg har to 115 AH akkumulatorer (et til start og et til forbrug) der er adskilt med en Septor, der er et mekanisk relæ der er understøttet elektronisk. Med et mekanisk relæ er der intet spændigstab, som der er med de fleste elektroniske skillere. Det minimale spændingsfald bevirker at man kan få sine akkumulatorer ladet fuldt op. En afladet akkumulator er næsten umulig at lade fuldt op ved hjælp af motorens vekselstrømsgenerator, det kræver et ladeapparat.

2011-01-07 10:46

Peter Kehlet
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

ett av mina batterier som frös i vinter finns det fortfarande ström i och min fråga är om det är någon ide att spara det eller ska man byta båda. Det ser ut som att även detta batteri har frysit lite, plashöljet är lite buckligt. Jag undrar även vad som är bäst 3 st 100 ah batterier eller 2 st 150 ah batterier till förbrukningen.

2011-01-11 21:38

mikael pettersson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Vad är det för typ av batteri.
Om du skall ha gel eller amg batterier så kan du utan vidare parallell koppla dom för dom har så låg själv urladdning så dom tar inte ström från varandra.
Frågan om vilken typ du skall välja är beroende på användnings område, laddare och gemerator i båten.
Själv är jag såld på amg som inte är så känsliga som gel

Mvh Sebastian

2011-01-11 22:20

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Hej.
Som udgangspunkt skal man kun parallelkoble batterier af samme type, størrelse og batterier der er i samme stand. Det er ikke kun selvafladning det kommer an på, men mere batteriernes indre modstand. så det du foreslår kan ikke anbefales. Hvad der er bedst to eller tre? Jeg vil foretrække to da det giver færre forbindelser, og derved færre muligheder for oxydering.

2011-01-12 08:35

Peter Kehlet
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

Bra svar på om man ska 2 eller 3 batterier Peter. Finns de fler anledningar till att bara ha 2 batterier.

Lasse

2011-01-12 08:39

Lars Jansson
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer

hej Lars.
Jeg tror ikke der er flere forskelle, måske prisen ? Hvis dú lader dine frosne batterier op med et ladeapparat i 24 timer, og derefter måler spænding under belastning svarende til 12,6-12,8 volt, eller måler syens vægtfylde til 1,26-1,28 er batterierne ok. Et fuldt opladet batteri fryser først ved mere end 25 graders frost.

2011-01-12 09:33

Peter Kehlet
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin


Hej
Her er et link til lidt teori.
http://www.kjoeller.com/sammenkobler_batterier.htm

2011-01-12 09:37

Peter Kehlet
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

En ting jeg glemte. Når du tilslutter dine kabler til forbrug, skal du huske at tilslutte pluskablet til forbrug på det ene batteri og minus kablet til forbrug på det andet batteri, under forudsætning af at batterierne er parallelkoblede (plus er fiorbundet til plus og minus til minus). Hvis du tilslutter dine forbrugskabler til samme batteri, udnytter du ikke det "blinde" batteri optimalt.

2011-01-12 11:53

Peter Kehlet
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

Apropos batterier, er der nogen, der har set et originalt ledningsdiagram for en 21dc med 2 motorer?
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan det så ud ab fabrik..

Jeg har kun fundet et delvist diagram for lys/lanterner i arkivet..

2011-01-12 14:01

Rune Gåsdal
Medlem
21 Daycruiser

Jaha...

För att slå lite med bränsle på lågorna kan jag ge flera anledningar att ha flera små batterier.

För att inte driva detta till absurdum kan jag bara säga att jag till förbrukning har 4st 65Ah + 2st 125Ah AMG-batterier (törstigt gammalt Engel kylskåp och andra stora förbrukare) i min båt och det har fungerat utmärkt i flera år.

Men det är viktigt att inkoppling sker på ett riktigt sätt med riktiga kablar och kontakt don.
Men jag har å andra sidan arbetat hos Sveriges största batterileverantör och varit laboratorieansvarig där under flera år så jag är väl lite extra skadad och fack idiot.

2011-01-12 17:50

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Varför skall man ha flera små batterier Sebastian. Du borde veta, du som har jobbat inom branchen? Lättare för mej att skaffa fler små än 2 större.

Lasse

2011-01-12 22:48

Lars Jansson
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer

Hej Sebastian och ni andra.
Om jag förstått litteraturen rätt är det svårt att garantera att batterier är "identiska" under sin livstid. Därmed svårt att garantera god funktion i parallellkoppling när de åldras, även om de är nya och identiska initialt. Därav skälet att söka separera dem, speciellt i "vila". Om detta stämmer blir alltid flera små parallellkopplade batterier sämre tekniskt än ett stort. Men kostnaden rakar iväg och vikten. Eller? Det blir en balans mellan teori och praktik förstås, som alltid.

2011-01-13 15:28

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

En anledning till att ha flera små kan vara placering. Det brukar vara lättare att placera flera små än ett stort batteri för att få rätt balans i båten.
Även hantering av t ex 2st 65Ah batterier är lättare än ett 130Ah batteri. Ah/kr är något bättre vid ca: 65 Ah. Stora AMG batterier har en tendens att bli mycket höga.
Har man ankarspel bogpropeller och annan energi krävande utrustning kan det vara en idé att ha batteri nära förbrukaren.
När det gäller AMG och GEL batterier så är självurladdningen så mycket lägre än vid vanliga bly/syra batterier att man brukar säga att under en vintervila klarar dessa batterier att stå samman kopplade. Är man orolig kan man alltid ha en batteriavskiljare mellan batterierna som kan slås ifrån när båten ligger under lång tid.

Batterier som är sammankopplade strävar efter att åldras lika.
Vad gäller livslängd och batteriets åldrande så är det viktigaste att ha tillräckligt stor batteribank.
Ett exempel på livs längd på ett AMG batteri är ungefär:
120 cykler @ 80% urladdning.
240 cykler @ 75% urladdning.
490 cykler @ 50% urladdning.
1100 cykler @ 20% urladdning.


MEN “vanliga” bly/syra batterier skulle jag inte rekommendera att ha sammankopplade under vila!

2011-01-13 23:14

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

AMG/GEl batteri kan ta upp till 4ggr längre tid att ladda upp fullt mot vanliga Bly/Syra pga inre tröghet. Å andra sidan kan man aldrig dra ut 120 cykler @ 80% urladdning ur Bly/Syra batterier, dom har gått i graven efter 50 cykler dito.
Stötta gärna batteribanken (oavsett sort) med solcellspanel eller dyl.

2011-01-13 23:43

Tommy Nieminen
Medlem
32 Oceanfarer

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies