!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

VP TAMD61 i en 31 Aft.

Jeg vil på et tidspunkt have en anden og større maskine i Coronetten.
Jeg vil have en højere cruisingfart og selvfølgelig højere topfart.
Vil gerne ende på 20-25 knop.
Hvad er skrogets topfart ?
Jeg har kigget efter VP TAMD61 med 306 hk den vejer cirka det samme som den Perkins der er i båden nu men yder jo næsten det doppelte.
Kad 44 ?
Kamd 300 ?
Marinediesel Hammerhead V8 er jo også en fin maskine.
Hyundai seasall 250 hk. Er ny og vejer jo nærmest intet i forhold til hvad der er i nu, mon det har en negativ indflydelse på den herlige måde båden går i søen på ?
Er der nogle der har erfaringer med motorskifte i en 31aft med enkelt maskine ?
Hører gerne alle erfaringer eller hvad i selv evt. Har tænkt på hvis i skulle skifte.

2012-10-16 15:48

Jan Strøyer Sørensen
Medlem
31 Aft Cabin

Utan att ha kännedom om båtens speciella krav kan man trots allt säga att ju lägre motorvarv du behöver för att driva båten ju bättre ekonomi. De flesta dieslar -och bensinmotorer har god eller bäst ekonomi i varvtal omkring 2000 - 2500. Att de kan varvas högre innebär inte nödvändigtvis god ekonomi (mätt tex i gram bränsle/hkr/tim). Du kan säkert få båten att gå i önskad fart med mindre (slagvolym) motorer, men om båten tål den större och tyngre motorn i ditt urval, överväg en så stor slagvolym du har råd och plats för. Även slitage blir mindre ju långsammare (varvtal) motorn går. Lycka till!

2012-10-16 16:54

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Jeg tror ikke at volvo'en er tungere end den gamle perkins,
De har ca samme tal, men volvo'en yder en del mere så der skal en anden gearkasse på.
Den gamle perkins den er på 5,8 liter og topper ved 2400 omdr/m

2012-10-16 17:30

Jan Strøyer Sørensen
Medlem
31 Aft Cabin

Jeg tror at en ældre maskine med lave omdrejninger er mere stabil end en nyere lille hurtigløber ex. Sea Sall

2012-10-16 17:42

Jan Strøyer Sørensen
Medlem
31 Aft Cabin

Jag har en 31 aftcabin med flybridge. I denna sitter en Kamd300. Tycker motorn känns helt rätt för båten, bra gång och hyfsad ekonomi.
Max: 24 knop
March: 18-19 knop vid 3200 rpm, 2.1 l/distans.
Helt underbart med vridmomentet som finns att tillgå på låga varv, speciellt vid angöring av brygga. Dock lite jobbigt att ca1800-2600 rpm är varvtal då kompressor är inkopplad och därför skall undvikas för drift under länge perioder. Detta medför i praktiken för mig att antingen kör jag mindre än 8 knop eller högre än 14 knop. Kompressor kan ej manuellt kopplas ur på 44/300 utan felkoder som följd. Trevligt dock med EDC reglage samt multidisplay som visar förbrukning mm i realtid samt som statistik!
Mvh Isaac Cruse, Umeå

2012-10-16 23:10

Isaac Cruse
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Herligt, det er jo lige det min båd gerne skulle kunne. :-)
Hvad er det for en gearkasse (backslag ?) du har på og hvad er udvekslingen ?

2012-10-17 12:02

Jan Strøyer Sørensen
Medlem
31 Aft Cabin

Har ett HS1E, 1.96:1. Jag har en 40mm axel (vet inte vad som är original?) med PSS shaft seal.

Förra ägaren hade en KAMD42 monterad i båten en kort stund, denna var tydligen alldeles för liten.

2012-10-17 14:51

Isaac Cruse
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Jan.

Jeg har skiftet min gamle TMD 40 A ud her i foråret, da den havde kørt ca. 3000 timer og begyndte at blive lidt træt. Samtidig havde den en top fart på ca. 10 knob, som jeg syntes var for lidt til sådan en båd. Jeg undersøgte mange forskellige typer og modeller, som kunne erstatte den gamle uden at hele båden skulle laves om.

Jeg valgte en Yanmar 6LPA/315 HK, som havde ca. samme størrelse og vægt. Nyt gear KMH 50 A. Ny 1 1/2 tomme aksel og ny skrue 4BL 21*19n tomme. Dette resulterede i en march fart på 15-16 knob ved 3000 omdrejninger, samt top fart på 22-23 knob.

Det er blevet en dejlig båd, at sejle i og som går rigtig godt ved de 3000 omdrejninger. Samtidig er støjniveauet også til at holde ud nu. Det har selvfølgelig været en stor omgang, at bytte - men efter 50 timers sejlads synes jeg det var det hele værd.

Hilsen Jørgen.

2012-10-29 18:16

Jørgen Vendelbo-Larsen
Medlem
31 Aft Cabin

Det er også en fin installation, den har vist ikke været helt gratis.
Skiftede du selv motoren ?
Hvad er max omdr på motoren, og hvad skal den kunne tage ?

2012-10-29 18:46

Jan Strøyer Sørensen
Medlem
31 Aft Cabin

Ja, jeg skiftede selv motoren - med lidt venners hjælp og en kranvogn.

Angående prisen, kostede det en god sjat penge.

Max omdrejninger 4000 og hvad mener du med "Hvad skal den kunne tage?"

2012-10-29 19:14

Jørgen Vendelbo-Larsen
Medlem
31 Aft Cabin

Nogle motore har max omdr. På 4000 omdr men opnår "kun" eks. 3700 omdr.
Opnår din max omdr. ?
Ved du hvad udvekslingen er på dit gear ?

2012-10-29 19:18

Jan Strøyer Sørensen
Medlem
31 Aft Cabin

Den når max omdrejninger 4000..

Udvekslingen på mit gear er 2,13 - 1.

2012-10-29 19:33

Jørgen Vendelbo-Larsen
Medlem
31 Aft Cabin

Super, tak.

2012-10-29 19:46

Jan Strøyer Sørensen
Medlem
31 Aft Cabin

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies