!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

utväxling

hej. var hittar jag info om vilken utväxling mitt drev har? Ett 280 dp. Funderar på att byta drev (280 igen) måste jag veta utväxling då eller är det bara att köpa ett annat 280 drev? Motorn är aqd40. mvh Per

2013-05-17 17:00

Per Josefsson

Sök här så finns svaret.

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx

2013-05-18 00:08

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Kommer tbx. Förstår inte riktigt. Är det min motorn aqd 40 som bestämmer vilken utväxling mitt drev ska ha? Kan jag byta drev till ett av nyare modell? Passar det till min motor? (förstår att jag måste byta sköld m.m.) mvh Per

2013-05-19 08:21

per josefsson

Du bör naturligtvis ha samma utväxling som är original till din motor. det är e mängd parametrar som spelar in där.

Du kan byta till ett nyare drev men bör då skaffa ett som har en utväxling som passar till din motor.

Du måste också veta att det finns monteringsdetaljer som passar till din motor för det nyare drevet. typ avgaskrökar, styrstag och strut mm.

Lycka till.

2013-05-19 10:53

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Glem ikke at propellens diameter og stigning er meget vigtig i denne sammenhæng. Den originale gearing på dit 280 drev finder du stemplet i drevbenet på fladen under den runde zink-anode ved propellerakslen. Skru anoden af og rens drevets flade under den og du finder gearingen på drevet stemplet ind i metallet.
Gearingen på alle Volvo Penta-drev sker ved at montere olika tandhjul i drevets underben hvor skrueakslen er monteret. Mvh Finn 1786.

2013-05-19 12:06

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Per.
Utväxlingen sitter i nedre växeln, är det DP som du skriver, bör du ha utväxling 2:31 till en AQD40, 124hp, om du har en planande båt på ca 3-3,5 Ton. hade det till min förra båt, en Biscaya 28.
Utväxlingen hittar du som Finn skriver, bakom zinkringen innanför propellrarna
Och är det inget fel på nedre DP-växeln behöver du bara byta övre delen.

2013-05-19 14:29

Mikael Eliasson
Medlem
30 Oceanfarer
21 Daycruiser

Hej, vilken otur du har. Jag skulle föreslå att du fyller drevet helt i topp, dvs utan att följa den normala nivån på oljestickan. Då kommer även de övre kullagerbanorna att skyddas. Fyll alltså tills olja rinner över ur oljestickans hål.

2013-05-19 18:01

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies