!
Hej!
Jag har en Coronet Family Fly med två bensinmotorer. Ska byta motorerna och dreven mot en motor och ett drev. Jag undrar om någon kan tipsa mig om någon som kan utföra ombygnationen av akterspegeln? Två hål ska bli ett. Någon firma eller privatperson. Tar tacksamt emot alla råd i denna fråga.
Med vänlig hälsning
Andrew, 2931
2012-12-04 12:43
Andrew Thorburn
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej !
VO Teknik på Hönö har hjälp mej med 2 st Coroneter med att stänga 2 st hål och byggt om akterspeglen. Mycket duktiga
han heter Veikko och nås på tel 031 966298
Glömde skriva att jag och båten finns i Stockholm, sorry.
2012-12-04 14:34
Andrew Thorburn
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Kan rekommendera Plastskador & Montage AB på Svinnige Tel: 08-540 272 80
Fantastiskt duktiga på plastarbeten samt att bryta gelcoat i rätt ton på gamla båtar.
2012-12-04 14:48
Gustaf Hamrén
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag skulle välja marin och plast teknik (arne olsen).
Följ med i januari på tema kvällen. Se första sidan på coronet yacht club.
Har du inte funderat på att göra det själv. Det är inte så svårt.
2012-12-05 21:36
Mats Öhlin (ordförande)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Nej eller kanske ja. Jag ska göra motormonteringen med allt vad det innebär själv. Har aldrig jobbat med plast/glasfiber. Kanske klarar jag det, men det skulle kännas bra om någon med erfarenhet hjälpte till. Bra tips om temakvällen. Ska kolla om jag kan följa med, eller egentligen borde jag prioritera den kvällen. Ska funder lite. Återkommer snart.
2012-12-05 22:05
Andrew Thorburn
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Andrew, jag har bytt akterspeglar på tre båtar genom åren, senast på min Weekender. Alltid tagit bort all plywood och därefter plastat upp akterspegeln. Visst kan man göra det själv, det är ett slit och skit-arbete men det lönar sig. Men, har du inte tidigare arbetat med plast är nog kurskvällen absolut något för dig. har du inte plastat förr finns en hel del att tänka på, men inget som man med noggrannhet inte kan lösa. Jag vet inte om kursen avser polyester plastning eller om epoxy-arbete kommer att ingå. Båda kan du använda för ditt arbete, de har olika arbetsegenskaper, pris mm.
Jag gjorde precis det du ska göra för två år sedan. Lindströms båtvarv (Smådalarö) gjorde jobbet och det blev otroligt bra. Det går inte att se att det har varit två drev/motorer tidigare, förutom på att jag inte har kompletterat snobbranden.
2012-12-07 17:25
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
jag vände mig också till Lindströms Båtvarv på Smådalarö för ombyggnad från två motorer till en. De bytte hela träskivan, förstärkningen, i akterspegeln. Efterföljande plastjobb gjordes mycket snyggt. Känns bra att ha en "hel" akterspegel. Jag är mycket nöjd med jobbet!
Hej igen! Låter som Lindströms Båtvarv verkar bra. Ni som redan byggt om era båtar. Vad kostade det ca?
2012-12-10 15:33
Andrew Thorburn
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej, jag måste säga att arbetet var snyggt utfört. Men, en fråga, byggde de in plywood igen? Varför? varför inte minska risken för framtida problem och bygga upp med enbart plast/epoxy? Med tanke på alla genomföringar akterspegeln oftast har, eller får, verkar ju plywood mindre bra...Har ni hört vad det skulle kosta med enbart plast? Jag har själv byggt om till enbart plast och den äldsta är gott och väl 30 år gammal, därför min fråga.
Min akterspegel var helt frisk, så det kändes lite overkill att riva bort alltihop. Det blev ett ganska kostsamt ingrepp ändå att byta motor, tank samt alla reglage.
2012-12-10 21:16
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej igen
Om man nu tar bort plywooden så ser jag ingen vits med att ersätta den och bygga tillbaka ett gammalt och troligen senare problem igen. När jag plastade om min akterspegel för att byta från 270 drev till DP-E använde jag något som heter FERRIT. Det är en microballong duk som bygger 3-4 millimeter per lager. Jag plastade först 5-7 lager med vanlig huggen glasfiber och varvade med FERRIT till jag byggt upp dom 5 centimeter som det var från början. Det tar en del tid och så här i efterhand hade det nog räckt med 3,5 cm. Fördelen är att det inte suger vatten och bli väldigt stabilt. FERRIT finns på bla SEA SEA i metervara.
2012-12-11 15:53
Mats Öhlin (ordförande)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tanken med team kvällen i Januari är framför allt lagning av jelcoat skador men det är bara att fråga under kvällen så får ni svar. Om det är något specifikt som ni vill att man ska ta upp så skriv det i ett mail när ni anmäler er så förbereder vi.
2012-12-11 15:56
Mats Öhlin (ordförande)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Det materiale Mats omtaler hedder,
FIRET Coremat P2430
Nonwoven polyestermatta.
Helt sikkert fint til et agterspejl.
Et rigtigt smart produkt, men det kræver en del polyester, og bliver tungt.
Inför mitt senaste akterspegelarbete kollade jag med fackfolk, bl.a Anders Minnegård och man kan gott konstatera att 2 - 3 cm räcker ur hållfasthetssynpunkt. Man kan tex lägga stringers, vilket jag gjorde och sedan nöja sig med ett mindre avsnitt med 5 cm tjocklek, för monteringen av drevsköld etc. Men, det blir en hel del plastande ändå. Jag har alltid tyckt det känts "fel" att plasta in trä i områden under vattenlinjen.. Men det har ju bevisligen fungerat i en del fall.
Tack för alla svar. Ska ta mig en funderare om jag vågar mig på ombyggnadtionen själv eller om det blir någon av de föreslagna firmorna som får göra jobbet.
Tack
2012-12-18 07:27
Andrew Thorburn
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.