!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

1x D6 eller 2xD3 Volvo i OF 32

Hej,
planerar ett motorbyte i min OF32.
någon som har info. eller erfarenheter från ovanstående Volvomotorer?

Kanske något annat förslag.

Thomas

2012-10-30 07:09

Thomas Lindskog
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag skulle börja med att fråga varför du vill ha två istället för en motor. Behöver du bygga om eller slipper du bygga om akterspegel i de olika alternativen? Du får bättre manöverbarhet med två än med en. Driftkostnader ökar med två, dyrare underhåll. Säkerheten säger en del är bättre med två, tveksamt säger jag, de två motorerna är lika gamla och de typfel en motor har kan därför dyka upp ung samtidigt på båda... Principiellt får man bättre verkningsgrad (bättre driftekonomi) med ett drev och större propellerarea (D6) än med två. Det var alltså några teoretiska synpunkter. Sedan kommer frågan upp om alternativa motorer och drev. Det finns ju inte så mycket mer än Mercruiser och sedan en tid, Yanmardrev med tillhörande moterer att välja på. En viktig faktor är t.illgången på service, kanske därför du var inne på VOLVO, lycka till.

2012-10-30 09:34

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Hej jan,

tack för dina synpunkter. Jag har inte bestämt om jag skall ha en eller två maskiner.

Har haft båt med D& 350 en härlig maskin. Samtidigt känns OF 32 som en båt som skall ha två maskiner.

Hoppas på fler synpunkter.

/Thomas

2012-10-30 12:50

Thomas Lindskog
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Två maskiner innebär dubbla kostnader/dubbelt jobb för service. Jag har en maskin (KAD300) och tycker det är alldeles lagom med pyssel. När den fått sitt så är det inte så att jag direkt längtar efter en #2 att få skruva med. Ju mer jobb, desto större risk att man lockas att ta genvägar.

2012-10-30 18:12

Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Mårten,
tack för input. Är du nöjd med prestandan från en motor.

Thomas

2012-10-30 18:17

Thomas Lindskog
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Thomas

Har själv en Yanmar BY 260 och Bravo 3 drev i min 24 fotare och toppar 38 knop med 22" propeller. Den går väldigt tyst och jämt, det är ju en marinerad BMW så kvaliten tvivlar jag inte heller på. Vet inte hur du har med tillgång på service men med den erfarenhet jag har av Yanmar skulle jag rekommendera en V8 Yanmar = 8LV370. Därtill så är den about 230 kg lättare än motsvarande Volvo D6-370. Yanmars drev lär också skall vara något enastående. Jag har ju förståss ingen erfarenhet av Volvo båtmotorer och så vet jag inte vilken prisskilnaden ni har i Sverige är heller.


Drömmer själv om att nångon gång ha en OF32 Wing och då skulle jag göra som Jan och köra på en motor och då en Yanmar V8

Lycka till med motorbytet. Lägg gärna upp bilder och berätta om bytet när du blivit klar.

Toffe

2012-10-30 19:20

Christoffer Storbacka
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

Som gammal OF ägare (sedan -90) är det helt obegripligt att man ens kan fundera på singel montage. För mig e hela grejen med den klasska båten dubbelmontage, eftersom hon i stort kan/skall manövreras med "spakarna" och utan bog.

Underhåll x 2.
Hur mkt merjobb och kostnader är det i form av årligt underhåll och service i förhållande till känslan av att köra med "spakarna", kunna vända på en femöring och slippa manövrera med en högljudd och/eller "tjutande" gräddvisp i fören som väcker eller stör ute i skärgården.

Nå, har man ändå olja, filter, glykol, vatten osv. framme, tar det ju inte dubbelt så lång tid.... även om det kostar några kronor extra precis som bränslet gör under säsong, men accepterar man inte detta kanske man skall ha en annan båt?

2012-10-30 21:36

Stefan & Lena Kumlin
Medlem
32 Oceanfarer

Er ikke i tvil.
32 Oceanfarer skal ha to.
Har prøvd med en Yanmar 270hk så prøvde jeg en 350hk
Cumings .
Bygde om å satte inn 2 x Mercruser 200hk.
En ny båt mye dreimoment bedre manøvring og mere retnings stabil.


2012-10-30 22:25

Ole-Kristian Moen
Medlem
21 Daycruiser
32 Oceanfarer

monterade 2 st dieslar på 250hk i family 24, och är mysket nöjd med det-Anderssons båtvarv Norra Stavsudda-Stockholm-perfekt gjort-skulle ldig överväga en motor på 32of

2012-10-30 23:04

Alf Holmgren

Jeg vil give Ole-Kristian Moen 100% ret. En 32 Oceanfarer skal have to motore

2012-10-31 09:41

Jørgen Andersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag har aldrig kört båt med två motorer, så det är möjligt att jag inte vet vad jag går miste om. Men det är inga problem att manövrera med stöd av bogpropeller.

En fördel med en motor är att man får utrymme över. Jag har flyttat bak bränsletankarna (nya tankar om 2*200 liter) så de sitter på på varsin sida om motorn och har därmed hela det främre utrymmet ledigt för stuv.

2012-10-31 14:42

Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej

Jag kan bara hålla med om att man ska ha 2 motorer i en OF.

2012-10-31 19:21

Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Måste bara hålla med Jörgen Ole Och Mats , 2 motorer! -har vid två ! tillfällen tappat ena propellern samt demolerat en 3 - 4 propp, går lite på marginalerna mellan skären. Skulle därför kännas lite osäkert med bara 1 motor. Dessutom starta 2 motorer när man ska lätta från en trång hamn känns rätt bra , då hinner åskådarna bänka sig .

2012-11-06 20:36

Lars-Göran Karlsson
Medlem
31 Aft Cabin

2 motorer ska det va! Peninsular (GM-block) 330 hk styck...
skönt med 2 motorer när man ska lägga till när det blåser lite!

2012-11-08 06:47

Per Lindberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Oceanfareren er konstuert for tyngden av to motorer.
Den skal ha to motorer for å kunne få optimal gange, sjødyktighet, manøvrering, og stabilitet.
Videre så kan man si at ved to motorer og separate drivstoffsystemer, så får man en utvidet sikkerhet, og man kan halvere belastningen som en enkel motor vil ha.

2012-11-08 16:28

Aage Halvorsen

Alle rigtige både over 20 fod har 2 motorer det er der jo mange coronet eksempler på :-)

2012-11-09 09:35

Steen Madsen
Medlem
24 Midi

Hej allihop
Som jag ser det finns det ju en anledning till varför två motorer monterades i fabriken på ett antal av våra Coronet-modeller! Som bekant var dem inte helt obegåvade på varvet när det begav sig. Jag skulle inte vilja vara utan en motor på min Deepsea det är en sak som säkert! /Ha det bäst!

2012-11-09 13:49

Stefan Carlsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret


Hej på er, två motorer är det självklara valet för mitt vidkommande. Har tidigare ägt Coroneter med såväl en som två motorer och ur såväl säkerhets- som manövreringsperspektiv är två maskiner absolut att föredra. Att man utrustade med två från fabriken behöver iofs inte betyda att det enda optimala ur gånglägesperspektektiv, betänk att den vanliga 2x170 installationen från fabrik viktmässigt och styrkemäsigt mer motsvarar en singel D6 än exempelvis 2 Kad 44:or.

Mvh Pelle

2012-11-10 11:08

Pelle

Hej, min inledande kommentar var som jag påpekade av teoretisk natur, men, argumentet att det satt två motorer berodde ofta på att tillräckligt kraftiga drev och motorer då ej fanns. Självklart kan man göra en ny montering med både en och två moterer, inget är rätt eller fel, bara man bestämmer vad som är viktigt. Manöverbarheten är en faktor, men finns redan bogpropeller kan man ju av det skälet kanske avstå från dubbelmontage. Vill man slippa sätta igen akterspegeln så blir ju dubbelmontage en faktor. Att dubbla motorer innebär en dramatiskt ökad säkerhet är jag tveksam till, ett noggrannt underhåll av motorn/motorerna är långt viktigare och kanske lättare att genomföra på en än på två moterer. Känslan att köra med två moterer får man avgöra själv. Glad sommar

2012-11-10 16:32

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Det håller jag inte med om, noggrant undehåll gäller väl oavsett om man har en eller två motorer och oavsett bra eller dåligt underhåll så har man dubbel säkerhet.

Det säger sig självt att om man har dubbelmontage om en av motorerna stoppar så slipper man driva in i problem. Hände mig redan första året (2011) som jag ägde min 24 Fly och min önskan om större säkerhet med dubbelmontage infriades tämligen omgående.
En ventiljusterskruv gick tvärt av, på tomgång som tur var och jag hann stänga den motorn och hanka mig hem till hemmahamnen. Där hade jag en hel vipparmsbrygga liggande med 8 st justerskruvar och kunde lätt reparera.
Med en motor hade jag fått ringa SRSS då jag var utanför Arholma och vinden låg mot Åland (i bästa fall annars Finland)

Motorerna är mycket väl skötta, så pass att ventiljusteringarna har skruvats åt för hårt ett antal gånger med materialutmattning som följd...

Även den bäst underhållna motorn KAN gå sönder.

2012-11-10 22:02

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

verkar som att frågan börjar driva iväg, grundfrågan var erfarenheter eller information om ovanstående motorval, 2 st D3 eller en D6 eller andra alternativ..
Jag har ingen erfarenhet av D6 eller D3, men kan bara rent erfarenhets mässigt svara på ett alternativ, har monterat ett singelalternativ som jag redan är mycket nöjd med, en kraftig diesel med stor volym, det är nog det viktigaste vid singelmontage.
har installerat en V8 diesel på 7,3 liter och ett vrid på ca 970nm.
Prestandan är utomordentlig, och motorn är urstark.
Cummins har en 5,9 som inte verkar så illa, samt att Yanmar har en V8 som inte heller verkar så dum.
Jag tycker fördelarna överväger nackdelarna med singelmontage, säkerhetsmässigt så gäller det att ha ordning på prylarna, och att det är lättare/billigare att sköta en motor.
Som jag resonerar, varför ha två när det går lika bra med en, har du två motorer i bilen??
Mitt bidrag till frågan, satsa på ett singelmontage, en bogpropeller är ganska mycket billigare än en extra motor.

2012-11-11 01:43

Mikael Eliasson
Medlem
30 Oceanfarer
21 Daycruiser

Tack alla för informativa synpunkter.

Första sommaren får nog bli med original maskinerna. AQ 170 som gått 480 timmar på 35 år. De bör snurra några timmar till utan problem.

Kanske man möter någon av er här på västkusten och kan fortsätta snacket.

MVH Thomas

2012-11-11 21:01

Thomas Lindskog
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Alle
Jeg er ejer af en 32 OF med 2 motor, hvis jeg på et tidspunkt skal skifte motor bliver det ikke 2 stk. motor igen. Som jeg ser det er der to grunde til 2 motor den som er omtalt her i tråden er sikkerhed, det kan jeg godt se og den anden grund er hastighed og hurtig plan, jeg har tidliger haft en 26 familly hvor der var 2 motor i da jeg fik den og jeg byggede den om til en motor sejlede med den i over 10 år uden sikkeheds problemer, så jeg er enige med Mikael i at det drejer sig om at holde tingene i top stand, hvad angår havne manøvre har man ikke helt så stor fordel af dobbet motor som hvis der var tale om fast skrueaksel og som der er sagt i tråden så manoreres der lige så god med en motor og bovproppel som med to motor.
Så jeg syntes at Thomas skal se lidt på den måde de sejler på, vil de gerne sejle stærk med hurtigt plan så er det en fordel med 2 motor, der imod sejler han moderat fart(6-9KN) så ville jeg nøjes med en motor, vi sejler moderat fart 6-9 kn.

HIlsen
Gert Bollerslev

2012-11-12 09:44

Gert Bollerslev
Medlem
32 Oceanfarer

Hej Thomas!
Någon i tråden rekomenderade Cummins 5,9.
Jag totalrenoverade en sådan till min förra båt, böt alla lager, packningar och alla slitdelar . Det är en otroligt bra motor, väldigt kompetent och lättmekad.
Jag kan varmt rekomendera en Cummins, även om jag är väldigt nöjd med 2 st AQAD 43:or i min OF 32.

2012-11-12 23:06

Sven Krüger
Medlem
17 Runabout
32 Deepsea
21 Explorer II

Det er ikke mange hekkagregater som er beregnet for den vekt og belastning, som det blir ved montasje på en 32 OF på 6 tonn.
Sjekk med forhandleren hva de anbefaler av maks vekt for instalasjonen du ønsker.

2012-11-14 16:42

Aage Halvorsen

Hej thomas

För att gå tillbaka till din första fråga så är svaret två st D3:or. Hur du än gör så tänk på att OF är framtunga. D3 är lätta maskiner. Tänk igenom hur du fördelar vikten på andra saker i båten

2012-11-18 09:56

Mats Öhlin (ordförande)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Nu har jeg fulgt denne samtale. Det under mig at ingen tænker på balancen af båden når den er oppe at plane. Min mening er at der er en grund til at man valgte at montere, 32 Oceanfarer, med 2 motore fra Coronet. Noget man nok skal overveje, er at når man drejer meget skarbt i planende fart "20 knob" Hvor godt tager båden vandet også i bølger og ikke kun på fladt vand. Det er nok muligt det er billigere at vedligeholde båden motor mm, men balance punktet er flyttet på båden som selvfølge vil have en påvirkning af den planende sejlads i lidt hårdt vejr

2012-11-18 11:15

Jørgen Andersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Delar Mats uppfattning om vikten. Den extravikt som lastas in i båten under säsong hamnar ofta längst fram och där hamnar också t ex septitank och batteri till bogpropellern. Att flytta bak bränsletankarna var positivt ur den aspekten. På projektlistan står en tankmätare till vattnet, så man inte behöver toppfylla hela tiden "för säkerhets skull".

2012-11-18 11:16

Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies