!
Hej
Har en Coronet 32 från -72 med VP40 och 280 drev. Har fn 15 x 17 propellrar och funderar på att gå ned till fyrbladiga 15 x 16. är det någon som har någon erfarenhet av detta ???
2013-06-15 21:14
Lars Devinger
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag har ingen erfarenhet av den båten, men rent allmänt, vad är skälet till att du överväger byte? Om ingen har exakt samma båt och motortyp, kan du inte få annat än rent teoretiska råd. Viktigt att också ta hänsyn till i vilket skick dina motorer är i. Då du har dubbelmontage blir ju kostnaden för två prop ganska stor. Tyvärr har jag inte hört att någon firma lånar ut propellrar för prov -annat än vid nymontage av hela drivlinor. Rent teoretiskt får du bättre verkningsgrad vid måttliga hastigheter, vissa hävdar mindre vibrationer, men, vad är sas ditt problem?
Problemet är att hon är trög att få upp i marchfart. Då man väl är där svarar hon bra. men det känns lite väl jobbigt för motorerna... Motorerna går upp till 3300- 3400 i varv och det jag har läst mig tll är att de bör ligga på ca 3800 i toppvarv.
2013-06-17 10:41
Lars Devinger
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Om maskinerna är friska för övrigt hade jag satsat på Uppgraderingsturbo. Finns på Göteborgs turbo teknik, ca 8000:- /st. Gjord själv detta på mina Aqd40 ( 32 of )
Efter detta flög båten upp i planing och jag bytte från A5 till A7.
Marchfart ca 23-24 knop
i ditt läge får du tillbaka dom saknade varven och kanske inte behöver byta proppar.
slå en signal om du vill veta mer. 0702-696565
Hej, har du haft båten hela tiden, dvs vet du vilken toppfart båten hade sas vid leverans? Vilka proppar rek Coronet vid leverans, det bör ju ge viss vägledning. Finns mycket extrainstallerat = ökad skrovvikt? Jag skulle rekommendera dig att gå igenom motererna, om det inte är gjort nyligen, så att inte ventiler, kolvringar etc börjar bli slitna. Jag skulle inte sätta dit en ny turbo utan att först ha kollat att övrigt är ok inklusive kylsystem. Med en ny turbo kommer du att få klart högre effektuttag, och om motorn i övrigt inte är OK kan du få ett motorhaveri. Men, om motorerna är OK då är förslaget av Andres helt rätt.
Hej Lars
Jag har aqad 40 a motorer (155 hkr) 280 singelpropp och 15-19 propellrar och den varvar som den ska 26-27 knop , men när jag lastar fullt med allt (diesel,vatten,öl,vin) så blir det riktigt segt.Jag tror att det är uppgraderingsturbo som gäller.
2013-06-17 13:13
Kent o Maria Jonsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej igen Lars
Skriv gärna hur det löste sig med turbo/proppar. Jag har också en 32 of 75:a förresten.
2013-06-17 13:16
Kent o Maria Jonsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Tack för alla tips :-)
Försökte hitta fyrbladig 15¨16 men det visade sig att de finns inte. 14,5¨17 fyrbladiga finns.
Angående motorerna så är de nyrenoverade med planad topp, ramlager, kolvringar m.m så de ska inte vara något problem. Jag är ny ägare av båten men har talat med båda två tidigare ägarna. Det jag kan få fram är att det satt två bensinare från början med 15¨ 15 proppar. 1984 uppgraderades dessa till aqad40B med 280 drev och då satte man dit 15¨17 proppar. Jag ska nu besöka propellertrim på Långholmen och diskutera med dem. Uppgradering av turbon verkar intressant. Ska ringa dit också, men jag börjar med propellertrim som jag fått goda referenser om, jag återkommer med resultat.
Anders... jag ringer
2013-06-18 20:36
Lars Devinger
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag har 15x17 HS till min 32a
2013-06-23 18:01
Per Lindberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Det slutade med två 16" 17 och jag är nöjd, men uppgraderingsturbo finns fotfarande i mina tankar...
2013-07-01 20:56
Lars Devinger
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.