!
Hade en mystisk och lite oroande upplevelse då vi var på träffen på lilla båtskobb. Vid en förflyttning med båten i planande fart och avslutande gasavdrag med en gir så hände ngt mystiskt.
När vi låg still ute på fjärden på tomgång i väntan på ankring så hör jag hur powertrimpumpen går och drevet hissas utan att jag rör något reglage. Det hissas till maxhöjd (+46) vilket inte ska gå att göra utan att man simultant med hissning håller in en spärrknapp.
Nu ligger vi och driver med båten manöveroduglig. Drevreglagen är tvärdöda.
Testar lite olika sätt att trycka på knapparna utan att ngt händer och börjar samtidigt överväga att ankra för att slippa driva på grund. Efter ett tag så fungerar det som vanligt igen och drevet sänks och jag kan i lugn och ro stäva mot de andra båtarna som redan förtöjt iland.
Lite obehagligt ifall detta skulle hända under gång i 27 knop eller i hårt väder vid en djup klippkust. Fattar inte hur det kunde gå till? Det vore ju inte lika illa ifall det skulle hissats till högsta läget där spärren stoppar det, +7 ungefär, då hade det ju fortfarande gått att manövrera båten.
Har ni ngn teori?
Får kanske ta och byta kontrollpanelen till powertrimmen..
2013-06-27 20:41
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag har börjat undersöka funktionen på reläerna på trimpumpen. Nu vet jag inte vilket drev du har, men på bin beskrivning skulle det kunna vara det vanliga VP290 och då sitter det två relän monterade på varsin sida av pumpen för att utgöra en växlande funktion.
Även om det inte är direkt relaterat till ditt problem så har haft problem med att drevet inte slutade lyfta efter att jag trimmat upp lite. Bytte båda reläerna för att vara säker och problemen borta. Relativt dyra men det finns "pirat" relän att köpa.
2013-06-28 09:10
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Ja det kanske är de som spökar men det måste ju iofs matas ström till dem för att problemet ska uppstå som i mitt fall och då är jag väl tillbaka till brytaren på kontrollpanelen kanske?
Men du menar att de fortsatte att lyfta trots att du slutade trycka på reglageknappen?
Jag har ju då ett 290 dp drev som du mycket riktigt anade.
2013-06-28 11:57
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Relä ja, det är väl en strömbrytare i sig som får ngn manöverström från reglageknappen vid förarplatsen? Innebär det här att det ligger ström fram till reläet hela tiden ifall manöverbrytaren i reläet får en neuros och hänger sig? Då hjälper det ju inte hur jag jojjar med knapparna där föröver.
El är ju inte min starka sida direkt.
Reläteorin växer sig trots det allt starkare i mitt huvud.
2013-06-28 12:40
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Bo
Ja, det ligger vanligtvis ström direkt från batteri/huvudbrytare fram till reläerna och knappen du har på panelen är bara en brytare för att trigga reläerna. Om jag inte minns fel så har du bara tre klena signal kablar från tryckknappen (blå, grön, brun/svart) till reläerna/pumpen.
Detta för att pumpen verkar kräva rejält med ström, också därför det är såpass kraftiga relän och därav priset. Så prova inte med enklare bilrelän, utan dom skall klara några A.
Men visst, det kan ju lika gärna vara själva knappen i panelen som hänger sig men det känns lite sådär troligt med tanke på att du måste hålla in "beach" knappen för att trimma UPP mer, detta är via ytterligare ett relä (litet) som sitter bakom panelen och aktiveras av signalerna från trimindikatorn.
Dock vet jag inte om det är så att mitt är felkopplat men jag måste bara hålla inne knappen om jag skall trimma NER från "beach" inte UPP.
Om du har problem med "UPP" relät på pumpen så kan du ju testa att skifta dem så att det värsta som kan hända dig är att det trimmas ner max istället för upp. Då minskar ju risken för skada i alla fall. Var noga med att dokumentera den nuvarande kopplingen då det inte är helt uppenbart om man inte kan lite el då dessa två relän "växlar" mellan att ge pumpen ström för upp/ner.
Lycka till!
2013-06-28 14:02
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag kan ha så fel att det faktiskt bara är två kablar bak (grön + blå). Jag kan försöka ta bild på min trimpump nästa gång jag är vid båten och utifrån den göra en enklare ritning.
Se bif länk för VP skiss över trimpaketet. Säger kanske inte så mycket men där är de delar som ingår. Åtminstonde för det gamla trimpaketet till DP-A, ser lite annorlunda ut för senare serier.
http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7743470-44-17628.aspx#nolink
2013-06-28 14:10
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack för ditt utförliga svar. Jag har den gamla Dp-A trimmen. Ett relä till det ligger på runt 800 från Volvo. Får försöka luska rätt på ngt bra ersättningsrelä.
2013-06-28 17:31
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Har kollat runt lite och hittat ett relä på ELFA som är på 40A och betecknas som ett industrirelä. Kostar inte mer än 45 pix, så jag blir ju lite lätt tveksam. Ska man tro att det kan hålla ett tag?
Har plasthölje och ser ju inte lika robust ut som det Volvo originalrelä som sitter där nu men det kanske är värt att satsa på?
Bo
2013-06-30 15:21
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Om trimsystemet inte drar mer än 40 A (kolla säkringarna) så är det inga problem. Det som kan skilja är att VOLVOs relä kan vara gastäta, vilket jag inte vet om de är, det har ju viss betydelse om man har reläet placerat nere i motorrummet, med bensinångor etc. Men, om du monterar reläet högt i motorrummet och sätter det i en låda( finns på ELFA) med SIKA-tätade kabelgenomföringar bör det vara ok. Alternativt täta plastkåpan till reläet med SIKA.
Om Volvo's relæer er gastætte eller ej spiller egentlig ingen større rolle når vi taler om risken for brand i motorrummet. Der finns ju många andre delvist åbne strømkilder i motorrummet der giver en mycket større risk for brand/eksplotion i evt. bensinångor i motorrummet. Her tænker jag t.eks. på startermotoren och strømgeneratoren på diesel och bensinmotorer samt tændingssystemet(fordeleren) på ældre bensinmotorer.
Så om trimsystemets relæer er gastætte er nok det mindste problem når vi taler om risken for brand i motorrummet på en båt.
Mvh. Finn 1786
2013-07-01 16:56
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Ja Finn har nog en poäng där. Fick de nya reläerna på posten idag så imorgon byter jag ut de gamla och hoppas ha löst problemet.
2013-07-03 20:57
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag ser inte poängen, varför acceptera fler källor till antändning än nödvändigt bara för att det eventuellt redan finns några tidigare.
I allt arbete med säkerhet så gör man det man kan för att ta bort så mycket som möjligt av eventuella riskpunkter.
Sen så är det meningen att generator, startmotor, fördelare (som redan är gnistsäker original) mm skall vara anpassade för miljön i ett motorrum i båt, är det inte det så är det för att grejerna är utbytta till ej gnistsäkra.
Sen tror även jag att reläerna nog inte utgör någon fara, även om dom inte är gastäta så är dom nog tillräckligt täta.
2013-07-04 16:00
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag må til det seneste innlæg sige at jag genom årene har jobbet mycket med marinmotorer, deriblandt ochså Volvo marinmotorer. Jag har derfor kunnet konstatere at hverken startermotorerne, generatorerne eller fordelerne i den originale version till vanlige fritidsbåtar er konstrueret i gnistsikre versioner till fritidsbåtar. Det må vara en fel uppfatning af någon om hvad der i virkeligheden kræves af klassifikationsselskaberne for at en elektrisk komponent reelt kan kaldes gnistsikkert konstrueret och derfor kan godkendes (klassificeres) til proff brug i gas/bensinmiljøer. Har jag fel ser jag gerne en dokumentation for annat. Mvh Finn 1786
2013-07-04 22:49
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
De fleste tillfælde med båtar der brinnar vid start av motoren er fordi der finns brændstofångor i motorrummet och motorrumsventilationen inte er anvendt som rekommanderet forut for starten. Dette gælder helt ens for nya som gamle båtar. Det er konstateret fakta.
Om grejer som starter, startrelæ, generator och andre elektriske grejer var gastætte/gnistsikre skulle disse ulycker ju aldrig kunne ske. Om starter, generator och fordeleren skulle uppfylde forsikringsbolagenes/klassifikatinsbolagenes krav till at vara gnistsikre/gastætte skulle disse komponenter nødvendigvis konstrueres totalt om i en helt annan konstruktion. Det ville automatisk medføre at disse deles pris hos producenterne blev flerdoblet. Det ville ju påvirke prisen i någon grad på fritidsbåtarna och det er ingen fritidsbåtproducent interesseret i.
Derfor er det faktisk kun i den professionelle verdens båtar at disse krav om gastæthed och gnistsikkerhed skal uppfyldes oanset prisen for komponenterne. Mvh Finn 1786
2013-07-04 23:32
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej,
När vi ändå pratar reläer så kan jag berätta att original VP "start-relä" som sitter högst upp på min AQ271C (V8) är plåtkapslat med silikontätade flatstift. Jag kan tänka mig att det är en tätning både för fukt och gnistor.
Helst bör man undvika silikon i samband med öppna kontakter, silikonoljan kryper in och lägger sig på kontakterna. Av värmen från gnistbildningen blir silkonoljan till glas, som ju är en utmärkt isolator.... Aldrig silkonolja i en fördelare eller strömbrytare!!
Nu innehåller inte silikongummi så mycket fri olja så risken för glasning är säkert mindre.
En annan sak jag lärde mig var att de små "standardreläerna" finns med pinnarna, 86a, 87 mm placerade i olika positioner. Biltemas stämde inte med VP(Bosch), förvånade?
MVH, Johan
2013-07-22 13:27
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
kolla på marinepartseurope.com jag har upptäckt att dem varit billigare än vanliga båthandlarna.....
2013-08-08 06:40
tompa
Hejsan Johan. Ångor i en båt från brændstof eller en gaslækage från en otæt spis , vil altid som minimum fylde et båtskrov upp til niveauet hvor ångor kan komme ut av båtskrovet till den omgivende luft. Derfor er det alfa och omega for sikkerheden i alla båtar att grejer der inte er gnistsikre, er monteret under dette niveau i båtskrovet.
Peter, du må revidere din viden om hvad du tror eller mener der er gnistsikre elektriske grejer i dom fleste fritidsbåtar och hvad der i virkeligheden reelt er gnistsikkert. I alla spørgsmål der gælder sikkerhed duger det inte att man tror något. Man skal altid vide.
Faktum er at de fleste olycker med brand i vanlige fritidsbåtar sker oanset om båten er med diesel eller bensinmotor. Dertil kommer der brande der skyldes lækage av gas eller annat brændstof från en otæt spis i båtarna. Ha' en bra sommer. Mvh Finn.
2013-08-08 14:18
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej.
Hade exakt samma händelse på mitt drev. Felet var att kopplingsdosan mot pumpen lossnade.
Bytte kontakt, sedan har allt funkat.
// Jocke
2014-08-26 15:18
Joachim
Har en variant av fel på trimindikatorn och det är i läge 0
så blinkar både den grön och den röda lampan och man
hör att det låter som ett blinkersrelä.Men när jag trimmar
upp drevet + så lyser bara den röda som vanligt. Dags
att byta relät ??
2015-05-23 09:25
Magnus Rygaard
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.