!
Jeg funderer på å kjøpe en 21 DC og lurer litt på fordeler/ulemper med en eller to motorer? Er det noen som kan dele sin erfaring om dette? Hva med vekt forskjellen? Jeg har lyst til å bruke en nyere V8 bensin eller en Yanmar Diesel om det blir en En motors båt, men jeg har sett flere fine båter med To motorer av ymse slag også....
Hva ville dere gått for?
Vi är väldigt nöjda med enkel motor. Vi har haft både äldre V8 och helt ny V6 bensinare och har varit nöjda med båda. Coronet DC21 är tung nog ändå. Många tycker dock duoprop är en fördel, jag har inte prövat men kan tänka mig att det är en fördel.
Båten gör tillräckligt många knop med en enda V6:a. Två motorer-dubbelt arbete/underhåll.
2013-03-22 08:45
Anna Nicklin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Takk for svar. Ja, jeg tror det blir en enkel motor. Pga miljø/lyx skatt på hestekrefter her i norge, blit det nok kjøp av båt f.eks i Sverige eller Danmark for så å ta ut den gamle motoren før import til norge... Da kan jeg kjøpe en ny Yanmar Diesel på 220-260 HK her hjemme :-) Passe tungvint, men skal bli bra til slutt..
Hei Niels,
Diesel er helt feil i en 21DC. Ikke tenk tanken engang..
Det som passer er enten en V6 eller V8 bensin. V6 på 190-220 hester holder plenty, men V8 er aldri feil.
Skal du kjøpe båt er det lurt å se etter en med byttet bensintank og mest mulig original innredning.
Lykke til!
Lars
2013-03-29 09:56
Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Nyfiken/nysgjerrig på varför det är fel med diesel? Nu har jag ju en ny bensinare och är nöjd men är intresserad i största allmänhet.
2013-03-29 11:23
Anna Nicklin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Att diesel skulle vara helt fel är jag också intresserad av anledningen till. Varför det? De nyare common rail direktinsprutade dieslarna är mycket rappa. Jag är mer än nöjd med min FNM 250hkr. lämnar 530nm i en 21DC. Moderna dieselmotorer är lättare och effektivare än bensinmotorer med mycket låga utsläpp därtill.
Det finns nog inget rätt eller fel vad gäller valet mellan bensin eller diesel. Det handlar mest vad man vill optimera.
Det viktiga att motorn får plats utan ombyggnad i motorrummet och att den i te är för svag.
I min 21:à finns en Volvo penta kad32 med ett duoprop 290 drev med rostfria C6-propellrar. Optimalt för mig som kör mycket pendeltrafik i Stockholms skärgård med en förbrukning på ca 0,6-O,7 liter per distans i 25 knop. Bra acceleration. Maxfart ca 39 knop.
Kad32 är en av de sista helt mekaniska motorerna och räknas som en av de mest tillförlitliga och problemfria.
Hehe - beklager; det var ikke meningen å fornærme noen, og heller ikke påstå at jeg besitter alle svarene..
Min helt subjektive følelse er at det er feil med en diesel i en 21DC. Lukt, lyd, vekt, men kanskje aller mest tidsånden. I mine helt personlige og forutinntatte øyne hører det en lettbent bensinmotor til i DC'en for å skape magi på fjorden.
Igjen; beklager til de som har diesel-maskinist i sin øyesten. Den beste motoren er selvfølgelig den som passer best for deg og ikke for meg..
2013-03-29 17:45
Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
DC 21går fint med en V6 med ca200 hk. Gott rum för service i motorrummet.
Mvh björn söderblom
2013-03-29 17:50
Björn Söderblom
Själv funderar jag på och köpa en tredje Coronet, också en DC 21 som TS men jag vill ha original dubbla AQ130! Tyvärr är dom flesta förstörda med nyare singelmotor som jag ser det.... Synd.
2013-03-29 18:59
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hadde samme tankeprosess i valget av motor til min Playmate. Diesel eller bensin? Til mitt bruk, som er ca 40 timer i året, valgte jeg V8 bensin. Herlig lyd og masse med power gir for meg en ekstra god følelse! Angrer ikke :-)
2013-03-30 11:00
Jon Scheele
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
:-) Ja det er få ting som slår en bensin V8 med lyden.... Men, med diesel - og da mener jeg en helt ny moderne diesel f.eks Yanmar 260hk og duoprop, så har man jo en meget bra motor. Båten skal brukes mye - fra tidlig vår til sein høst og jeg hadde håpet å ha noe jeg slapp å mekke for mye med. (har nok med gamle biler med V8)
Jeg får se hva det blir..
God Påske.
Gamla V8:an som förut satt i Vesper (min DC21) saknar jag pga känslan och ljudet. V6:an gillar jag för att den är ny och driftsäker och jag slapp bygga om den korta 60-talsbänken. Kör inte tillräckligt (som Clas) för att inom rimlig tid köra in differensen i pris. Gav 85 000 SEK för v6:an motor och drev bensinare, ett dieselpaket hade kostat nästan 2-dubbelt.
2013-03-30 17:34
Anna Nicklin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Installerade för 3 år sedan en D3 190 hk med duoprop, 0,7 lit/nm vid 30 knop. Toppar 39. Mer än 100kg lättare än V8:an.
Ingen ombyggnad behövdes. Den enda anledningen till tvekan, enligt min mening, är det högre inköpspriset.
Har man bränslelukt i båten får man åtgärda läckaget oavsett om det är diesel eller bensin.
2013-03-31 00:01
Lars O L Person
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hvad er prisen på en Volvo penta Diesel motor kontra en Volvo penta benzin motor... Som Anna rigtig nok skriver er en Benzin motor over dobbel så billig end en diesel motor og den diferance vil man aldrig kunne sejle op. Det næste er vel også at en Diesel motor er dyre at lave og vedligeholde end en benzin motor. Så mit valg vil også være en benzin motor med ferskvand køl til en 21 DC uden tivl.
2013-04-01 15:25
Jørgen Andersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Diesel, framförallt de här nya lätta men turbon, är idealiska på pappret och när de fungerar.
Jag hade en VW 2,5 liters TD marinversion i min playmate. Fin kombination, men föra sommaren, efter tot 1000 gångtimmar, skar den: 2 cylindrar fast, toppolocket sprucket och skador i blocket. Estimerad reparationskostnad 21.000 Euro (runt 200 000 kr). Jag har hört att liknande problem har funnits med D3 bla här i finland.
Dom lätta "tvångsmatade" dieslarna är i regel planerade för bilar och funkar där bra i 100000:tals kilometer. Men när man kör båt är det som att köra "bil i uppförsbacke, på ettans växel i fullgas". (Åtminstone playmaten där min diesel cruisade hela tiden på närmare 3500 varv) och det klarar småslagvolyms dieslar inte av.
Skall man ha diesel så skall den vara så stor att vridmomentet räcker till att cruisa på 1700-2200 varv, dvs stor och tung för en 21:a.
Jag var i 1000 körtimmar, 10 år, stor dieselfan. Men när en modern diesel paijar kostar det skjortan.
I min båt installerades under vintern ny motor och drev (Vp 4,3 v6 med DP) vilket kostade mindre än reparationsanbudet på VW-dieseln.
Martin Weckman
IOREK (21 Playmate)
2013-04-05 16:07
martin Weckman
Hej Martin, du har helt rätt beträffande dieselmotorns hållbarhet, man gör gärna jämförelsen med "gamla" dieslar då man diskuterar hållbarhet. De var ofta stora (stor slagvolym=stort vridmoment) och med låga driftvarvtal höll de länge. Å andra sidan är VOLVOs "smådieslar" som ju har omvittnat goda egenskaper också "moderna" med turbo, relativt höga motorvarv, så så enkelt är det kanske inte. Det man brukar titta på då man diskuterar livslängd är kolvhastigheten, den är beroende på motorns varvtal men också slaglängd. Låg kolvhastighet 0 lågt slitage, förenklat uttryckt. Detta gäller både diesel och bensinare, skillnaden är att bensinmotorn har lägre tryck under förbränning vilket påfrestar mindre på lager, kolvar etc. Om ni studerar era motorers bruksanvisningar finner man att motorn specificeras för vissa drifttillstånd, ofta uttryckt som maximala tider i % av totala drifttiden vid vissa effektuttag. Underhåll och liknande blir olika beroende på typ av drift. Samma motor kan i yrkessammanhang kanske anges som 100 hkr men i fritidsbåt som 150 Hkr. Skillnaden består i att en yrkesbåt körs med konstant last men förväntas inte servas efter kanske 100 tim utan kanske efter 500 tim. Det betyder att om man kör sin motor på 3500 varv (maxvarv på dieslar ofta runt 4000) hela säsongen, hela tiden har man slitit mer än tillverkaren avser. Redan en sänkning till 3000 varv betyder mycket. Resonemanget leder till att dimensionera motorn så att minimalt varvtal tas ut (eg. oavsett bensin eller disel) så håller motorn längre, vilket ju var det Martin sa....
Jag har dock själv diesel.
:-) Ja da fikk jeg kjøpt båt! Med Bensin VP 4,3 v6 og DP
Fiin 21 DC fra Kungsbacka.
Diesel får bli neste gang....
Gratulerer! Samma motor som min, fast duoprop - nog ett gott köp.
:-)
2013-04-07 16:01
Anna Nicklin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.